Alma Media > Tiedotteet > Pörssitiedote > Alma Media Oyj Q3-Osavuosikatsaus: Maakuntalehtien mediamyynti elpyi

Alma Media Oyj Q3-Osavuosikatsaus: Maakuntalehtien mediamyynti elpyi

ALMA MEDIA OYJ    PÖRSSITIEDOTE 27.10.2006, KLO 9.00 
     
Q3-OSAVUOSIKATSAUS: MAAKUNTALEHTIEN MEDIAMYYNTI ELPYI
 
Alma Media -konsernin liikevaihto oli heinä-syyskuussa 72,9 milj. euroa (67,7 milj. euroa) ja liikevoitto 11,5 milj. euroa (12,5 milj. euroa) eli 15,8 % (18,5 %) liikevaihdosta. Vertailukelpoinen liikevoitto koheni 0,2 milj. euroa. Yhtiö pitää ennallaan arvion koko vuoden liikevaihdosta ja -voitosta. Koko vuoden liikevaihdon odotetaan kasvavan edellisvuodesta ja liikevoiton odotetaan ylittävän edellisvuoden tason.
 
– Sanomalehdet-segmentin mediamyynti kasvoi 5,1 %, mikä ylitti sanomalehtimarkkinoiden 2,9 %:n keskimääräisen kasvun. Levikkituotot ovat edelleen kasvaneet, vaikka iltapäivälehtimarkkinat eivät ole toipuneet. Sanomalehtien liikevoitto oli 18,6 % (19,1 %) liikevaihdosta.
 
– Kauppalehti-ryhmän mediamyynti sujui edelleen heikosti ja jäi vertailukaudesta. Ryhmän liikevaihto kasvoi uusien hankintojen, etenkin suoramarkkinointiyhtiö 121:n ansiosta. Myös Lehdentekijät menestyi hyvin. Kauppalehti-ryhmän liikevoitto oli 8,5 % (12,5 %) liikevaihdosta.
 
– Markkinapaikkojen ulkomaan toiminnot kasvoivat 168 % ja kotimaan toiminnot 21 %. Ulkomaan toimintoja kasvattivat Ruotsista hankitut Bovision ja Objektvision. Kotimaan toiminnoista rekrytointimedia Monster jatkoi vahvaa kasvuaan.
 
– Vertailukauden liikevoittoon sisältyi 1,2 milj. euroa kertaluonteisia tuottoja.
 
Toimitusjohtaja Kai Telanne:
SANOMALEHDET HYVÄSSÄ ISKUSSA, VERKKOMEDIA KASVAA ODOTUSTEN MUKAISESTI
 
Konsernin Sanomalehdet-segmentin liiketoiminta sujui kolmannella neljänneksellä ennakoitua paremmin erinomaisesti sujuneen mediamyynnin siivittämänä. Tällä jaksolla etenkin valtakunnallinen mediamainonta elpyi.
 
Yhtiö pystyi tavoitteidensa mukaisesti kasvattamaan Sanomalehdet-segmentin mediamyyntiä (+5,1 %) sanomalehtimarkkinoiden kasvua nopeammin. Voimakkaat sisällön kehityspanokset sekä aktiivinen tilaajamarkkinointi näkyvät kasvavina levikkituottoina siitä huolimatta, että iltapäivälehtimarkkinat laski edelleen.
 
B-to-b-mediamarkkinat olivat edelleen heikot, minkä vuoksi Kauppalehden tulos jäi odotettua heikommaksi. Kauppalehden tytäryhtiöt kasvattivat ryhmän liikevaihtoa suunnitellusti.
 
Markkinapaikat menestyivät edelleen hyvin. Niiden kannattavuus parani kotimaassa odotetusti. Ulkomaan toimintojen liikevaihto jatkoi vahvaa kasvuaan. Heinä-syyskuussa se oli 168 %. Alma Media jatkaa laajentumistaan verkkomediassa Suomen markkinoita nopeammin kasvaville markkinoille.
 
Alma Media kehittää uudistumiskykyään ja tuottavuuttaan tiivistämällä konsernin sisäistä yhteistyötä. Vuoden 2007 jälkipuoliskolla aloittava konsernin lehtien yhteinen politiikan toimitus on tästä mainio esimerkki. Odotamme uudelta joukkueelta merkittäviä uusia avauksia poliittisen journalismin haastavalta kentältä.
 
ALMA MEDIA OYJ
 
Terhi Lambert-Karjalainen
tiedotuspäällikkö
 
JAKELU: Helsingin Pörssi, keskeiset mediat
 
Lisätietoja:
 
toimitusjohtaja Kai Telanne, puhelin 010 665 3500
talousjohtaja Teemu Kangas-Kärki, puhelin 010 665 2244
                                   
Tiedotustilaisuus analyytikoille ja medialle pidetään 27.10. klo 11-12 ravintola Pörssissä, Fabianinkatu 14, Helsinki. Tuloksen esittelevät toimitusjohtaja Kai Telanne ja talousjohtaja Teemu Kangas-Kärki, paikalla myös muita konsernin
 
johtoryhmän jäseniä. Englanninkielinen tulospresentaatio klo 11.00 osoitteessa http://www.almamedia.fi.
 
Webcast alkaa klo 13.00 ja kestää noin 20 minuuttia. Conference Call alkaa klo 13.30. Webcastiä voit seurata osoitteessa http://www.almamedia.fi. Jos haluat osallistua Conference Calliin, soita numeroon +44-207 162 0125.
 
Alma Media on kannattavasti kasvava, uudistuva ja kansainvälistyvä yhtiö, joka investoi sanomalehtiin ja verkkomediaan. Tunnetuimmat tuotteet ovat Aamulehti, Iltalehti, Kauppalehti ja Etuovi.com.
 
Vuoden 2005 liikevaihto oli 286 milj. euroa, josta liikevoittoa kertyi liki 15 % liikevaihdosta. Yhtiön osake noteerataan OMX:n Pohjoismaisella listalla keskisuurten yhtiöiden sarjassa. Kaupankäyntitunnus on ALN1V. Lisää osoitteessa http://www.almamedia.fi
 
 
Täydellinen raportti taulukoineen on ladattavissa alla olevasta linkistä:
 
  • Julkaistu: 27.10.2006, 11:02
  • Kategoria: Pörssitiedote, Tiedotteet

Jaa artikkeli