Alma Media > Tiedotteet > Pörssitiedote > Alma Media myy alueellisen media- ja painoliiketoiminnan Sanoma Media Finlandille 115 miljoonalla eurolla

Alma Media myy alueellisen media- ja painoliiketoiminnan Sanoma Media Finlandille 115 miljoonalla eurolla

Alma Media Oyj                          Sisäpiiritieto       11.2.2020 klo 8.00 

ALMA MEDIA MYY ALUEELLISEN MEDIA- JA PAINOLIIKETOIMINNAN SANOMA MEDIA FINLANDILLE 115 MILJOONALLA EUROLLA 
 

Alma Media ja Sanoma ovat 11.2.2020 allekirjoittaneet sopimuksen koskien alueelliseen medialiiketoimintaan keskittyneen Alma Media Kustannus Oy:n ja painoliiketoimintaa harjoittavan Alma Manu Oy:n koko osakekannan myynnistä Sanoma Media Finland Oy:lle. Myytävien liiketoimintojen velaton kauppahinta on 115 miljoonaa euroa. Alma Media kirjaa kaupasta arviolta 58 miljoonan euron myyntivoiton kaupan toteutuessa arviolta vuoden 2020 aikana.

Myytäviin liiketoimintoihin kuuluvat Alma Consumer-segmentissä raportoitavat alueelliset mediat Aamulehti ja Satakunnan Kansa sekä paikallismediat Janakkalan Sanomat, Jämsän Seutu, Kankaanpään Seutu, KMV-Lehti, Nokian Uutiset, Rannikkoseutu, Suur-Keuruu, Merikarvia-Lehti, Sydän-Satakunta, Tyrvään Sanomat, Valkeakosken Sanomat, Jokilaakso ja Vekkari sekä Alma Manun painoliiketoiminta.

Myytävien liiketoimintojen yhteenlaskettu alustava, tilintarkastamaton liikevaihto vuodelta 2019 oli 99 miljoonaa euroa, pro forma oikaistu käyttökate oli 15 miljoonaa euroa ja pro forma oikaistu liikevoitto 10 miljoonaa euroa. Tammikuussa 2020 voimaantulleen lehtien varhaisjakeluliiketoiminnan ulkoistamisen vaikutus huomioiden pro forma oikaistu käyttökate olisi ollut arviolta 20 miljoonaa euroa.  

Kaupan toteutumisen myötä Sanoma Media Finland Oy:lle siirtyy yhteensä 365 työntekijää (kokopäiväiseksi muutettuna). 

Yrityskaupan täytäntöönpano on ehdollinen Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksynnälle ja eräiden muiden tavanomaisten ehtojen täyttymiselle.

Alma Median strateginen painopiste siirtyy entistä selvemmin digitaalisen ja kansainvälisen liiketoiminnan kehittämiseen  

Kaupan myötä digitaalisen liiketoiminnan osuus Alma Median liikevaihdosta nousee noin 67 prosenttiin (12 kk per Q3/2019). Yhtiön riippuvuus laskevasta painetusta mediasta pienenee merkittävästi ja siihen sitoutuva pääoma vähenee. Kauppa vahvistaa Alma Median kykyä saavuttaa kestävä kilpailuasema ja kasvutavoitteet pitkällä aikavälillä.  

Kaupan toteutumisen jälkeen Alma Median keskeiset kasvualueet ovat digitaaliset markkinapaikat Suomessa ja kansainvälisesti, valtakunnallinen monikanavainen kuluttajamedia- ja palveluliiketoiminta, talous- ja ammattimedia sekä yrityksille suunnatut palvelut.

– Terävöitämme strategiaamme ja keskitymme erityisesti digiliiketoimintojemme kehittämiseen, kasvattamiseen ja kansainvälistämiseen. Luopuminen alueellisesta media- ja painoliiketoiminnasta on jatkumoa aiemmille divestoinneillemme ja johdonmukaiselle portfolion kehittämiselle kannattaviin ja kasvaviin digipalveluihin. Suomessa keskitymme valtakunnallisiin medioihin ja digitaalisiin palveluihin, digitaalisiin mainos- ja markkinointiratkaisuihin sekä maksullisiin digisisältöihin, Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne sanoo. 

– Kauppa vahvistaa tasettamme ja saamme lisää resursseja uusiin liiketoiminta-avauksiin sekä yritysjärjestelyihin. Olemme löytäneet hyvän media-alaa tuntevan ostajan, jolla on resurssit turvata alueellisen medialiiketoiminnan elinkaari ja kehittyminen, hän jatkaa.

Kaupan vaikutus Alma Median raportointiin 

Kauppaan eivät kuulu Alma Consumer -segmentissä edelleen raportoitavat Iltalehden liiketoiminta ja digitaaliset kuluttajapalvelut, kuten Rantapallo.fi, Kotikokki.net, Telkku.com ja Etua.fi.

Myytävät liiketoiminnot jatkavat toimintaansa normaalisti osana Alma Mediaa yrityskaupan toteuttamiseen saakka. Osakkeiden lopullinen kauppahinta määräytyy kauppakirjassa sovituin tavanomaisin ehdoin kaupan toteutumishetkellä ja se maksetaan käteisellä. Lisäksi kaupan osapuolet ovat sopineet mahdollisesta lisäkauppahinnasta, joka on sidottu myytävien liiketoimintojen painoliiketoiminnan ja mainosmyynnin tulevaan kehitykseen, ja jolla ei arvioida olevan olennaista vaikutusta lopulliseen kauppahintaan. 

