Alma Media > Tiedotteet > Pörssitiedote > Alma Media Oyj Q2-Osavuosikatsaus: Liikevoitto kasvoi edelleen

Alma Media Oyj Q2-Osavuosikatsaus: Liikevoitto kasvoi edelleen

ALMA MEDIA OYJ        PÖRSSITIEDOTE 11.8.2006,     KLO 9.00
 
Q2-OSAVUOSIKATSAUS: LIIKEVOITTO KASVOI EDELLEEN
 
Alma Media -konsernin jatkuvien toimintojen liikevaihto oli huhti-kesäkuussa 74,8 milj. euroa (73,5 milj. euroa) ja liikevoitto 11,6 milj. euroa (9,5 milj. euroa) eli 15,6 % liikevaihdosta (12,9 %). Koko vuoden liikevaihdon odotetaan kasvavan edellisvuodesta ja liikevoiton odotetaan ylittävän edellisvuoden tason.
 
– Sanomalehtien levikkituotot ovat säilyneet hyvällä tasolla, vaikka iltapäivälehtien kokonaismarkkinat ovat laskeneet. Konsernin mediamyynti jäi sanomalehtien kokonaismediamarkkinoiden laskun myötä vertailukaudesta. Etenkin valtakunnallinen mediamyynti väheni. Sanomalehtien liikevoitto oli 17,7 % (17,9 %) liikevaihdosta.
 
– Kauppalehti-ryhmän tytäryhtiöt ja etenkin ePortti menestyivät hyvin, mutta Kauppalehden runkolehden mediamyynti jäi edellisvuoden heikolle tasolle. Kauppalehti Presson tappio puolittui. Kauppalehti-ryhmän liikevoitto oli 10,7 % (7,1 %) liikevaihdosta.
 
– Markkinapaikkojen ulkomaan toimintojen kasvu oli 65 % ja kotimaan jatkuvien toimintojen 23 %. Rekrytointimedia Monster kasvatti liikevaihtoaan 58 % ja sen liikevoittotaso säilyi erinomaisena. Markkinapaikkojen liikevoitto oli 10,8 % (1,7 %).
 
– Vertailukauden liikevoittoon sisältyy 1,4 milj. kertaluonteisia kuluja ja 1,2 milj. euroa kertaluonteisia tuottoja.
 
– Yhtiö täsmentää vuosiennustettaan. Sanomalehtien mediamainonnan kasvu näyttää hidastuvan. Yhtiö arvioi, että loppuvuoden vertailukelpoinen liikevoitto on edellisvuoden hyvää tasoa. Koko vuoden liikevaihdon arvioidaan kasvavan ja liikevoiton ylittävän edellisvuoden tason.
 
Toimitusjohtaja Kai Telanne:
KANNATTAVUUS HYVÄ, KASVUA YRITYSHANKINNOILLA
 
“Kauppalehti-ryhmän ja Markkinapaikkojen kannattavuus parani edelleen ja Sanomalehtien kannattavuus pysyi hyvällä tasolla, vaikka mediamyynti ei sujunutkaan katsausjaksolla odotusten mukaan. Varsinkin valtakunnallinen mediamyynti oli pettymys. Tilausmyynti oli edelleen ilahduttavassa kasvussa.
 
Kannattavan nykytoiminnan lisäksi Alma Mediassa on meneillään useampia yritysten haltuunottoja, jotka tukevat konsernin strategiaa vähentää riippuvuutta mediamainonnasta. Vuonna 2005 hankittu ja osaksi Kauppalehti Onlinea liitetty viranomais- ja yritystiedon verkkopalvelu ePortti on täyttänyt siihen kohdistuneet odotukset.
 
Vuoden toisella neljänneksellä kerroimme one-to-one-markkinointipalveluyhtiö 121:n ja yritysjulkaisuihin erikoistuneen Suomen Business Viestinnän (SBV) koko osakekannan hankinnoista. 121 tuli heinäkuun alusta osaksi Kauppalehti-ryhmää nimellä Kauppalehti 121 Oy ja SBV samaan aikaan täydentämään samaan ryhmään kuuluvaa Lehdentekijöiden asiakaslehtiliiketoimintaa. Yhteensä näistä hankinnoista kertyy yli 10 milj. euron vuotuinen liikevaihto. Uusien yritysten liittäminen osaksi Alma Median joukkuetta on täydessä vauhdissa.
 
Markkinapaikkojen kansainvälisten toimintojen liikevaihto kasvoi huhti-kesäkuussa 65 %. Ostimme katsausjaksolla myös uuden asuntoportaalipohjan Puolasta City24-ketjuun. Kesällä Markkinapaikat laajentui myös Ruotsiin ostamalla asunto- ja toimitilaportaalit. Kotimaan sanomalehtiketjuun saadaan 1.9. uusi ilmaislehtitulokas Kokkolan Sanomat.”
 
ALMA MEDIA OYJ
 
Terhi Lambert-Karjalainen
tiedotuspäällikkö
 
JAKELU: Helsingin Pörssi, keskeiset tiedotusvälineet
 
Lisätietoja:
toimitusjohtaja Kai Telanne, puhelin 010 665 3500
talousjohtaja Teemu Kangas-Kärki, puhelin 010 665 2244
 
 
Tiedotustilaisuus analyytikoille ja medialle pidetään 11.8. klo 11-12 ravintola Pörssissä, Fabianinkatu 14, Helsinki. Tuloksen esittelevät toimitusjohtaja Kai Telanne ja talousjohtaja Teemu Kangas-Kärki, paikalla myös muita konsernin johtoryhmän jäseniä. Englanninkielinen tulospresentaatio klo 11.00 osoitteessa http://www.almamedia.fi.
 
Webcast alkaa klo 15.00 ja kestää noin 20 minuuttia. Conference Call alkaa klo 15.30. Webcastiä voit seurata osoitteessa http://www.almamedia.fi. Jos haluat osallistua Conference Calliin, soita numeroon +44-207 162 0025.
 
Alma Media on mediatalo, jonka keskeisintä liiketoimintaa ovat kustantaminen, talousinformaation tuotanto ja jakelu sekä verkkopalveluiden tuotanto. Konsernilla on portfoliossaan talous-, iltapäivä-, maakunta-, paikallis- ja kaupunkilehtiä. Alma Median omistuksessa on lisäksi johtavia sähköisiä markkinapaikkoja, ja se laajentaa markkinapaikkaliiketoimintaansa myös Suomen ulkopuolelle.
 
Alma Median tunnetuimmat tuotteet ovat Aamulehti, Iltalehti, Kauppalehti ja Etuovi.com. Konsernin tuotoista noin puolet muodostuu mediamainonnasta ja noin 40 % lehtien levikkituotoista. Vuoden 2005 jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 286 milj. euroa, josta liikevoittoa kertyi 42 milj. euroa eli 14,8 % liikevaihdosta. Yhtiön osake noteerataan Helsingin Pörssin Päälistalla. Kaupankäyntitunnus on ALN1V. Tutustu tarkemmin osoitteessa http://www.almamedia.fi.
 
 
Täydellinen raportti taulukoineen on ladattavissa alla olevasta linkistä:
  • Julkaistu: 11.8.2006, 11:03
  • Kategoria: Pörssitiedote, Tiedotteet

Jaa artikkeli