Alma Media > Tiedotteet > Pörssitiedote > Alma Median osavuosikatsaus tammi-maaliskuulta 2013: Kansainväliset toiminnot tasoittivat kotimaan heikentynyttä tulosta

Alma Median osavuosikatsaus tammi-maaliskuulta 2013: Kansainväliset toiminnot tasoittivat kotimaan heikentynyttä tulosta

Alma Media Oyj Osavuosikatsaus 26.4.2013 klo 9.00

Alma Median osavuosikatsaus tammi – maaliskuulta 2013:
KANSAINVÄLISET TOIMINNOT TASOITTIVAT KOTIMAAN HEIKENTYNYTTÄ TULOSTA

Taloudellinen kehitys tammi – maaliskuussa 2013:

  • Liikevaihto 74,9 (81,1) milj. euroa, laskua 7,7 %.
  • Sisältöliikevaihto 29,2 (31,1) milj. euroa, laskua 6,3 % ; ilmoitusmyynnin liikevaihto 36,4 (41,1) milj. euroa, laskua 11,3 %;  palveluliikevaihto 9,3 (8,9) milj. euroa, kasvua 3,9 %.
  • Käyttökate ilman kertaluonteisia eriä 8,0 (11,6) milj. euroa, laskua 31,0 %.
  • Käyttökate 8,0 (10,7) milj. euroa, laskua 25,8 %.
  • Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 5,5 (8,5) milj. euroa, 7,3 % (10,4 %) liikevaihdosta, laskua 35,5 %.
  • Liikevoitto 5,4 (6,0) milj. euroa eli 7,2 % (7,4%) liikevaihdosta, laskua 9,5 %.
  • Katsauskauden tulos 4,1 (2,7) milj. euroa, nousua 54,8 %.
  • Osakekohtainen tulos 0,05 (0,03) euroa.
Avainluvut 2013 2012 Muutos 2012
milj. euroa 1-3 1-3 % 1-12
Liikevaihto 74,9 81,1 -7,7 320,1
  Sisältöliikevaihto 29,2 31,1 -6,3 122,3
  Ilmoitusmyynnin liikevaihto 36,4 41,1 -11,3 160,8
  Palveluliikevaihto 9,3 8,9 3,9 37,1
Kokonaiskulut ilman kertaluonteisia eriä 69,6 72,8 -4,4 287,0
Käyttökate ilman kertaluonteisia eriä 8,0 11,6 -31,0 45,1
Käyttökate  8,0 10,7 -25,8 39,5
Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 5,5 8,5 -35,5 33,5
% liikevaihdosta 7,3 10,4   10,5
Liikevoitto (-tappio) 5,4 6,0 -9,5 26,5
% liikevaihdosta 7,2 7,4   8,3
Tilikauden tulos 4,1 2,7 49,6 17,4
Tulos/osake, EUR (laimentamaton) 0,05 0,03 54,8 0,22
Tulos/osake, EUR (laimennettu) 0,05 0,03 55,1 0,22

Näkymät vuodelle 2013:

Talouden yleinen epävarmuus konsernin päämarkkinoilla sekä mediakulutuksen siirtymä painetusta mediasta sähköisiin kanaviin vaikeuttaa sisältö- ja ilmoitusliikevaihtojen kehityksen ennustamista. Digitaaliset palvelut kasvattavat edelleen osuuttaan mediamarkkinoista.

Talouskasvun arvioidaan Euroopassa pysyvän heikkona vuoden 2013 alkupuolella. Digitaalisten palveluiden myynnin kasvu ei riitä kattamaan kokonaan painetun median myynnin laskua. Alma Media pitää ennallaan tilinpäätöstiedotteessa 15.2.2013 antamansa arvion, jonka mukaan vuoden 2013 ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihto ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä laskevat vuoden 2012 ensimmäisen vuosipuoliskon tasosta. Vuoden 2012 ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihto oli 162,2 milj. euroa ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 16,1 milj. euroa.

Toimitusjohtaja Kai Telanne:

Heikko taloustilanne Suomessa ja Euroopassa vaikutti ensimmäisellä vuosineljänneksellä negatiivisesti mediatoimialaan. Samaan aikaan mediakulutuksen ja mainonnan rakenteellinen muutos on kiihtynyt ja siirtymä perinteisestä mediasta digitaalisiin kanaviin nopeutunut. Mainospanostukset Suomessa laskivat tammi-maaliskuussa 13,3 % vuoden takaisesta: sanomalehtimainonnan lasku oli 18,0 %. Lisäksi painettujen lehtien levikit ja irtonumeromyynti jatkoivat laskuaan.

Toimialan murros ja heikko suhdanne vaikuttivat myös Alma Median taloudelliseen kehitykseen. Yhtiön liikevaihto laski 7,7 % vuoden 2013 ensimmäisellä neljänneksellä ja oli 74,9 (81,1) milj. euroa. Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä, 5,5 milj. euroa, laski 35,5 % vertailukauden tasosta, mikä johtui pääasiassa painetun median kannattavuuden laskusta. Ilmoitusmyynti laski 11,3 %.

