Alma Media > Tiedotteet > Lehdistötiedote > Monster tutki: rekrytointikokemukset jaetaan eteenpäin

Monster tutki: rekrytointikokemukset jaetaan eteenpäin

Alma Media Oyj                 Lehdistötiedote                       11.6.2015 klo 14.00

MONSTER TUTKI: REKRYTOINTIKOKEMUKSET JAETAAN ETEENPÄIN

Kyselyyn vastanneista jopa 83 % kertoo työnhakukokemuksistaan tutuilleen

Vain 6 % työnhakijoista kertoo saaneensa tiedon rekrytointiprosessin päättymisestä jokaisesta hausta, jossa ovat olleet mukana, kertoo työnhakupalvelu Monsterin kyselytutkimus. Kyselyyn vastanneista jopa 83 % kertoo myös jakavansa työnhakukokemuksiaan ystävilleen ja tutuilleen. Suusta suuhun kulkeva palaute voi vaikuttaa yrityksen maineeseen, minkä takia työnantajien kannattaakin panostaa hakijoiden työnhakukokemuksiin.

Alma Mediaan kuuluva työnhakupalvelu Monster selvitti kyselytutkimuksellaan, millaisena työnhakijat kokevat työnhakuprosessit ja yritysten rekrytointitavat. Kyselyyn osallistuneista 64 % oli hakenut töitä viimeisen kuukauden aikana.

Naiset panostavat työhakemuksiin miehiä enemmän

Kyselyn mukaan työhakemuksiin käytetään aikaa vaihtelevasti. Neljännes (25 %) vastanneista käyttää työhakemukseensa yli 30 minuuttia ja 24 % vastanneista täyttää hakemuksensa 16–30 minuutissa. Miehet tekevät työhakemuksensa naisia nopeammin: 22 % miehistä käyttää hakemukseensa alle 15 minuuttia, kun taas naisista 37 % tekee työhakemustaan yli tunnin. Hakemuksiin panostavat eniten 30–34-vuotiaat työnhakijat, joista lähes puolet kertoi käyttävänsä siihen yli tunnin. Nuorilla, alle 29-vuotiailla aikaa kuluu vähiten – 36 % heistä saa hakemuksensa valmiiksi alle vartissa.

-Työnantajien tulisi pitää mielessä, että työnhakijat panostavat aina hakemuksensa tekemiseen aikaa ja vaivaa. Hakemuksen jättäneelle hakijalle vastaamiseen menee työnantajalla vain muutama minuutti – viestin lähettämisellä voi kuitenkin olla merkittävä vaikutus hakukokemukseen, sanoo Monster.fi-palvelua Suomessa pyörittävän Alma Career Oy:n toimitusjohtaja Marja Pylkkänen.

Työnhaun keinot ja kanavat muuttuvat jatkuvasti. Vaikka sosiaalisen median noususta on puhuttu pitkään, vain 7 % suosisi työnhakua some-profiilillaan. Yllättäen suurin osa (63 %) työnhakijoista kaikissa ikäluokissa pitää edelleen CV:tä ja hakemusta mieluisimpana tapana hakea työtä.

Yrityksillä parannettavaa hakijakokemuksissa

Jatkuva kommunikointi tekee rekrytointiprosessista sujuvaa. Monsterin kyselyn perusteella työnantajilla on kuitenkin parannettavaa rekrytointiviestinnässään, sillä vain 11 % vastanneista työnhakijoista oli saanut väliaikatietoa haun etenemisestä.

Hakemuksen vastaanottamisesta saadaan usein automaattinen tai henkilökohtainen ilmoitus. Henkilökohtainen kommunikointi korostuu erityisesti pienissä yrityksissä, jotka käyttävät myös rekrytointimenetelmiä innovatiivisemmin kuin suuremmat työnantajat. Videohaastatteluun oli vastannut jopa 30 % hakijoista, kun työnantajana oli alle 10 hengen yritys.

Yrityksillä olisi parannettavaa myös haun lopputuloksen ilmoittamisessa. Vain 6 % kyselyyn vastanneista kertoi saaneensa tiedon lopputuloksesta jokaisessa haussa, jossa oli mukana, ja yli puolet (52 %) vain joissain tapauksissa.

