Alma Media > Tiedotteet > Pörssitiedote > Suoramarkkinointiyhtiö TietoEnator 121 Oy kokonaan Alma Medialle

Suoramarkkinointiyhtiö TietoEnator 121 Oy kokonaan Alma Medialle

ALMA MEDIA OYJ         PÖRSSITIEDOTE 18.5.2006 KLO 15.00     1 (2)
 
SUORAMARKKINOINTIYHTIÖ TIETOENATOR 121 OY KOKONAAN ALMA MEDIALLE
 
Alma Mediaan kuuluva Kustannus Oy Kauppalehti nostaa omistusosuutensa 1.7.2006 suoramarkkinointiyhtiö TietoEnator 121 Oy:stä 49:stä sataan prosenttiin ostamalla yhtiöstä TietoEnatorin 51 %:n osuuden. Kaupassa toteutuu osto-optio, josta sovittiin 30.5.2005 tehdyssä liiketoimintajärjestelyssä. Osto kasvattaa Kauppalehti-ryhmän liikevaihtoa vuositasolla noin 15 % eli noin 9 milj. euroa. Nyt ostetun osuuden kauppahinta oli 3,4 milj. euroa.
 
TietoEnator 121 (one-to-one) Oy on erikoistunut tuottamaan kohdennetun ja vuorovaikutteisen markkinoinnin korkean lisäarvon palveluja. Yhtiö oli jo syntyessään kesällä 2005 markkinajohtaja väestö- ja liikennetietojärjestelmistä tuotettavissa suoramarkkinointipalveluissa. Yhtiö tarjoaa täyden palvelun konseptin, joka sisältää yritysten ja kuluttajien yhteystiedot, profiilit, analyysit, kohderyhmäkonsultoinnin, asiakasrekisterin päivitykset, tulostus- ja postituspalvelun sekä asiakaspalautteen hallinnan ja analyysin.
 
Vuonna 2005 tehdyssä liiketoimintajärjestelyssä TietoEnator ja Kauppalehti muodostivat yhtiön nimeltä TietoEnator 121 Oy, josta TietoEnatorin osuus oli 51 % ja Kauppalehden 49 %. Tällöin ostetusta 49 %:n osuudesta maksettiin 3,3 milj. euroa. Kilpailuviranomaiset hyväksyivät järjestelyn, ja kauppa tuli voimaan ja uusi yhtiö aloitti toimintansa 1.7.2005. Kauppalehdellä oli optio lunastaa TietoEnatorin omistus yhtiöstä onnistuneen aloitusvaiheen jälkeen.
 
Nyt toteutuneessa kaupassa yhtiö siirtyy vastuineen ja velkoineen Kauppalehden omistukseen. Yhtiön liikevaihto on vuositasolla noin 9 milj. euroa ja liikevoittotaso ylittää 10 %. Liikevaihdon arvioidaan kasvavan tulevina vuosina, ja yhtiön taloudellinen asema on vakaa. Nyt ostetun osuuden kauppahinta on 3,4 milj. euroa. Yhtiön palveluksessa on 66 henkilöä. Keskeinen kaupan ehto on se, että TietoEnator säilyy yhtiön tietoteknisenä toimittajana.
 
Kauppalehti-ryhmän liikevaihto vuonna 2005 oli 53,8 milj. euroa ja liikevoitto 7,1 milj. euroa eli 13,2 % liikevaihdosta.
 
”121 on osoittautunut onnistuneeksi yhteiseksi yritykseksi, jonka omistus nostetaan nyt suunnitelman mukaisesti sataan prosenttiin. Yhtiön palvelut täydentävät hyvin Kauppalehti-ryhmän tarjontaa. Hankinta tukee myös yhtiön tavoitetta vähentää riippuvuutta mediamainonnasta”, Kauppalehti-ryhmän johtaja Juha Blomster toteaa.
 
121:n toimitusjohtaja Timo Lehtisen mukaan yhtiö auttaa yrityksiä lisäämään nykyisten ja tulevien asiakkuuksien arvoa. ”Asiakkaamme haluavat maksimoida asiakaskantansa arvon hankkimalla, pitämällä ja kehittämällä elinikäisiä asiakkuuksia. Olemme vuoden sisällä kehittäneet useita palveluja, joista viimeisin tekee kohdennetun markkinoinnin ostamisesta ja käyttämisestä yhtä helppoa kuin minkä tahansa muun median.”
 
Yhtiö pystyy ensimmäisenä maailmassa poimimaan julkisista henkilörekistereistä kohderyhmiä heidän arvoperusteidensa mukaan kehittämällään 121Valuegraphics-arvoluokituksella.
 
Lisätietoja (parhaiten klo 16.15:n jälkeen):
Juha Blomster, Kauppalehti-ryhmän johtaja, puhelin 010 665 2360 tai 0400 453 233
Jorma Raike, Kauppalehden Yrityspalveluiden johtaja, puhelin 010 665 2300 tai 040 707 8572
Timo Lehtinen, TietoEnator 121 Oy:n toimitusjohtaja, puhelin 040 5023 298
 
ALMA MEDIA OYJ
 
Terhi Lambert-Karjalainen
tiedotuspäällikkö


                                                               2 (2)
 
Alma Media on mediatalo, jonka keskeisintä liiketoimintaa ovat kustantaminen, talousinformaation tuotanto ja jakelu sekä verkkopalveluiden tuotanto. Konsernilla on portfoliossaan talous-, iltapäivä-, maakunta-, paikallis- ja kaupunkilehtiä. Alma Median omistuksessa on lisäksi johtavia sähköisiä markkinapaikkoja, ja se laajentaa markkinapaikkaliiketoimintaansa myös Suomen ulkopuolelle.
 
Alma Median tunnetuimmat tuotteet ovat Aamulehti, Iltalehti, Kauppalehti ja Etuovi.com. Konsernin tuotoista noin puolet muodostuu mediamainonnasta ja noin 40 % lehtien levikkituotoista. Vuoden 2005 jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 286 milj. euroa, josta liikevoittoa kertyi 42 milj. euroa eli 14,8 % liikevaihdosta. Yhtiön osake noteerataan Helsingin Pörssin Päälistalla. Kaupankäyntitunnus on ALN1V. Tutustu tarkemmin osoitteessa http://www.almamedia.fi.
 
  • Julkaistu: 18.5.2006, 17:00
  • Kategoria: Pörssitiedote, Tiedotteet

Jaa artikkeli