Alma Media > Mainostajalle > Bannerimainontako muka tylsää? Lisää luovuutta ja vaikuttavuutta älybannerilla

Bannerimainontako muka tylsää? Lisää luovuutta ja vaikuttavuutta älybannerilla

Display-mainonta mielletään helposti arkipäiväiseksi massamainonnaksi. Mainostaja voi kuitenkin erottua digitaalisen maailman kohinasta oikein kohdennetulla ja luovalla bannerilla. Älybannerin avulla mainostajasta voidaan tehdä vaikuttava tarinankertoja, joka tavoittaa juuri oikeat kuulijat.

Älybanneri on uusi ketterä banneri, joka mahdollistaa viestien ketjuttamisen sekä sisällön personoimisen yhdessä kampanjassa eri yleisöille, ilman erillisten HTML5-aineistojen tuottamista. 

Ketjutuksen avulla ohjataan yleisöä viestistä toiseen mainostajan toivomassa järjestyksessä

Älybannereita ketjuttaessa mainostaja voi ohjata tarinan kulkua näyttämällä mainosaineistoja yleisölle haluamassaan järjestyksessä.  Kampanjan seuraavat aineistot näytetään järjestyksessä niille, jotka ovat nähneet ensimmäisen mainoksen tai aktivoituneet sen parissa. Tämä takaa, että esimerkiksi kolmivaiheisen tarinan seuraavat osat näytetään vain niille katsojille, jotka ovat jo reagoineet edelliseen banneriin ja näin olleet aiheesta kiinnostuneita.

”Esimerkiksi automerkki voi näyttää yleistä brändimainontaa automallistaan. Tämän jälkeen kohdistetaan taktisempi ja yksityiskohtaisempi viesti auton lisävarustelusta ja uusista ominaisuuksista ensimmäisen bannerin parissa viihtyneille. Näin mainostaja tavoittaa yksityiskohtaisemmalla viestillään ne, jotka ovat osoittaneet kiinnostusta autoon eikä näyttöjä mene hukkaan niille, joita kyseinen automalli ei kiinnosta”, kertoo Alma Median luova suunnittelija Kimmo Kuusisto.

Älybannerin ketjuttamisominaisuus sopii erityisesti monimutkaisista tuotteista ja palveluista kertomiseen, tai esimerkiksi ennakkomarkkinointiin. Näin pankki voi esimerkiksi antaa sijoitusneuvoja niistä kiinnostuneille ja festarijärjestäjä paljastaa pikkuhiljaa kesän konsertin esiintyjiä.

Yksi kampanja tavoittaa usean kohderyhmän juuri heille räätälöidyillä sisällöillä

Mitä tarkemmin kohdennettua yleisöä tavoittelet, sitä älykkäämmän bannerin tarvitset. Älybanneri hyödyntää Alman laadukasta yleisödataa vaihtaen aineistoa ketterästi katsojan mukaan. Jos kampanjassa on esimerkiksi kolme kohderyhmää, katsojalle näytetään automaattisesti näistä kolmesta hänelle relevantein sisältö.

“Jos on tarkoituksena kertoa suurelle yleisölle, että meillä on uusi suoratoistopalvelu, niin toki geneerinen banneri isolle massalle näytettynä riittää. Mutta mikäli haluat kertoa UEFA Cupia seuraaville futisfaneille, että meiltä muuten löytyy uusimmat pelit, tai jenkkirealityä katsoville viihteen suurkuluttajille uusimmista jaksoista, niin sen voi älybannerin avulla tehdä yhden kampanjan sisällä”, Kuusisto selventää.

Tarkennettujen kohderyhmien lisäksi kampanjaan tulee määrittää yksi geneerinen aineisto, jota voidaan näyttää niille, jotka eivät valittuihin kohderyhmiin kuulu. Älybanneri osaa optimoida näyttöjä kampanjan aikana ja kohdistaa niitä niille yleisösegmenteille, jotka luontaisesti osoittavat kiinnostustaan aihetta kohtaan.

Erillisiä HTML5-aineistoja ei tarvita — helppoa ja nopeaa aineiston tekijälle, kustannustehokasta mainostajalle

Mainoksen tekijän ei tarvitse tuottaa älybanneria varten erillisiä HTML5-aineistoja, vaan riittää, että eri kohderyhmille suunnatut elementit, kuten esimerkiksi kuvat ja copytekstit, kootaan Celtra-työkalulla samaan kampanjaan. Celtralla elementit, kuten kuvat, videot ja tekstit asetellaan paikoilleen drag-and-drop-tyylisesti eikä koodausosaamista tarvita. Älybannerin toiminnallisuudet, kuten animoinnit, voivat esimerkiksi pysyä samana, mutta kuvat ja copytekstit vaihtua yleisön mukaan.

Mainostaja voi luottaa mainosnäyttöjen osuvan niille yleisöille, joita viesti todennäköisemmin puhuttelee, eivätkä ne jää taustahälinäksi niille, joita aihe ei sillä hetkellä kosketa.  Älybannerin ketjuttaminen myös rohkaisee mainostajia luovempiin tarinallisiin ratkaisuihin.

Mitä älybannerin käyttö vaatii asiakkaalta?

Käymme yhdessä asiakkaan kanssa läpi halutut kohderyhmät ja sopivat mainoskoot. Asiakkaalta tarvitsemme aineiston elementit, kuten kuvat, videot ja linkit. Kuten muitakin älybannerin elementtejä, myös asiakkaan sivuille ohjaavia linkkejä voi olla useita eri kohderyhmien mukaan.  Asiakas voi itse käyttää Celtra-työkalua, jolloin koulutamme ja opastamme työkalun käytössä. Halutessaan asiakas voi myös ostaa älybannerin tuotannon Almalta.

Lisää vinkkejä älybannerin käyttöön saat mediamyynnistämme.

  • Julkaistu: 20.2.2019, 14:00
  • Kategoria: Mainostajalle

Jaa artikkeli