Alma Media > Tiedotteet > Lehdistötiedote > Alma Median sidosryhmätutkimus: median yritysvastuussa keskeistä ympäristökysymykset ja journalismin luotettavuus

Alma Median sidosryhmätutkimus: median yritysvastuussa keskeistä ympäristökysymykset ja journalismin luotettavuus

Alma Media Oyj   Lehdistötiedote   15.6.2010 klo 12.45

ALMA MEDIAN SIDOSRYHMÄTUTKIMUS: MEDIAN YRITYSVASTUUSSA KESKEISTÄ YMPÄRISTÖKYSYMYKSET JA JOURNALISMIN LUOTETTAVUUS

Alma Media Oyj on julkistanut ensimmäisenä suomalaisena mediayhtiönä tutkittua tietoa toimialansa yritysvastuusta. Yhtiön teettämästä sidosryhmätutkimuksesta selviää, mitä Alma Median keskeisimmät sidosryhmät pitävät media-alan yritysvastuun tärkeimpinä osa-alueina ja millaisia odotuksia heillä on erityisesti Alma Mediaa kohtaan. Tutkimuksen keskeiset tulokset on tiivistetty myös tänään julkistettavaan Alma Median ensimmäiseen yritysvastuuraporttiin.

Sidosryhmätutkimuksen mukaan media-alan vastuullisuuteen kuuluu sekä kaikille yrityksille yhteisiä teemoja että vain toimialalle ominaisia erityispiirteitä. Luotettavuus, erityisesti mediasisältöjen luotettavuus, sekä vastuu ympäristöstä nousivat sidosryhmien mielestä tärkeimmiksi yritysvastuun osa-alueiksi. Myös journalistista riippumattomuutta, vastuuta henkilöstöstä sekä sananvapauden puolustamista pidettiin tärkeinä osa-alueina.

Kartoitus vahvistaa Alma Median ymmärrystä siitä, miten se voi omalta osaltaan vaikuttaa kestävään kehitykseen. Alma Median osalta tutkimus nosti esiin lisäksi sidosryhmien odotukset paikallisuuden tukemisesta. Tämä perustuu Alma Median lehtien ja verkkopalveluiden merkittävään rooliin omien yhteisöjensä elinvoimaisuuden tukijoina.

– Tutkimustulokset sisältävät useita tärkeitä viestejä. Yksi niistä on se, että emme ole vielä onnistuneet riittävän selkeästi kertomaan sidosryhmillemme siitä työstä, jota niin Alma Mediassa kuin muissakin mediayhtiöissä tehdään toiminnan ympäristövaikutusten minimoimiseksi. Toisaalta tulosten valossa vaikuttaa myös siltä, että sanomalehden tuottamista pidetään ympäristövaikutuksiltaan raskaampana kuin mitä se todellisuudessa onkaan, kertoo Alma Median yritysvastuusuunnittelija Riikka Poukka.

Tutkimukseen haastateltiin 44 henkilöä: Alma Median lehtien lukijoita ja verkkopalveluiden kävijöitä, media-asiakkaita, henkilöstöä, sijoittajia, toimittajia, valtionhallinnon, keskeisten järjestöjen sekä muiden mediatalojen edustajia sekä yhteistyökumppaneita. Haastattelut toteutettiin vuodenvaihteessa 2009-2010. Tutkimus on osa Riikka Poukan maisterin tutkinnon lopputyötä Tukholman yliopistolle.

Alma Media jatkaa keskustelua sidosryhmiensä kanssa muun muassa yritysvastuuseen liittyvistä teemoista. Tähän julkaistaan tänään kaksi uutta välinettä: Alma Median ja koko suomalaisen mediatoimialan ensimmäinen itsenäinen yritysvastuuraportti sekä blogi.

Kansainväliseen GRI-raportointiohjeistukseen perustuva yritysvastuuraportti on saatavana pdf-tiedostona osoitteessa www.almamedia.fi/yritysvastuu. Painetun version voi tilata osoitteesta www.almamedia.fi/tilaa_tiedotteet, sähköpostitse yritysvastuu@almamedia.fi tai soittamalla numeroon 010 665 2271.

Alma Median verkkosivujen www.almamedia.fi kautta luettavissa oleva blogi käsittelee yritysvastuuteemojen (“Teemme hyvää”) ohella myös Alma Median taloudellisia näkymiä (“Teemme tulosta”) sekä uudistumista (“Teemme tulevaa”).

Lisätietoja:

Rauno Heinonen, viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja, p. 010 665 2251

Riikka Poukka, yritysvastuusuunnittelija, p. 010 665 2800

 

Alma Media lyhyesti

Alma Media on kannattava, uudistuva ja kansainvälistyvä yhtiö, joka keskittyy sanomalehtiin ja verkkomediaan. Tunnetuimmat tuotteet ovat Aamulehti, Iltalehti, Kauppalehti ja Etuovi.com.

Vuoden 2009 liikevaihto oli 307,8 miljoonaa euroa, ja liikevoittoa kertyi 13,5 prosenttia liikevaihdosta. Yhtiön osake (ALN1V) noteerataan NASDAQ OMX:n Helsingin pörssissä. Lue lisää: www.almamedia.fi.

  • Julkaistu: 15.6.2010, 14:45
  • Kategoria: Lehdistötiedote, Tiedotteet

Jaa artikkeli