Alma Median osavuosikatsaus tammi—maaliskuu 2017: Vahva ensimmäinen vuosineljännes, liikevaihto ja liikevoitto kasvoivat

Alma Media Oyj               Osavuosikatsaus                      28.4.2017 klo 9.00

Alma Median osavuosikatsaus tammi—maaliskuu 2017:

VAHVA ENSIMMÄINEN VUOSINELJÄNNES, LIIKEVAIHTO JA LIIKEVOITTO KASVOIVAT

Taloudellinen kehitys tammi—maaliskuussa 2017:

  • Liikevaihto 90,5 (86,7) milj. euroa, kasvua 4,4 %.
  • Oikaistu liikevoitto 12,6 (5,5) milj. euroa, 13,9 %  (6,4 %) liikevaihdosta, kasvua 128,3 %.
  • Liikevoitto 11,4 (2,5) milj. euroa eli 12,6 % (2,9 %) liikevaihdosta, kasvua 358,1 %.
  • Osakekohtainen tulos 0,09 (0,01) euroa.
  • Alma Markets: Kannattava kasvu jatkui sekä ulkomaan että kotimaan toiminnoissa.
  • Alma Talent: Liikevoitto parani viime vuonna toteutettujen uudelleenjärjestelyiden johdosta.
  • Alma News & Life: Painetun median irtonumeromyynnin lasku heikensi kannattavuutta.
  • Alma Regions: Kannattavuutta paransivat kulusäästöt, vaalimainonta sekä painon ulkoinen myynti. 
AVAINLUVUT  2017 2016 Muutos 2016
milj.euroa 1—3 1—3 % 1—12
Liikevaihto 90,5 86,7 4,4 353,2
Sisältöliikevaihto *) 32,1 32,4 -1,0 128,3
Sisältöliikevaihto, painettu 28,0 29,1 -3,6 113,5
Sisältöliikevaihto, verkko 4,1 3,4 21,1 14,8
Mainosmyynnin liikevaihto 43,8 40,4 8,6 169,7
Mainosmyynti, painettu 15,7 16,4 -4,4 68,5
Mainosmyynti, verkko 27,9 24,0 16,3 101,3
Palveluliikevaihto *) 14,6 13,9 4,9 55,2
Oikaistut kokonaiskulut 78,0 81,5 -4,2 318,9
Oikaistu käyttökate 16,6 9,9 67,0 53,3
Käyttökate  15,4 6,9 122,9 47,9
Oikaistu liikevoitto 12,6 5,5 128,3 35,2
% liikevaihdosta 13,9 6,4 10,0
Liikevoitto/-tappio 11,4 2,5 358,1 26,8
% liikevaihdosta 12,6 2,9 7,6
Tilikauden tulos 8,9 1,6 452,3 19,9
Tulos/osake, EUR (laimentamaton ja laimennettu) 0,09 0,01 935,4 0,20
Verkkoliiketoiminnan liikevaihto 37,0 31,3 18,2 133,5
Verkkoliiketoiminta, % liikevaihdosta 40,9 36,1 37,8

*) Vertailutietoa on oikaistu sisältöliikevaihdon ja palveluliikevaihdon välillä

Näkymät vuodelle 2017

Suomen kansantalouden arvioidaan kasvavan 12 % vuonna 2017. Alma Medialle tärkeiden itäisen Keski-Euroopan maiden, kuten Tšekin ja Slovakian kansantalouksien arvioidaan kasvavan 24 %.  Kansantalouden kehitys vaikuttaa sekä kulutuskysyntään että mainonnan määrään. Mainonnan rakennemuutos jatkuu vuonna 2017; mainonta verkossa kasvaa, ja painetun median mainonta laskee.

Alma Media arvioi vuoden 2017 liikevaihdon pysyvän edellisvuoden tasolla ja oikaistun liikevoiton kasvavan vuoden 2016 tasosta. Vuoden 2016 liikevaihto oli 353,2 milj. euroa ja oikaistu liikevoitto 35,2 milj. euroa.

Toimitusjohtaja Kai Telanne:

Alma Median liikevaihto- ja kannattavuuskehitys oli vuoden 2017 ensimmäisellä neljänneksellä hyvä. Liikevaihto kasvoi pääosin orgaanisesti 4,4 prosenttia 90,5 miljoonaan euroon. Kasvun lähteinä toimivat Alma Marketsin digiliiketoiminnan sekä kotimaisten medioidemme  verkkomainonnan hyvä kehitys ja kunnallisvaalimainonta, mutta myös vertailuajankohtaan nähden työpäivien ja ilmestymiskertojen suurempi määrä. Kannattavuuden merkittävään paranemiseen vaikuttivat ensisijaisesti useissa liiketoiminnoissa viime vuonna toteutetut tehostamistoimet. Konsernin oikaistu liikevoitto kasvoi tammi–maaliskuussa 128 prosenttia 12,6 miljoonaan euroon.

Suomen talouskehitys on vahvistunut alkuvuonna, mutta kasvun merkit eivät näy mainosinvestoinneissa. Kantar TNS:n mukaan mediamainonnan määrä laski vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 4,7 prosenttia. Verkkomainonta kuitenkin kasvoi 7,4 prosenttia. Alma Median digitaalinen mainosmyynti kasvoi markkinaa nopeammin tuloksellisten mainosratkaisujen ja uusien mobiilipalveluiden ansiosta.

