Alma Media > Tiedotteet > Lehdistötiedote > Etuovi.com: kysynnän tunnusluvut ennustavat vilkasta asuntokauppaa syksylle

Etuovi.com: kysynnän tunnusluvut ennustavat vilkasta asuntokauppaa syksylle

Alma Media Oyj                     Lehdistötiedote                        7.9.2016 klo 13.00

ETUOVI.COM: KYSYNNÄN TUNNUSLUVUT VERKOSSA ENNUSTAVAT VILKASTA ASUNTOKAUPPAA SYKSYLLE

Etuovi.comin tilastojen mukaan asuntomarkkinoiden kysyntä on piristymässä. Asuntomarkkinoiden kysyntää mittaavina indikaattoreina voidaan pitää esimerkiksi asuntokaupan verkkopalvelun vierailujen lukumäärää ja myynti-ilmoitusten lukukertoja. Molemmat tunnusluvut olivat elokuussa selkeässä kasvussa Etuovi.comissa. Sivustolle tehtiin ennätykselliset 8,6 miljoonaa vierailua yhden kuukauden aikana ja myynti-ilmoituksia luettiin 18% enemmän kuin vuosi sitten vastaavana ajankohtana.

Sivustolla tehtiin elokuussa selkeästi enemmän asuntojen hakuja kuin heinäkuussa tai edellisvuoden elokuussa. Kysynnän kasvu kohdistuu niin kerros-, rivi- kuin omakotitaloihinkin, ja kasvua oli havaittavissa joka puolella Suomea. Yhteydenottoja potentiaalisilta ostajilta asunnon myyjille välitettiin Etuovi.comista elokuussa enemmän kuin koskaan ennen yhden kuukauden aikana.

– Viime toukokuun yhteydenottojen runsas määrä näkyi suoraan toteutuneiden asuntokauppojen määrässä kesäkuussa. On mielenkiintoista nähdä, ennakoiko vilkkaus verkossa taas asuntokauppojen lisääntymistä lähitulevaisuudessa, sanoo Heikki Huttunen Etuovi.comista.

Myös myytävien asuntojen tarjonta kasvoi elokuussa. Kohteita oli myytävänä Etuovi.comissa kuukauden aikana yhteensä 91 905 kappaletta. Ilmoitusten kasvaneesta määrästä huolimatta hakuja myös tallennettiin vahdeiksi elokuussa huomattavasti enemmän kuin heinäkuussa.

– Tämä on positiivinen merkki koko syksyn asuntomarkkinoita ajatellen – markkinoilla on paljon kysyntää, joka ei vielä ole löytänyt oikeanlaista ostettavaa, ja tämän kysynnän voidaan odottaa purkautuvan pitkin syksyä sopivien asuntojen vapautuessa markkinoille, kertoo Huttunen.

Tilastokeskuksen Kuluttajabarometrin mukaan kuluttajien luottamus talouteen oli elokuussa vahvempaa kuin kertaakaan sitten vuoden 2015 toukokuun, mikä tukee odotuksia varovaisesta kasvusta taloudessa ja asuntomarkkinoilla vuonna 2016.

– Etuovi.comin käyttötilastot ja kuluttajien vahvistunut luottamus omaan talouteensa antavat odottaa positiivista asuntokaupan syksyä, toteaa Huttunen.

Etuovi.com on Suomen eniten käytetty asumisen palvelu verkossa ja osa Alma Median Alma Markets –liiketoimintayksikköä, johon kuuluu useita asumiseen, rekrytointiin, autoihin ja matkailuun liittyviä verkkopalveluita kuten Vuokraovi.com, NettiKoti, Kivi, Monster.fi.com, Autotalli.com Autosofta.fi ja Autojerry.fi ja Gofinland.fi.

Lisätiedot:

Heikki Huttunen, liiketoimintajohtaja, Alma Mediapartners p. 010 665 3423
Etuovi blogi: http://www.etuovi.com/blogi/2016/09/07/etuoven-elokuu-2016-ennustaa-asuntokauppa-vilkastumassa-syksylla-2016/

Alma Media on palveluliiketoimintaan ja journalistisiin sisältöihin keskittyvä mediakonserni. Yhtiön tunnetuimpia brändejä ovat Kauppalehti, Talouselämä, Affärsvärlden, Iltalehti, Aamulehti, Etuovi.com ja Monster. Alma Media rakentaa asiakkailleen kestävää kasvua digitaalisuuden mahdollisuuksia hyödyntäen myös tietopalveluilla, järjestelmä- ja asiantuntijapalveluilla sekä mainosratkaisuilla. Alma Median toiminta on laajentunut Suomesta Pohjoismaihin, Baltiaan ja Keski-Eurooppaan. Alma Mediassa työskentelee noin 2 500 ammattilaista (ilman jakajia), joista noin 30 % toimii Suomen ulkopuolella. Alma Median vuoden 2015 liikevaihto oli 291,5 miljoonaa euroa. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ Helsingissä. Lue lisää: www.almamedia.fi.

• Julkaistu: 7.9.2016, 13:00
  • Kategoria: Lehdistötiedote