Alma Media > Tiedotteet > Lehdistötiedote > Aamulehti ottaa pirkanmaalaiset mukaan lehtiuudistukseensa

Aamulehti ottaa pirkanmaalaiset mukaan lehtiuudistukseensa

Alma Media Oyj        Lehdistötiedote          3.10.2013 klo 10.15

AAMULEHTI OTTAA PIRKANMAALAISET MUKAAN LEHTIUUDISTUKSEENSA

Aamulehti käynnistää lokakuun alussa Pirkanmaalla rekkakiertueen, jonka etapeilla houkutellaan niin innokkaita kuin myös kriittisiä lukijoita ideoimaan uutta tabloidi-formaatissa ilmestyvää lehteä yhdessä uudistusryhmän kanssa. Ensi keväänä ilmestyvän, uuden lehden tavoite on siirtyä kohti avoimempaa ja yhteisöllisempää journalismia.  

Aamulehden uudistus tehdään yhdessä lukijoiden kanssa, kysyen ja kuunnellen. Lokakuussa käynnistyvällä rekkakiertueella Aamulehden uudistusryhmä keskustelee lukijoiden kanssa muun muassa paperisen sanomalehden ja verkkolehden rooleista, paikallisuuden merkityksestä ja siitä, minkälaisesta journalismista lukijat olisivat valmiita maksamaan. 

– Aamulehden uudistuminen on avoin keskustelu. Avaamme lukijoille tuotantoprosessiamme ja myönnämme avoimesti, että kiertueella esitettävät lehden koeversiot eivät ole vielä valmiita. Toivomme, että saamme kampanjan avulla satoja ihmisiä mukaan uudistustyöhön kanssamme, Aamulehden ulkoasupäällikkö Stefani Urmas sanoo.

Rekkakiertueen lisäksi uutta Aamulehteä kehitetään VTT-tutkimuskeskuksen luomalla keskustelualustalla Owela-verkkoyhteisössä. Owelaan on rekrytoitu avoimen haun kautta erilaisia pirkanmaalaisia lukijoita sekä paikallisia ja valtakunnallisia vaikuttajia antamaan palautetta uudistuksesta.

Aamulehti siirtyy kohti yhteisöllisempää journalismia

Aamulehden formaatin muuttuessa tabloidiksi myös lehden sisältörakenne ja juttutyypit muuttuvat. Lukijoiden näkemykset ja mielipiteet pääsevät esille entistä paremmin.

– Kyseessä on sisällön ja asennemaailman uudistus sekä siirtyminen kohti avoimempaa ja yhteisöllisempää journalismia. Perinteisen uutisosan lisäksi olemme esimerkiksi suunnittelemassa lehteen osiota, jossa niin tavalliset lukijat kuin eri alan asiantuntijatkin pääsevät osallistumaan juttujen tuottamiseen. Menemme syvemmin lukijan arkeen ja elämään, kun perinteisessä uutiskerronnassa maailmaa on usein katseltu enemmänkin ylätasolta. Toimittajan pitäisi tulevaisuudessa olla yhä useammin perinteisen haastattelijan ja tietojen keräilijän sijaan organisoija ja järjestelijä, joka kokoaa lukijoita yhteen keskustelemaan, väittelemään, tekemään ja testailemaan, Urmas jatkaa.

Ensimmäinen uudistunut Aamulehti ilmestyy huhtikuussa 2014. Sitä ennen Aamulehden verkkopalvelu uudistuu ja muuttuu osittain maksulliseksi. Verkkouudistus on osa Alma Aluemedian laajempaa uudistusta, jossa osa maakuntalehtien verkkosisällöistä muuttuu asteittain maksulliseksi.

Rekkakiertueen etapit:

Tampereen yliopisto, 3.10. klo 10-14
Sastamala, Kauppakeskus Torikeskus, 4.10 klo 9-12
Tampereen keskustori, 4.10. klo 14-17
Ylöjärvi, Kauppakeskus Elo, 11.10. klo 10-13
Parkano, K-Supermarket, 11.10. klo 15-17
Valkeakoski, tori, 12.10. klo 9-11
Lempäälä, Ideapark, 12.10. klo 13-17
Pirkkahalli, Lasten messut, 12.-13.10.
Mänttä, S-Market, 17.10. klo 12-14
Orivesi, K-Supermarket, 17.10. klo 16-18
Virrat, S-Market, 18.10. klo 9-11
Nokia, K-Citymarket, 18.10. klo 14-17

Uudistuksista voi keskustella myös Twitterissä: #uudistus2014

Lisätietoja: Matti Posio, projektipäällikkö, Aamulehti, puh.040 771 7828


Alma Media lyhyesti

Alma Media on digitaalisiin palveluihin ja julkaisutoimintaan keskittyvä mediakonserni. Yhtiön tuotteet tarjoavat uutissisältöjen lisäksi hyötytietoa elämäntyylin, työuran sekä liiketoiminnan kehittämiseen. Alma Median palvelutarjonta on laajentunut Suomesta Pohjoismaihin, Baltiaan ja Keski-Eurooppaan. Yhtiössä työskentelee noin 1 900 ammattilaista (ilman jakajia), joista yli 20 % toimii Suomen ulkopuolella. Alma Median vuoden 2012 liikevaihto oli noin 320 miljoonaa euroa. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä. Lue lisää: www.almamedia.fi

  • Julkaistu: 3.10.2013, 12:15
  • Kategoria: Lehdistötiedote, Tiedotteet

Jaa artikkeli