Kohdennettu sisältö sitouttaa tulevaisuudenkin mediankuluttajaa
Tulevaisuuden kuluttaja hakee mediasta nopeaa viihdykettä, elämyksiä ja tapaa ilmaista omaa persoonaa. Toisaalta laatu myy.
Mediamaisema on jatkuvassa myllerryksessä, ja sen muokkautumiseen vaikuttavat monet yhteiskunnan megatrendit. Kymmenen vuoden päähän on vaikea nähdä tarkasti, mutta jotain viitteitä tulevaisuuden median käytöstä voi ennustaa – täytyy vain tuntea hyvin nykyinen nuori sukupolvi sekä yhteiskuntaan vaikuttavat suuret kehityssuunnat.
Tutkimuspäällikkö Juho Rahkonen
”Merkittävin trendi muutosten takana on kaupungistuminen. Kun
kulutus ja ajanviettotavat muuttuvat yhä yltäkylläisemmiksi, kilpailu
ajankäytöstä kiristyy. Niinpä mediasisällöt, joita kulutetaan, ovat koko ajan
lyhyempiä ja iskevämpiä”, kertoo tutkimuspäällikkö, yhteiskuntatieteiden
tohtori Juho Rahkonen Taloustutkimukselta.
Sisältöjen muuttumisessa sälämäisiksi piilee Rahkosen mukaan
suuri riski.
”Sälän kuormitus vaikuttaa tutkitusti aivoihin. Vaarana on
väestön tyhmentyminen ja jopa kulttuurin syrjäytyminen, jos ei osata enää
keskittyä laajoihin ja vaativiin kokonaisuuksiin”, tutkija pohtii.
Sillä, mihin tämän päivän teini-ikäiset totutetaan, on suuri
merkitys tulevaisuuden kannalta. Jos he oppivat kuluttamaan lyhyitä ja
pinnallisia sisältöjä, kelkan kääntäminen on vuosien päästä vaikeaa. Tässä
journalisteilla ja sisällöntuottajilla on Rahkosen mukaan suuri vastuu.
Somen rooli on kiistaton
Median tulevaisuudesta ei voi puhua ilman sosiaalisen median
ulottuvuutta. Somella on merkittävä rooli median kulutuksessa jo nyt, ja on
todennäköistä, että tulevaisuudessa se vain kasvaa.
Aiemmin some-ilmiö nousi relevantiksi, kun lehti teki siitä
uutisen. Nyt ollaan menossa jo siihen suuntaan, että perinteisen median
uutisesta tulee relevantti vasta, kun se nousee somessa puheenaiheeksi.
”Tämä trendi voi lopulta johtaa siihen, että tiedon
portinvartijuus siirtyy ammattitoimittajilta osin kansalle ja algoritmeille,
jotka määräävät, mitkä sisällöt nousevat suosituiksi somessa”, Juho Rahkonen
sanoo.
Laatu ja yhteisöllisyys myyvät
Tulevaisuuden mediankuluttaja on yhä elämyshakuisempi ja
samaan aikaan hyvin pihi: jos jotain sisältöä on tarjolla ilmaiseksi, kysyntä
ohjautuu helposti sen suuntaan. Maksullisten sisältöjen on siis tuotettava
todellista lisäarvoa kuluttajalle, jotta tämä on valmis maksamaan niistä.
Rahkonen uskoo, että tulevaisuudessa parhaiten menestyvät ne
mediat, jotka todella tuntevat lukijansa tai katsojansa ja onnistuvat
tuottamaan tismalleen oman kohderyhmänsä tarpeisiin vastaavaa sisältöä.
”Sinne-päin tekemällä ei yksikään maksullinen lehti tai
palvelu tulevaisuudessa menesty, sillä kilpailu yleisön ajasta on niin kovaa.
Ihmisellä on kuitenkin sekä nyt että tulevaisuudessa tarve kuulua tiettyyn
joukkoon sekä toisaalta korostaa sitä, millainen juuri minä olen. Media voi
vastata tähän tarpeeseen tuottamalla hyvin segmentoitua ja laadukasta sisältöä.
Näin toimiessaan se vahvistaa uusyhteisöllisyyttä ja sitouttaa yleisönsä.”
Lisäksi on muistettava, että vielä kymmenen ja kahdenkymmenenkin
vuoden päästä iso osa yleisöstä on hitaan median parissa kasvaneita. He ovat
tottuneet lukemaan uutiset aamun sanomalehdestä ja perehtymään juttuihin
rauhassa kotisohvalta käsin, ajan kanssa. Kun yleisöt erilaistuvat näin
voimakkaasti, oman kohderyhmän tunteminen puoltaa paikkaansa vahvemmin kuin
koskaan.
Päivämäärä: 23.3.2016
Teema: Journalismi
Teksti: Linda Pynnönen
Kuvat: Lauri Kröger, iStockphoto