Alma Markets -segmentissä liikevaihdon kasvun ja hyvän liikevoittokehityksen taustalla olivat  rekrytointiliiketoiminnan suotuisa toimintaympäristö itäisessä Keski-Euroopassa sekä piristynyt asunto- ja autokauppa kotimaassa. Segmentin tulosta paransi myös poistojen lasku.

Alma Talentissa liikevaihto pysyi edellisvuoden tasolla, ja tulosparannus saavutettiin Talentum-integraatioon liittyvillä uudelleenjärjestelyillä Suomen ja Ruotsin medialiiketoiminnoissa sekä  kustannussäästöillä Tietopalvelussa. Mainostajat ovat ottaneet hyvin vastaan Alma Talentista muodostuneen laaja-alaisen mediaperheen: segmentin mainosmyynti kehittyi hyvin, erityisesti verkkomainonnassa ja sisältömarkkinoinnissa. Alma Talentin ensimmäiset, uuden strategian kehityshankkeiden mukaiset digitaaliset ratkaisut tuotiin markkinoille alkuvuonna.

Media-alan murros sekä digitaalinen transformaatio näkyivät selkeimmin Alma News&Lifen toiminnassa: digimainosmyynti kasvoi selvästi,  erityisesti mobiilimainonta ja ohjelmallinen ostaminen, mutta painetun median irtonumeromyynti jatkoi laskuaan. Lisäksi panostukset palveluliiketoimintaan nostivat kustannuksia.

Alma Regionsissa liikevaihtoa kasvattivat ulkoinen painomyynti ja parantunut sisältömyynti. Segmentin mainosmyynti laski vaalimainonnasta huolimatta. Kannattavuutta paransi edellisvuonna toteutettu kustannusrakenteen keventäminen.

Pitkään jatkunut kysynnän lasku Kemi-Tornio -alueella ja kannattamaton toiminta johtivat päätökseen yhdistää Pohjolan Sanomat Lapin Kansaan. Päätös yli 100-vuotiaan brändin lakkauttamisesta ei ollut helppo, mutta välttämätön. Tavoitteenamme on rakentaa Lapin maakuntaan yksi  vahva maakuntamedia  sekä painettuna että vahvasti kehittyvänä digitaalisena mediapalveluna.

Vahva asema valituilla markkinoilla, vakaa liiketoiminnan rahavirta sekä rahoitusasema antavat erinomaiset valmiudet Alma Median tulevaisuuden rakentamiselle. Etsimme jatkuvasti uusia liiketoiminnan kasvun lähteitä lähinnä digitaalisten palveluiden alueelta Suomessa ja muualla Euroopassa.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Kai Telanne, puhelin 010 665 3500
Talous- ja rahoitusjohtaja Juha Nuutinen, puhelin 010 665 3873

Tiedotustilaisuus, webcast ja puhelinkonferenssi:

Suomenkielinen tiedotustilaisuus analyytikoille, sijoittajille ja medialle pidetään samana päivänä klo 11.00–12.00 Alma-talossa, Alvar Aallon katu 3 C, Helsinki. Tuloksen esittelevät toimitusjohtaja Kai Telanne ja talous- ja rahoitusjohtaja Juha Nuutinen. Paikalla on myös muuta Alma Median johtoa. Tilaisuuden esitysaineisto on saatavilla klo 11.00 Alma Median verkkosivuilla osoitteessa www.almamedia.fi/sijoittajat/raportit-ja-esitykset/esitykset.

Ilmoittauduthan tilaisuuteen etukäteen sähköpostitse osoitteeseen kutsut@almamedia.fi.

Englanninkielinen puhelin- ja verkkokonferenssi alkaa 28.4.2017 klo 13.00. Voit osallistua konferenssiin soittamalla numeroon +358 (0)9 7479 0361 (osallistumiskoodi: 1988812) tai seurata sitä osoitteessa www.almamedia.fi/sijoittajat/raportit-ja-esitykset/esitykset (webcast).

Alma Median taloudellinen kalenteri vuonna 2017

Alma Media Oyj julkaisee taloudellisia raportteja vuonna 2017 seuraavasti:

- Osavuosikatsaus tammi–kesäkuulta 2017 perjantaina 21.7. noin klo 9.00.

- Osavuosikatsaus tammi–syyskuulta 2017 perjantaina 27.10. noin klo 9.00.

ALMA MEDIA OYJ

Hallitus

Jakelu: NASDAQ Helsinki, keskeiset tiedotusvälineet, www.almamedia.fi

Alma Media lyhyesti

Alma Media on palveluliiketoimintaan ja journalistisiin sisältöihin keskittyvä mediakonserni. Yhtiön tunnetuimpia brändejä ovat Kauppalehti, Talouselämä, Affärsvärlden, Iltalehti, Aamulehti, Etuovi.com ja Monster. Alma Media rakentaa asiakkailleen kestävää kasvua digitaalisuuden mahdollisuuksia hyödyntäen myös tietopalveluilla, järjestelmä- ja asiantuntijapalveluilla sekä mainosratkaisuilla. Alma Median toiminta on laajentunut Suomesta Pohjoismaihin, Baltiaan ja Keski-Eurooppaan. Alma Mediassa työskentelee noin 2 300 ammattilaista (ilman jakajia), joista noin 30 % toimii Suomen ulkopuolella. Alma Median vuoden 2016 liikevaihto oli 353,2 miljoonaa euroa. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ Helsingissä. Lue lisää: www.almamedia.fi.

  • Päivämäärä: 28.4.2017, 09:00
  • Uutisen tyyppi: Pörssitiedote

Jaa artikkeli: