Alma Media > Tiedotteet > Lehdistötiedote > ILTALEHDEN LEVIKIN KASVU KIIHTYI TOISELLA VUOSIPUOLISKOLLA

ILTALEHDEN LEVIKIN KASVU KIIHTYI TOISELLA VUOSIPUOLISKOLLA

ALMA MEDIA OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 11.2.2000 1(2)
Julkaisuvapaa: Heti
ILTALEHDEN LEVIKIN KASVU KIIHTYI TOISELLA VUOSIPUOLISKOLLA

Suomen Mediatarkastus Oy:n tänään suorittaman levikintarkastuksen
mukaan Iltalehden kuusipäiväinen levikki oli vuoden 1999 heinä-
joulukuussa 128 881 kappaletta. Kasvua edellisen vuoden vastaavaan
jaksoon verrattuna oli 8 397 kappaletta eli 7,0 %.
Iltalehden viikonvaihdelehden levikki kasvoi selvästi ripeämmin
eli 15 091 kappaleella. Viikonvaihteen levikki oli 163 219 eli
10,2 % vertailujaksoa suurempi. Iltalehden levikki kasvoi
erityisesti kesäkuukausina, jolloin kasvua edellisen vuoden
vertailulukuihin oli yli 10 %.

Iltalehden koko vuoden 1999 kuusipäiväinen levikki kasvoi 4,1 %
ja se oli oli 124 394 (119 472). Viikonvaihdelevikki kasvoi 6,8 %
ja se oli 157 535 (147 519).

Iltalehti on voittanut markkinaosuutta kilpailijaltaan
iltapäivälehtimarkkinoilla, sillä Iltapäivälehtien
kokonaismarkkinat kasvoivat 1,2 %. Iltalehden markkinaosuus
kuusipäiväisessä levikissä oli vuoden toisella puoliskolla 37,0 %
(35,0 %) ja viikonvaihteessa 39,4 % (36,4 %). Iltalehti vahvisti
asemaansa kaikissa myyntiketjuissa. Vuoden lopulla käynnistetty
yhteisjakelusopimus mahdollistaa helmikuun lopussa 500:n uuden
jakelupisteen avaamisen. Sen jälkeen Iltalehti on saatavilla
yhteensä 7400:sta jakelupisteestä ympäri maata.

Iltalinja kaapeliverkon lisäksi MTV3-kanavalle Helmikuussa Iltalehti
sai lehden sisällölle uuden jakelukanavan, kun painetun lehden ja
Internetissä toimivan Iltalehti Onlinen
rinnalla aloitti päivittäin kaapelikanava TVTV!.ssä lähetettävä
Iltalinja. Iltalinja siirtyy kaapelikanavan lisäksi perjantai-
iltaisin valtakunnalliselle MTV3-kanavalle. Ohjelma nähdään joka
perjantai 25.2.2000 alkaen prime-time aikaan kello 21.30-22.00.
Iltalinja on interaktiivinen ajankohtaisohjelma, joka ammentaa
päivän puheenaiheet Iltalehdestä. Katsojat voivat osallistua
ohjelmaan Internetin, sähköpostin, tekstiviestien tai puhelimen
välityksellä.

Iltalehti Onlinen uudet Plus-palvelut 14.2.2000 alkaen
Iltalehti Online aloitti ilmestymisensä osoitteessa
www.iltalehti.fi lokakuussa 1995. Web Traffic Monitorin ja Suomen
Gallupin IMR WebMeasure-tutkimusten mukaan Iltalehti Online oli
tammikuussa 2000 Suomen ylivoimaisesti suosituin verkkolehti.
Iltalehti Onlinella oli tammikuussa 2000 viikottain 151 000 eri
kävijää (129 000 Joulukuu 1999)

Suomen luetuin verkkolehti Iltalehti Online kohentaa ilmettään ja
tuo uusia palveluja Internetiin 14.2. lähtien. Koko verkkolehden
ilmestymisen ajan tekijät ovat käyneet aktiivista keskustelua
lukijakunnan kanssa. Nyt toteutettava uudistus onkin syntynyt
pitkälti lukijoiden toiveiden pohjalta. Iltalehti haluaa näin
vastata verkon käyttäjien kolmeen eri perustarpeeseen:
tiedonjanoon, verkossa viihtymiseen ja kommunikointitarpeeseen.

Uudet sisältöelementit muodostavat Plus-palveluiksi nimetyn
kokonaisuuden, joka jakaantuu lehden eri osastoille aihepiirinsä
mukaan. Uusia palveluita ovat mm. eKorttipalvelu,
sähköpostinvaihtopalsta, keskustelupalsta, pikauutiset, viikon
lehtien lukumahdollisuus, uutistiivistelmä sähköpostiin sekä mm.
sähköisiä ristisanatehtäviä. Palveluita voi osin käyttää myös
mobiililaitteilla. Erikoissovelluksena näistä palveluista on
IltalehtiLight, mikä on suunniteltu erityisesti Communicator
käyttäjille. Palvelut ovat kaikkien rekisteröityneiden käyttäjien
saatavilla maksutta helmikuun loppuun saakka. Sen jälkeen
päivämaksu on 2,95 mk, viikkomaksu 29,80 mk ja vuosimaksu 149 mk.
Päivämaksut voidaan maksaa vain puhelimella, kuukausimaksut joko
puhelimella tai verkkopankilla ja vuosimaksut vain verkkopankilla.

Positiivisen kehityksen odotetaan jatkuvan

Iltalehden levikki on ainoana sanomalehtenä kasvattanut levikkiään
yhtäjaksoisesti vuodesta 1994. Iltalehden päätoimittaja Pekka
Karhuvaara pitää ilahduttavana lehden levikin kasvun jatkumista.
-Olemme usean vuoden ajan tehneet määrätietoista työtä lehden
sisällön kehittämisessä ja samalla muuttaneet lehden ulkoasua sekä
tuotantomallia mm. hajauttamalla lehden painatuksen useampaan
painoon. Jatkuvasti kasvava levikki ja markkinaosuus osoittavat,
että tehdyt ratkaisut ovat olleet onnistuneita.

Kustannusosakeyhtio Iltalehden toimitusjohtaja Veli-Matti
Asikaisen mukaan erityisen positiivista on se, että huolimatta
merkittävistä pitkävaikutteisista panostuksista sisältöön ja
markkinointiin, Kustannusosakeyhtiö Iltalehden tulos parani
merkittävästi, ollen lehden historian paras ja vastasi jo hyvää
lehtiyhtiön tulostasoa.

Jakelu: Keskeiset tiedotusvälineet, Helsingin Pörssi

  • Julkaistu: 11.2.2000, 08:00
  • Kategoria: Lehdistötiedote, Tiedotteet

Jaa artikkeli