vamospaakuva

Aina elämässä eteenpäin

Kun Helsingin Diakonissalaitoksen Vamos saattaa nuoret ja vanhat saman pöydän äärelle ratkomaan digihaasteita, kaikki osapuolet pääsevät elämässä eteenpäin.

”Kyllä sitä ihminen voi ennen 80-vuotissyntymäpäiväänsä opetella tätäkin käyttämään”, virnistää digiopastukseen saapunut Eeva Hurskainen, 76, ja näyttää uudenkarheaa älypuhelintaan digioppaana toimivalle Atte Penttiselle.

On keväinen iltapäivä, ja Viikin Hoivassa harrastushuoneen ovi on auki. Paikalle odotetaan kaikkia hoivatalon asukkaita, joilla on tarvetta digitaalisten asioiden opastukseen. Konseptina on: olipa ongelma mikä tahansa, ovi on avoin ja apu lähellä.  

Ensimmäiset digiopastukset pidettiin Mellunmäen Me -talolla alkuvuodesta 2017 Me-säätiön tuella, nyt Viikin Hoivassa järjestetään teknistä opastusta jo toisen kerran. Viikin Hoivassa järjestetyt opastukset on toteutettu Alma Median tuella.

Rohkeasti paikalle saapuneen Hurskaisen haasteena on laittaa älypuhelimen sähköpostiasetukset kuntoon. Pähkinä onkin tavallista visaisempi: Hurskaisen kakkossähköpostiosoite pitäisi saada synkronoitua älypuhelimeen yleisemmin käytetyn rinnalle.

Penttinen ottaa haasteen vastaan. Hän käy läpi puhelimen asetuksia, virittää ja tutkailee. Seuraa yllätys, ongelma ei ratkeakaan nuoren miehen käsittelyssä. Syynä on operaattorin tavallista tiukempi sähköpostiprotokolla.

Penttisen neuvo onkin käydä operaattorin liikkeessä hoitamassa asia kuntoon.

”Eikös Elisa ja Saunalahti olekin samaa operaattoria nykyään”, Hurskainen varmistelee.

Hurskainen arvioi olevansa digitaidoiltaan ja -aktiivisuudeltaan seniorisarjan kovinta kärkeä. Hän kertoo päivittävänsä Facebook-tiliä lähes päivittäin. Noin 300 fb-kaverin piiri tarjoaa mielekästä ja samanmielistä seuraa.

Hurskainen arvelee, että hänen ikäluokassaan kulkee digiosaamisen raja. Häntä vanhemmat, 1930-luvulla syntyneet, eivät niinkään enää hallitse älypuhelinten ja tietokoneiden käyttöä.

”Minä olen kuitenkin vielä käyttänyt sähköpostia työelämässä”, 16 vuotta eläkkeellä ollut Hurskainen pohtii.

Hurskainen evästää ikätovereitaan lähellä ja kaukana tarttumaan rohkeasti auttavaan käteen digiasioissa. 

”Monia se arveluttaa, että uskaltaako tulla. On huolta, että oppiiko näitä asioita ollenkaan? Näytänkö jotenkin tyhmältä jos kysyn? Vaikka minulla on mainetta, että osaan käyttää älypuhelinta, minäkin utelen aina kaikenlaista. Mennäänhän sitä lääkäriinkin ja kysytään, että mikä minulla on?”

Vaikka ongelma ei suoranaisesti ratkennut, Hurskainen kiittelee nuorta digiopasta ja jää jutustelemaan niitä näitä hyväksi toviksi. Elämäntarinaa kerrataan, mutkineen ja suorineen.

Alakierteestä takaisin raiteille

Myös Penttinen, 20 vuotta, on päätynyt Vamoksen digioppaaksi kiertotien kautta.”Muutama vuosi sitten muutin kotoa omilleni. Tuli eteen hieman henkilökohtaisia ongelmia muun muassa vuokranmaksun suhteen”, Penttinen kertaa.

Etsivä nuorisotyöntekijä löysi alakierteessä olevan Penttisen, ja ohjasi Vamoksen opastukseen. Nuoren miehen elämän askelmerkit aseteltiin takaisin oikeille urille. Vamoksen tuella Penttinen kävi lukion loppuun ja kirjoitti ylioppilaaksi. Nyt Penttinen tähtää luokanopettajakoulutukseen, pääsykoevalmistautuminen on loppusuoralla.

Myönteistä opiskelupaikkapäätöstä odotellessa Vamos Urapalvelut tarjoaa Penttiselle mielekästä ja työelämään valmentavaa keikkatyötä muutaman tunnin kerrallaan. Työstä maksetaan myös palkkaa.

Katriina Räisänen, 26 vuotta, seuraa vierestä kun Penttinen opastaa ja ratkoo digiongelmia. Räisänen toimii Vamos Urapalveluiden uravalmentajana, ja sparraa tällä hetkellä Penttistä.

Räisänen kertoo, että uravalmentajan ja valmennettavan yhteistyö kestää keskimäärin kolmesta kuukaudesta vuoteen.

