Alma Media > Tiedotepankki > 2015 > 2015 > Yhteiset pelisäännöt murroksen tueksi > Yhä useampi työnhakija on mobiili

Yhä useampi työnhakija on mobiili

Rekrytointisivustojen mobiileista kävijöistä hukataan suuri osa, jos työtä tarjoavan työnantajayrityksen hakusivusto ei mukaudu mobiiliin selailuun.

Samalla kun työnhaku siirtyy yhä vahvemmin verkkoon, siitä tulee myös yhä mobiilimpaa. Viime vuoden aikana verkkosisältöjen mobiiliselailu kasvoi maailmanlaajuisesti 23 prosenttiin kaikesta verkkoselailusta. Vuoteen 2017 mennessä mobiilin osuus ohittaa selailun pöytäkoneella, kertoo Adobe Digitalin tuore selvitys.

alma_mobiilirekrytointi_thinkstockphotos_770px

Monster.fi-työnhakupalvelun verkkokävijöistä yli 40 prosenttia selailee sisältöjä mobiilisti.

”Yllättävän monella yrityksellä on vielä kehitettävää omien rekrytointisivujensa toimivuudessa”, kertoo Marja Pylkkänen Monster.fistä.

Pylkkäsen mukaan tämä merkitsee hukattuja mahdollisuuksia. Rekrytointisivujen konversioaste eli sivujen kautta lähetettyjen työhakemusten osuus käynneistä on pöytäkoneella keskimäärin 8 prosenttia mutta mobiilisti vain 1,5 prosenttia. Luku perustuu yhdysvaltalaisen verkkorekrytointiin erikoistuneen tutkimus- ja palveluyhtiö Appcastin tutkimusaineistoon.

marja-pylkkanen-kuva-ville-rinne-2

”Mobiili on yleisesti aktivoivin väline, joten rekrytointisivujen sisältö kannattaisi miettiä todella huolellisesti”, Pylkkänen huomauttaa.

Paras sisältö mukautuu mobiiliin

Responsiiviset verkkosivustot mukautuvat automaattisesti mobiiliselaimelle. Pelkkä responsiivisuuskaan ei välttämättä riitä tavoittamaan kävijöitä. Esimerkiksi pitkiä tekstejä ei mobiilissa jakseta lukea.

”Mobiilissa sisällön pitää olla napakkaa ja tekstin lyhyttä”, Pylkkänen kuvailee.

Kannattaa kiinnittää huomiota myös siihen, miten yrityksen sähköinen työnhakulomake toimii. Appcastin Yhdysvalloissa tekemän tutkimuksen mukaan hakijoiden määrä putoaa 75 prosenttia, jos hakulomakkeen täyttäminen kestää yli 15 minuuttia. Tutkimuksessa analysoitiin 250 000 työnhakijan käyttäytymistä.

”Onko tarpeen kysyä hakulomakkeessa kaikki mahdollinen? Riittäisivätkö esimerkiksi perustiedot tai ansioluettelo tai jopa pelkkä kiinnostuksen ilmaiseminen?” kysyy Pylkkänen.

Huippuasiantuntijoita haettaessa jo pelkkä yhteydenottolupa voi olla riittävä.

Pylkkänen kehottaa hyödyntämään mobiilissa erilaisia sisältötyyppejä. Esimerkiksi video on kasvattanut suosiotaan tasaisesti viime vuosina. Yhdysvaltalaisen Reelseo-markkinointiyhtiön tuoreen tutkimuksen mukaan esimerkiksi verkkokaupassa yli 70 prosenttia tuotevideon katsoneista asiakkaista ostaa tuotteen. Jos mobiilioptimointi olisi kohdallaan, sama suhdeluku voisi päteä myös työnhakusivuja selaileviin työnhakijoihin.

Helpompaa työnhakua mobiililaitteella

Mobiiliselailun kasvu näkyy Monsterin ja Alman tytäryhtiöissä myös muualla Euroopassa. Virossa mobiilisti jätettyjen hakemusten määrä on tuplaantunut vuodessa ja on nyt 6,7 prosenttia kaikista hakemuksista.

”Uskomme, että mobiilihaku tulee vallitsevaksi ja että siitä tulee helpompaa kuin tähän asti. Esimerkiksi ansioluettelon lähettäminen ei varmasti jatkossa ole tarpeen, vaan on löydettävä helpompia tapoja kiinnostuksen ilmaisemiseen”, toteaa Andres Junkur CV-Onlinesta.

Tšekkiläinen LMC s.r.o. on juuri lanseerannut uuden mobiiliapplikaation. Applikaatio hyödyntää sijaintitietoa, ja työnhakijalle suositellaan hänen määrittelemänsä osoitteen lähistöllä avautuvia työpaikkoja.

”Myös Jobs.cz- and Prace.cz -työnhakusivustot muokataan täysin responsiivisiksi, koska mobiilista on tulossa ensisijainen kanava aktiivisille työnhakijoille. Kiinnitämme erityistä huomiota myös konversioon”, kertoo Milan Jasny Tšekin paikallisyhtiöstä LMC:stä.

career_milan_770

Milan Jasny

Serbiassa toimivan Alman tytäryhtiön portaalin Poslovi Infostudin liikenteestä 35 prosenttia tulee mobiilista. Tänä vuonna luvun odotetaan nousevan jopa 50 prosenttiin. Paikalliseen Android-sovellukseen on tulossa uusi ominaisuus, jonka avulla voi hakea työpaikkaa suoraan.

Kroatiassa hyödynnetään työnhaussa erityisesti sosiaalisen median kanavia.

”Olemme lisäksi kehittäneet portaalimme responsiivisuutta mieluummin kuin lanseeranneet mobiilisovelluksia, sillä Kroatian kaltaisessa pienessä maassa ihmiset kyllästyvät mobiiliapplikaatioihin nopeasti”, kertoo Igor Žonja Tau Onlinesta.

 

Päivämäärä: 8.3.2016
Teema: Monikanavaisuus
Teksti: Johanna Hytönen