Alma Median tulosta ovat alkuvuonna tukeneet vuonna 2012 toteutetut yritysostot ja tehostamistoimenpiteet. Julkaisutoiminnan uudelleenjärjestelyillä toteutettu uusi alueellisen median toimintamalli on tuonut mukanaan myös merkittäviä kustannussäästöjä. Ulkomailta hankitut, rekrytointipalveluihin keskittyvät yhtiöt tasoittivat hyvällä menestyksellään kotimaan heikkoa tilannetta ja kasvattivat Alma Median digitaalista liikevaihtoa. Digitaalisten tuotteiden ja palvelujen osuus koko konsernin liikevaihdosta oli ensimmäisellä neljänneksellä 28,6 % (24,0 %).

Alma Median strategiana on kasvattaa digitaalisten palveluiden osuutta liikevaihdosta edelleen.  Ensimmäisellä neljänneksellä lanseerattiin uusia digitaalisia verkkopalveluita kuluttajille ja yrityksille, josta esimerkkinä Yourlapland.com palvelu.  Uusia ratkaisuja tuotiin myös julkaisutoimintaan, jossa sähköisten kanavien maksulliset sisällöt sekä mobiilin mediakäytön käyttökokemuksen parantaminen ovat kehitystyön keskiössä.

Painetun median kilpailukyvystä pidetään huoli tehokkuutta lisäävin toimin. Toimitusyhteistyön tiivistäminen lukijoiden palvelun parantamiseksi on edelleen käynnissä ja ensimmäisellä neljänneksellä aloitettiin sisältö- ja kehitysyhteistyön Ilkka-Yhtymän, Kalevan ja Turun Sanomien sanomalehtien kanssa. Alma Media aloitti myös uuden painolaitoksen käyttöönoton Tampereella. Uusi painolaitos parantaa käynnistysvaiheen jälkeen tuotantotehokkuutta sekä painetun median laatua ja mahdollistaa myös tuoteuudistukset.

Alma Media aloitti maaliskuussa säästötoimenpiteet, joilla pyritään turvaamaan yrityksen kannattavuus ja kilpailukyky taloudellisesti haastavassa tilanteessa.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Kai Telanne, puhelin 010 665 3500
Talous- ja rahoitusjohtaja Juha Nuutinen, puhelin 010 665 3873

Julkistamismenettely

Alma Media Oyj noudattaa Finanssivalvonnan Standardin 5.2b mahdollistamaa julkistamismenettelyä. Tämä pörssitiedote on yhteenveto Alma Media Oyj:n osavuosikatsauksesta tammi-maaliskuu 2013. Osavuosikatsaus on kokonaisuudessaan tämän tiedotteen liitteenä pdf-muodossa. Osavuosikatsaus löytyy myös Alma Median verkkosivuilta osoitteesta www.almamedia.fi/sijoittajille/.

Tiedotustilaisuus, webcast ja puhelinkonferenssi

Suomenkielinen tiedotustilaisuus analyytikoille, sijoittajille ja medialle pidetään 26.4. klo 11.00-12.00 Alma-talossa, Alvar Aallon katu 3 C, Helsinki. Tuloksen esittelevät toimitusjohtaja Kai Telanne ja talous- ja rahoitusjohtaja Juha Nuutinen. Paikalla on myös muuta Alma Median johtoa. Tilaisuuden esitysaineisto on saatavilla Alma Median verkkosivuilla osoitteessa www.almamedia.fi/medialle/aineistot/esitykset/ klo 11.00.

Ilmoittauduthan tilaisuuteen etukäteen Minna Oksaselle joko sähköpostitse osoitteeseen minna.oksanen@almamedia.fi tai soittamalla numeroon 010 665 2271.

Englanninkielinen puhelin- ja verkkokonferenssi alkaa 26.4.2012 klo 15.30. Voit osallistua konferenssiin soittamalla numeroon +44(0) 20 7784 1036 (osallistumiskoodi: 3419047) tai seurata sitä osoitteessa www.almamedia.fi/medialle/aineistot/esitykset/ (audio webcast).

ALMA MEDIA OYJ
Rauno Heinonen
viestintäjohtaja

Jakelu: NASDAQ OMX Helsinki
keskeiset tiedotusvälineet

Alma Media lyhyesti
Alma Media on digitaalisiin palveluihin ja julkaisutoimintaan keskittyvä mediakonserni. Yhtiön tuotteet tarjoavat uutissisältöjen lisäksi hyötytietoa elämäntyylin, työuran sekä liiketoiminnan kehittämiseen. Alma Median palvelutarjonta on laajentunut Suomesta Pohjoismaihin, Baltiaan ja Keski-Eurooppaan. Yhtiössä työskentelee noin 1 900 ammattilaista (ilman jakajia), joista yli 20 % toimii Suomen ulkopuolella. Alma Median vuoden 2012 liikevaihto oli noin 320 miljoonaa euroa. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä. Lue lisää: www.almamedia.fi.

  • Julkaistu: 26.4.2013, 11:00
  • Kategoria: Pörssitiedote, Tiedotteet

Jaa artikkeli