Alma Media > Tiedotteet > Lehdistötiedote > KAUPPALEHTI SATAVUOTIAS

KAUPPALEHTI SATAVUOTIAS

ALMA MEDIA OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 23.11.1998

KAUPPALEHTI SATAVUOTIAS

Johtava suomalainen talousjulkaisu Kauppalehti täyttää sata vuotta.
Ensimmäisen näytenumeron ilmestymispäivästä on ristiriitaisia
tietoja, mutta merkkipäivää vietetään 24.11.1998. Säännöllisesti
Kauppalehti alkoi ilmestyä vuoden 1899 alusta aluksi kerran viikossa.
Kauppalehden perusti Suomen Liikemies-Yhdistys, jonka puheenjohtaja
K.G. Göös esitti ajatuksen keväällä 1897. Ideaa kehiteltiin myös
Kuopiossa,josta saapui lehden ensimmäinen päätoimittaja, Liikemiesten
Kauppaopiston rehtoriksi valittu Kaarlo Brofeldt. Alkuvuosien
avainhenkilöitä oli myös Johannes Bärlund.

Nuoren, varattoman yhdistyksen lehdellä oli ensin suuria
taloudellisia vaikeuksia. Se keskittyi kuitenkin erikoisalaansa ja
alkoi menestyä. Protestilistaa ryhdyttiin julkaisemaan 1905.
Julkaisuoikeudet siirrettiin Liikemiesyhdistyksen sisäpiirin
perustamalle Kauppalehti Oy:lle 1908.

1910-luvun hyvissä suhdanteissa Kauppalehti kukoisti ja sille
hankittiin vakinainen toimitushuoneisto sekä päätoimista henkilöstöä.
1919 lehti alkoi ilmestyä iltapäivisin kuudesti viikossa. Tällöin
yhtiölle hankittiin myös toimitalo ja oma paino Fabianinkadulta.
Pääomistajiksi tulivat tukkukauppiaat sekä KOP/Pohjola-ryhmä.
Itsenäistyneen Suomen taloudelliset puitteet olivat kuitenkin ahtaat
ja päivittäisellä erikoislehdellä oli suuria vaikeuksia. 1930-luvulla
Kauppalehteä kehitettiin iltapäivän yleislehden suuntaan. Linjalla
menestyttiin etenkin 1940-luvun “vaaran vuosina”, jolloin Kauppalehti
tunnettiin rohkeana toisinajattelijana.

1950-luvulla Kauppalehden rooli hämärtyi ja sen levikki aleni
muutamaan tuhanteen kappaleeseen. 1957 siirryttiin tabloid-kokoon ja
protestilista liitettiin päälehteen. Tappiollisen lehden
julkaisuoikeudet myytiin kuitenkin jo 1959 samojen tahojen
omistamalle Oy Uudelle Suomelle ja toiminta siirtyi Yrjönkadulle.
Päätoimittaja Pentti Poukka asetti tavoitteeksi “iltapäivän
laatulehden”. Rohkealla uutislinjalla Kauppalehden levikki
käännettiin nousuun; 20 000 kappaleen raja ylitettiin 1965.

Tappiollisuus ja lehtiyhtiön muut vaikeudet johtivat kuitenkin
Kauppalehden muuttamiseen postin päiväkannossa jaettavaksi
taloudelliseksi erikoislehdeksi 1966.

Paluu juurille johti uusissa oloissa menestykseen. Pysyvästi
voitolliseksi Reino Vaurasteen johtama Kauppalehti kääntyi 1972 ja
levikki ylitti 30 000 kappaletta 1975. Päätoimittajaksi 1977 tullut
Arto Tuominen vauhditti yhä nousua railakkaalla uutis- ja
keskustelulinjalla. Toiminta siirtyi 1976 Ruoholahteen ja 1980
Vantaalle.
1980-luvulla Kauppalehden levikki ylitti 80 000 kappaletta; sen
voitoilla ylläpidettiin Uutta Suomea sekä yhtiön monia uusia
toimintoja. Aikakausliite Optio alkoi ilmestyä 1988. Samana vuonna
lehtitalo yhdistettiin Aamulehti-yhtymään.

Päätoimittajaksi 1989 nimitetty Lauri Helve on korostanut
asiantuntemusta ja luotettavuutta. Kauppalehti selviytyi melko
vähällä 1990-luvun lamasta eikä suoran kilpailun alkaminen 1997 ei
ole horjuttanut sen asemaa. Alma Median julkaiseman Kauppalehden
nykyinen levikki on 80 139 kpl. Levikin kasvu jatkuu edelleen.
Ilmoitusmyynti on tänä vuonna kehittynyt ennätyksellisesti.
Toimituksen vahvuus on noin 75 henkeä.

  • Julkaistu: 23.11.1998, 08:00
  • Kategoria: Lehdistötiedote, Tiedotteet

Jaa artikkeli