Kyselyyn vastanneet työnhakijat antaisivat yrityksille viimeisen rekrytointikokemuksensa perusteella huolestuttavan huonot arvostelut: jopa 34 % antaisi haulleen välttävän tai heikon arvosanan (kouluarvosanoin 4–6). Vastanneiden hakijakokemus ei ole ollut viimeisimmässä hakuprosessissa erityisen positiivinen. Huonolla työnhakukokemuksella voi olla merkittävä negatiivinen vaikutus hakijan mielikuvaan työnantajayrityksestä.

-Työnhakijakokemuksella on merkittävä rooli yrityksen maineen rakentamisessa. Työnantajayritys ei voi keskittyä vain valituksi tulevaan henkilöön, vaan yhtä tärkeässä roolissa ovat hakijat, joita ei valita. Jos työnantajat hoitavat suhteensa työnhakijaan hyvin, varmistavat he haluttavuutensa työnantajana myös tulevaisuudessa, kertoo Pylkkänen.

Kokemukset jaetaan tutuille

Kyselyn mukaan yli kolmannes (36 %) hakijoista on joutunut odottamaan vastausta hakuprosessin lopputuloksesta yli kuukauden. Tieto huonosti hoidetuista käytännöistä leviää myös hakijalta toiselle. Vastanneista suurin osa (83 %) kertookin jakaneensa kokemuksiaan rekrytoinneista ystävilleen ja tutuilleen, tosin vain 10 % on puhunut kokemuksistaan sosiaalisessa mediassa. Eniten sosiaalisessa mediassa kokemuksiaan jakoivat yllättäen 35–39-vuotiaat hakijat.

Onnistuneessa työnhakuprosessissa työnantajalla on mahdollisuus rakentaa yrityksensä positiivista mielikuvaa ja hakijoiden saada parhaimmillaan itsevarmuutta, vaikka ei olisikaan tullut valituksi kyseiseen tehtävään.

– Minulle perusteltiin miksi jäin kakkoseksi, tuli hyvä mieli ja antoi uskoa tuleviin hakuihin. Toiminta oli vastuullista ja voisin hakea uudelleenkin kyseessä olevaan yritykseen, jäi hyvä kuva!, kuvailee yksi kyselyyn vastanneista onnistunutta hakuprosessiaan.

*Monsterin työnhakijatutkimus toteutettiin joulukuussa 2014. Kyselytutkimukseen osallistui 415 vastaajaa, jotka olivat 18–55-vuotiaita.

Lisätietoja:
Marja Pylkkänen, Alma Career Oy, toimitusjohtaja
marja.pylkkanen@almamedia.fi p. +358 (0) 40 746 9226

Alma Media lyhyesti

Alma Media on digitaalisiin palveluihin ja julkaisutoimintaan keskittyvä mediakonserni. Yhtiön tuotteet tarjoavat uutissisältöjen lisäksi hyötytietoa elämäntyylin, työuran sekä liiketoiminnan kehittämiseen. Alma Median palvelutarjonta on laajentunut Suomesta Pohjoismaihin, Baltiaan ja Keski-Eurooppaan. Vuonna 2014 yhtiössä työskenteli keskimäärin 1 830 ammattilaista (ilman jakajia), joista noin neljännes toimi Suomen ulkopuolella. Alma Median vuoden 2014 liikevaihto oli noin 295 miljoonaa euroa. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä. Lue lisää: www.almamedia.fi.

Monster.fi

Monster on maailman suurin työnhakupalvelu Internetissä ja alan markkinajohtaja myös Suomessa. Monster.fi-sivustolla on keskimäärin yli 120 000 viikkokävijää eri selaimilta (TNS) ja työpaikkailmoituksia sivustolla on yli 2 000 joka päivä. Monsterin kautta työpaikkoja voi etsiä yli 50 maasta. Monster.fi kuuluu Alma Career Oy:n omistamiin työnhakupalveluihin. Alma Career Oy:n omistavat Alma Media Oyj ja Monster Worldwide. Tutustu palveluun: http://www.monster.fi.

  • Julkaistu: 11.6.2015, 14:00
  • Kategoria: Lehdistötiedote, Tiedotteet

Jaa artikkeli