” Vamoksen toimintaan mukaan tulevilla nuorilla alkupisteenä on yleensä tilanne, jossa joku asia on todella huonosti. Paljon tehdään työtä esimerkiksi mielenterveyden haasteiden, koulukeskeytysten ja arjen hallinnan kanssa. Myös väärien kavereiden seuraan joutuminen on asia, joka vie sivupoluille elämässä.’’ Uravalmennukseen ohjautuvat nuoret ovat usein jo olleet mukana Vamoksen toiminnassa, jolloin tilanne on parantunut ja sellainen, että työllistymisasiat ovat ajankohtaisia.

Pidetään yhteyksistä kiinni

Pitkän elämän elänyt vanhempi herrasmies Pauli Makkonen, 85, saapuu digiopastukseen käteen sopivan nokialaisen kanssa. Puhelimesta pitäisi vapauttaa tilaa mm. poistamalla tekstiviestejä ja keskusteluita. Digiopas Penttisen käsittelyssä apu löytyy pian. Makkonen kiittää ripeää toimintaa.

”Se porukka, joka on halukas olemaan mukana näissä opastuksissa, ei saa tätä tietoa muualta. Te teette hyvää työtä.”

Makkonen luonnehtii itseään kuitenkin melko aktiiviseksi tieto- ja viestintätekniikan käyttäjäksi. Simppelin älypuhelimen lisäksi nautinnassa on tietokone, jota käytetään mm. Facebookiin. Makkonen lukeutuu some-veteraaneihin vuosikymmenen mittaisella Facebook-historiallaan. Ahkeralle käytölle on hyvä syy:

”Tytär on töissä Intiassa. Yhteydenpito toiselle puolelle maapalloa on somen kautta aika paljon helpompaa. Myös vanhoihin pelikavereihin tulee pidettyä yhteyksiä”, intohimoinen liikunnan ja urheilun harrastaja kertoo.

Millä tasolla Makkonen katsoo digitaitojensa kaikkiaan olevan?

”Aika heikolla tasolla kun ottaa huomioon, kuinka paljon olen tietotekniikan kanssa tehnyt työtä aiemmin.”

Makkonen kertoo mm. opettaneensa takavuosina Kansallispankin johtajille tietokoneen käyttöä. Koulutusinvestointi oli sillä erää kyseenalainen.

”Sihteerit ne tietokonehommat kuitenkin lopulta tekivät”, hän nauraa.

Myös Makkosen viesti on, että digitaidoista kannattaa pitää ehdottomasti kiinni. Elämänlaadun suhteen saatavaa on monella rintamalla paljon.

”Tietotekniikan valmiuksien harjoittelu voi auttaa vaikkapa muistisairauksista kärsiviä.”


Diakonissalaitoksen hallinnoima VAMOS on 16–29-vuotiaille nuorille suunnattu palvelukokonaisuus, jonka tavoitteena on löytää nuorelle tie koulutukseen tai työelämään. Vamos Urapalvelut tarjoaa nuorille uravalmennusta.

  • Päivämäärä: 9.5.2017, 00:00
  • Uutisen tyyppi: Uutinen
  • Teema: Digitaalisuus
  • Teksti: Vesa Brandt

Jaa artikkeli:

Lue seuraavaksi:

TEROTHUMBNAIL

Nyt mobiileja ovat kuluttajat

Jo neljä viidestä suomalaisesta käyttää tänä päivänä mobiilia nettiä. Samalla erilaisten mobiilien älylaitteiden kirjo on kasvanut – älyä on nykyään puhelinten lisäksi myös muun muassa kelloissa, autoissa ja lukoissa. Mobiilikäyttö on monipuolistunut niin paljon, että jopa käsitys siitä, mitä mobiililla tarkoitetaan, saattaa olla muuttumassa.

Digitaalisuus
alma_verkostot_270x203

Data on ymmärryksen työkalu

Datasta puhutaan kaikkialla. Se on uusi musta, uusi öljy ja automaation polttoaine. Mutta mitä data pohjimmiltaan on, ja mitä markkinoijan täytyy tietää sitä hyödyntäessään? Näihin kysymyksiin antaa vastauksia Petteri Vainikka, datayritys Cxensen strategiajohtaja. ​

Digitaalisuus
Chatbot_thumbnail

Chatbot mullistaa yritysten viestinnän

Markkinoinnin ja asiakaspalvelun on mentävä sinne missä ihmiset ovat. Jos ihmiset tänä päivänä jossakin ovat todella läsnä, se on pikaviestipalvelut.

Digitaalisuus
Alma - uutishuone_270x203

Videot tulevat nyt iholle

Forbes-lehti julisti hiljattain, että vuosi 2017 tulee olemaan videomarkkinoinnin vuosi. Videot kiinnostavat nyt markkinoijia, sisällöntuottajia ja yleisöjä enemmän kuin koskaan, samalla kun palvelut kuten Youtube, Snapchat, Instagram ja Facebook tuovat säännöllisesti tarjolle uusia video-ominaisuuksia.

Digitaalisuus