Alma Media > Tiedotteet > Lehdistötiedote > Yritysten vastuu nuorten työelämävalmentajina kasvanut

Yritysten vastuu nuorten työelämävalmentajina kasvanut

Alma Media Oyj     Lehdistötiedote      25.5.2011

Yritysten vastuu nuorten työelämävalmentajina kasvanut
Työelämän pelisäännöt ovat usein kesätyöläisillä hukassa

Työnantajista 37 prosenttia pitää nuorten työelämän pelisääntöjen tuntemusta selvästi puutteellisena. Nuoren tietämättömyys ilmenee esimerkiksi asiattomina poissaoloina ja myöhästelynä. Pelisääntöjä tuttuina pitävät nuoret noudattavat työnantajien mielestä sääntöjä kuitenkin melko hyvin. Näihin kesätyöntekijöihinsä työnantajat ovat pääosin tyytyväisiä. Tiedot käyvät ilmi Suomen lasten ja nuorten säätiön T-Medialla teettämästä tutkimuksesta, joka on osa Vastuullinen kesäduuni 2011 -kampanjaa. Tutkimukseen osallistui 120 työnantajaa yksityiseltä ja julkiselta sektorilta eri puolilta Suomea.

Taloudellisen tiedotustoimiston asiantuntijan Markku Tenkamaan mukaan nuoret eivät saa kotoa tai koulusta riittäviä eväitä työelämään. Yritysten rooli ja vastuu nuorten valmentamisessa työelämän käytäntöihin onkin kasvanut. Kesätyö on hyvä tilaisuus opetella taitoja, joita työelämässä vaaditaan.

Nuorten työelämäosaamista voi edistää perehdyttämisellä, joka on erittäin tärkeä osa kesätyötä. Nuoret – erityisesti nuoret naiset – ovat huolissaan omasta pärjäämisestään työelämän haasteissa. Huolellisen ja nuorta kunnioittavan perehdyttämisen avulla työnantajat voivat hälventää nuorten työelämää kohtaan kokemia pelkoja.

Kesätyöpaikka irtoaa innostuksella ja hyvällä asenteella

Tutkimuksen mukaan hakijan motivaatio ja myönteinen persoona ovat tärkeimpiä tekijöitä kesätyöntekijöitä valittaessa. Yhdeksän kymmenestä työnantajasta pitää motivaatiota ja kuusi kymmenestä hakijan persoonaa erittäin tärkeänä valintaperusteena. Aiempi työkokemus, jota nuoret itse pitävät keskeisenä menestystekijänä, on erittäin tärkeää vain kuudelle prosentille työnantajista, oikeanlainen koulutus 27 prosentille.

“Hyviä tyyppejä haetaan”, Henkilöstöjohdon ryhmä HENRY ry:n toiminnanjohtaja Leena Malin vahvistaa. “Innostunut persoona ja motivaatio ratkaisevat onnistumisen tehtävissä. Kesätyöläisten työkokemus on joka tapauksessa ohutta.”

Kesäduunikampanja haastaa yrityksiä kesätyötalkoisiin

Vastuullinen kesäduuni 2011 on Suomen lasten ja nuorten säätiön ja Alma Median kampanja, joka haastaa työnantajia tarjoamaan nuorille enemmän ja parempia kesätyöpaikkoja. Kampanjassa esitellään hyvän kesätyön periaatteet, joiden avulla sekä kesätyöntekijä että työnantaja hyötyvät enemmän kesätyökokemuksesta.

Kampanjassa on mukana yli 60 työnantajaa ja tarjolla on yli 15 000 vastuullista kesätyöpaikkaa.

Lisätietoja:
Antti Järventaus, suunnittelupäällikkö, Suomen lasten ja nuorten säätiö, 050 364 6410
Riikka Poukka, yritysvastuusuunnittelija, Alma Media Oyj, puh. 010 665 2800

Linkit:
Tutkimusraportti osoitteessa www.nuori.fi/kesatyotutkimus
Kampanjan verkkosivut osoitteessa facebook.com/kesaduuni2011 ja www.nuori.fi/kesaduuni.

 

Alma Media lyhyesti

Alma Media on uudistuva mediayhtiö, jonka tunnetuimpia tuotteita ovat Aamulehti, Iltalehti, Kauppalehti ja Etuovi.com. Alma Mediassa työskentelee noin 2800 ammattilaista. Vuoden 2010 liikevaihto oli 311,4 miljoonaa euroa, ja liikevoitto 13,9 prosenttia liikevaihdosta. Alma Median osake (ALN1V) noteerataan NASDAQ OMX:n Helsingin pörssissä. Lue lisää: www.almamedia.fi.

SLNS lyhyesti

 

Suomen lasten ja nuorten säätiö on nuorten elämäntaitojen asiantuntija, joka edistää lasten ja nuorten hyvinvointia ja ehkäisee ongelmien syntymistä. Vuonna 2001 perustettu säätiö toteuttaa tehtäväänsä sekä Suomessa että useissa kehitysmaissa. Lue lisää: www.nuori.fi.

 

  • Julkaistu: 25.5.2011, 11:00
  • Kategoria: Lehdistötiedote, Tiedotteet

Jaa artikkeli