Alma Media > Tiedotteet > Pörssitiedote > ALMA MEDIA OYJ: LIIKETOIMINTA KEHITTYI SUOTUISASTI, LIIKEVOITTO 18,6 % LIIKEVAIHDOSTA

ALMA MEDIA OYJ: LIIKETOIMINTA KEHITTYI SUOTUISASTI, LIIKEVOITTO 18,6 % LIIKEVAIHDOSTA

ALMA MEDIA OYJ PÖRSSITIEDOTE 28.10.2005 KLO 9.00 1(13)
 
LIIKETOIMINTA KEHITTYI SUOTUISASTI, LIIKEVOITTO 18,6 % LIIKEVAIHDOSTA
 
Alma Media -konsernin liikevaihto oli kolmannella vuosineljänneksellä 67,7 milj. euroa. (67,1 milj. euroa heinä-syyskuussa 2004). Konsernin liikevoitto oli kolmannella vuosineljänneksellä 12,6 milj. euroa (9,2 milj. euroa eli 18,6 % (13,7 %) liikevaihdosta. Jakson liikevoitto sisältää 1,2 milj. euroa kertaluonteisia tuottoja. Alma Median jatkuvien toimintojen tammi-syyskuun liikevaihto oli 210,3 milj. euroa (207,1 milj. euroa) ja liikevoitto 27,6 milj. euroa (27,8 milj. euroa)
 
– Alma Median ja Almanovan sulautuminen eteni kolmannella vuosineljänneksellä suunnitelman mukaisesti, lukuun ottamatta aikatauluviivettä, kun Almanova päätti syyskuun lopulla lykätä sulautumisen täytäntöönpanoa. Aikaisemman suunnitelman mukaan Alma Median ja Almanovan oli määrä sulautua yhdeksi yhtiöksi 3.10.2005. Almanova ilmoitti 27.9.2005, että sulautumiseen tulee viive, koska Rahoitustarkastus oli ottanut uudelleen harkintaansa Alma Median osakkeiden hankinnan IFRS-kirjanpitokäsittelyn Almanovan tulevassa konsernitilinpäätöksessä. Yhtiöiden on nyt tarkoitus saattaa sulautuminen täytäntöön 7.11.2005.
 
-Alma Media myi jaksolla Network Servicen liiketoiminnan Plenware Oy:lle. Kaupasta tuloutui 1,2 milj. euron luovutusvoitto, joka esitetään muut toiminnot -ryhmässä.
 
– Sanomalehdet-ryhmän (entinen Alpress) mediamyynti kasvoi kolmannella neljänneksellä 1,6 %. Sanomalehdet-ryhmän liikevoitto oli 9,7 milj. euroa (9,1 milj. euroa) eli 19,1 % (17,9 %) liikevaihdosta.
 
– Kauppalehden mediamyynti kasvoi edellisvuodesta 7,5 %, minkä ansiosta Kauppalehti-ryhmän liikevoitto oli Presson kustannuksista huolimatta vertailujakson tasolla. Heinäkuussa ostettu ePortti-liiketoiminta ja suoramarkkinoinnin osakkuusyhtiö TietoEnator 121 Oy ovat käynnistyneet suunnitellusti. Kauppalehti-ryhmän liikevoitto oli jaksolta 1,5 milj. euroa (1,5 milj. euroa)
 
– Markkinapaikkojen (entinen Mediapalvelut) luokiteltujen palveluiden osalta liikevaihdon kasvu oli 40,7 %. Liikevoitto oli 0,7 (0,3) milj. euroa. Liikevoitto kasvoi 137,5 %.
 
Toimitusjohtaja Kai Telanne:
 
Alma Median kolmannen neljänneksen liiketoiminta sujui suotuisasti ja odotusten mukaan. Positiivisina asioina voidaan nostaa esiin Kauppalehden mediamyynnin palautuminen selvälle kasvu-uralle sekä luokiteltujen markkinapaikkojen selkeä tulosparannus. Sanomalehdet jatkoivat toimintaansa hyvällä kannattavuustasolla.
 
Organisaation madaltaminen, divisioonarakenteen purkaminen sekä uuden johdon toiminnan käynnistyminen ovat onnistuneet hyvin.
 
Alma Median ja Almanovan sulautuminen viivästyi alkuperäisestä suunnitelmasta, mutta tällä ei ole vaikutusta konsernin liiketoimintaan eikä suunnitelman lopulliseen toteutumiseen.
 
Broadcasting-divisioonan myynnin lopputuloksena syntyvä uusi Alma Media on mediatalo, jonka keskeisintä liiketoimintaa ovat kustantaminen, talousinformaation tuotanto ja jakelu sekä verkkopalveluiden tuotanto. Yhtiöllä on vahva tase ja se tuottaa tasaista kassavirtaa. Alma Median strategiana on parantaa jatkuvasti ydinliiketoiminnan kannattavuutta kaikki keskeiset toiminnot kattavalla ketjutoiminnalla sekä tulosyksiköiden järjestelmällisellä kehittämisellä. Yhtiö ottaa hallittuja askelia osaamisalueillaan laajentumisessa Suomen rajojen ulkopuolelle. Kansainvälistymisen keihäänkärkinä toimivat markkinapaikat. Tästä esimerkkinä ovat toisen neljänneksen jälkeen Latviassa ja Liettuassa käynnistetyt kiinteistöjen sähköiset markkinapaikat.
 
 
ALMA MEDIA OYJ
 
Ahti Martikainen
viestintäjohtaja
 
 
JAKELU: Helsingin Pörssi, keskeiset tiedotusvälineet
 
 
Täydellinen raportti taulukoineen on ladattavissa alla olevasta linkistä:
  • Julkaistu: 28.10.2005, 11:01
  • Kategoria: Pörssitiedote, Tiedotteet

Jaa artikkeli