Alma Media on luokitellut tilinpäätöksessä 2019 kaupan piirissä olevat toiminnot lopetettuina toimintoina. Yhtiö julkaisee jatkuvien ja lopetettujen toimintojen konserniluvut takautuvasti vuodelta 2019 tilinpäätöstiedotteen yhteydessä 14.2.2020 sekä kvartaalikohtaiset luvut vuodelta 2019 maaliskuussa 2020. 

Myytävän liiketoiminnan havainnollistavat avainluvut ovat seuraavat:

Milj. euroa 
Esitetyt luvut on pyöristetty tarkoista luvuista 
Alustava, tilintarkastamaton 2019 Raportoitu*2018
Liikevaihto 99 103
Pro forma oikaistu käyttökate 15 13
Pro forma oikaistu liikevoitto 10 8
Liiketoiminnan rahavirta 13 9
     
Myytävään liiketoimintaan kohdistuvat pitkäaikaiset varat 57** 63
Siirtyvä nettovelka ja saadut ennakot 42 41

*Vuoden 2018 luvut ovat oikaistuja huomioiden Lapin liiketoimintojen divestointi ja IFRS 16-standardin vaikutus, ilman kertaluonteisia eriä. 
** Sisältäen 9 miljoonaa euroa liikearvoa Alma Consumer-segmenttitasolla kirjattuna.  

Painetun median osuus myytävien liiketoimintojen liikevaihdosta oli alustavasti vuonna 2019 noin 90 prosenttia ja digiliiketoiminnan noin 10 prosenttia. 

Myytävien liiketoimintojen Alma Median taseella olevien varojen arvo oli 84 miljoonaa ja velkojen arvo 73 miljoonaa, josta 41 miljoonaa muodostuu pääosin rahoitusleasingsopimuksella vuokratusta painokoneesta (vahvistamattomat, tilintarkastamattomat luvut per 31.12.2019).  

Kauppaan liittyvät transaktiokustannukset ovat arviolta yhteensä 2,3 miljoonaa euroa, joista 1,1 miljoonaa euroa on kirjattu kuluksi vuodelle 2019 ja arviolta 1,2 miljoonaa euroa kirjataan vuodelle 2020. 

Alueellisen ja paikallisen media- ja painoliiketoiminnan myynti vaikuttaa yhtiön vuoden 2020 ohjeistukseen, jonka Alma Media julkaisee tilinpäätöstiedotteessaan 14.2.2020. Alma Media julkaisee ohjeistuksen jatkuvien liiketoimintojensa osalta. 

Analyytikkotilaisuus  

Alma Media järjestää yhdessä Sanoman kanssa englanninkielisen analyytikkotilaisuuden tänään, 11.2.2020, alkaen kello 12.30 Sanomatalossa, Töölönlahdenkatu 2, Helsinki. Tiedotustilaisuudessa ovat läsnä Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne ja Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven. 

Tiedotustilaisuutta voi seurata suorana myös webcastina osoitteessa https://sanoma.videosync.fi/press-conference-110220. Suorassa lähetyksessä voi esittää kysymyksiä puhelimitse soittamalla johonkin alla olevista numeroista ennen tilaisuuden alkua.  

Voit osallistua webcastiin soittamalla:

Suomi: +358 981 710 310

Ruotsi: +46 856 642 651

Iso-Britannia: +44 333 300 0804

Yhdysvallat: +1 855 857 0686

Puhelun PIN-tunnus: 

92759113#

Tallenne tiedotustilaisuudesta on saatavilla saman päivän aikana osoitteessa www.almamedia.fi/sijoittajat/raportit-ja-esitykset/esitykset.  

Tilaisuuden esitysaineisto on saatavilla noin klo 12.30 Alma Median verkkosivuilla osoitteessa www.almamedia.fi/sijoittajat/raportit-ja-esitykset/esitykset.  

Lehdistötilaisuus 

Alma Media ja Sanoma järjestävät myös suomenkielisen tiedotustilaisuuden medialle tänään 11.2.2020 klo 14.30 Sanomatalossa, Töölönlahdenkatu 2, Helsinki. Tiedotustilaisuudessa ovat läsnä Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne ja Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven. 

 

Lisätietoja:  
Kai Telanne, toimitusjohtaja, Alma Media, puh. 010 665 3500  
Juha Nuutinen, talous- ja rahoitusjohtaja, Alma Media, puh. 010665 3873 

Media- ja haastattelupyynnöt voidaan osoittaa Elina Kukkoselle, viestintäjohtaja, 010665 2333 
 

Alma Media Oyj 
Hallitus 

 

Jakelu: Nasdaq Helsinki, keskeiset mediat, www.almamedia.fi

Alma Media lyhyesti

Alma Media on palveluliiketoimintaan ja journalistisiin sisältöihin keskittyvä mediakonserni. Yhtiön tunnetuimpia brändejä ovat Kauppalehti, Talouselämä, Iltalehti, Aamulehti, Etuovi.com ja Monster. Alma Media rakentaa asiakkailleen kestävää kasvua digitaalisuuden mahdollisuuksia hyödyntäen tietopalveluilla, järjestelmä- ja asiantuntijapalveluilla sekä mainosratkaisuilla. Alma Median toiminta on laajentunut Suomesta Pohjoismaihin, Baltiaan ja Keski-Eurooppaan. Alma Mediassa työskentelee noin 1900 ammattilaista, joista noin 30 % toimii Suomen ulkopuolella. Alma Median vuoden 2018 liikevaihto oli 354,6 miljoonaa euroa. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ Helsingissä. Lue lisää: www.almamedia.fi.

  • Julkaistu: 11.2.2020, 08:00
  • Kategoria: Pörssitiedote, Tiedotteet

Jaa artikkeli