Näkymät

Tälle sivulle on koottu kaikki Alma Median julkistamat arviot yhtiön tulevaisuuden näkymistä vuodesta 2008 alkaen.

Arviot vuoden 2016 näkymistä

28.10.2016

Alma Media muutti 14.9.2016 antamassaan tiedotteessa näkymiä vuodelle 2016. Yhtiö ennakoi vuoden 2016 liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton kasvavan selvästi vuoden 2015 tasosta. Näkymät vuodelle 2016 ovat 14.9.2016 julkistetun tiedotteen mukaisesti:

Suomen kansantalouden arvioidaan pysyvän samalla tasolla tai kasvavan vain vähän vuonna 2016. Alma Medialle tärkeiden itäisten Keski-Euroopan maiden, kuten Tšekin ja Slovakian kansantalouksien arvioidaan kasvavan, mutta vähemmän kuin vuonna 2015.
Kansantalouden kehitys vaikuttaa sekä kulutuskysyntään että mainonnan määrään. Mainonnan rakennemuutos jatkuu vuonna 2016; mainonta verkossa kasvaa, ja painetun median mainonta laskee.

Loppuvuodesta 2015 toteutunut Talentum-yrityskauppa kasvattaa Alma Median liikevaihtoa ja liikevoittoa vuonna 2016. Alma Media arvioi vuoden 2016 liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton kasvavan selvästi vuoden 2015 tasosta. Vuoden 2015 liikevaihto oli 291,5 milj. euroa ja oikaistu liikevoitto 23,4 milj. euroa.

14.9.2016

Suomen kansantalouden arvioidaan pysyvän samalla tasolla tai kasvavan vain vähän vuonna 2016. Alma Medialle tärkeiden itäisten Keski-Euroopan maiden, kuten Tsekin ja Slovakian kansantalouksien arvioidaan kasvavan, mutta vähemmän kuin vuonna 2015.

Kansantalouden kehitys vaikuttaa sekä kulutuskysyntään että mainonnan määrään. Mainonnan rakennemuutos jatkuu vuonna 2016; mainonta verkossa kasvaa, ja painetun median mainonta laskee.

Loppuvuodesta 2015 toteutunut Talentum-yrityskauppa kasvattaa Alma Median liikevaihtoa ja liikevoittoa vuonna 2016.

Alma Media arvioi vuoden 2016 liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton kasvavan selvästi vuoden 2015 tasosta. Vuoden 2015 liikevaihto oli 291,5 milj. euroa ja oikaistu liikevoitto 23,4 milj. euroa.

22.7.2016

Suomen kansantalouden arvioidaan pysyvän samalla tasolla tai kasvavan vain vähän vuonna 2016. Alma Medialle tärkeiden itäisten Keski-Euroopan maiden, kuten Tšekin ja Slovakian kansantalouksien arvioidaan kasvavan, mutta vähemmän kuin vuonna 2015.

Kansantalouden kehitys vaikuttaa sekä kulutuskysyntään että mainonnan määrään. Mainonnan rakennemuutos jatkuu vuonna 2016; mainonta verkossa kasvaa, ja painetun median mainonta laskee. Mainonnan kokonaismäärän ei arvioida kasvavan Suomessa vuonna 2016.

Loppuvuodesta 2015 toteutunut Talentum-yrityskauppa kasvattaa Alma Median liikevaihtoa ja liikevoittoa vuonna 2016. Alma Media arvioi vuoden 2016 liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton kasvavan vuoden 2015 tasosta. Vuoden 2015 liikevaihto oli 291,5 milj. euroa ja oikaistu liikevoitto 23,4 milj. euroa.

29.4.2016

Suomen kansantalouden arvioidaan pysyvän samalla tasolla tai kasvavan vain vähän vuonna 2016. Alma Medialle tärkeiden itäisten Keski-Euroopan maiden, kuten Tsekin ja Slovakian kansantalouksien arvioidaan kasvavan, mutta vähemmän kuin vuonna 2015.

Kansantalouden kehitys vaikuttaa sekä kulutuskysyntään että mainonnan määrään. Mainonnan rakennemuutos jatkuu vuonna 2016; mainonta verkossa kasvaa, ja painetun median mainonta laskee. Mainonnan kokonaismäärän ei arvioida kasvavan Suomessa vuonna 2016.

Loppuvuodesta 2015 toteutunut Talentum-yrityskauppa kasvattaa Alma Median liikevaihtoa ja liikevoittoa vuonna 2016. Alma Media arvioi vuoden 2016 liikevaihdon ja liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä kasvavan vuoden 2015 tasosta. Vuoden 2015 liikevaihto oli 291,5 milj. euroa ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 23,4 milj. euroa. 

12.2.2016

Suomen kansantalouden arvioidaan pysyvän samalla tasolla tai kasvavan vain vähän vuonna 2016. Alma Medialle tärkeiden itäisten Keski-Euroopan maiden, kuten Tsekin ja Slovakian kansantalouksien arvioidaan kasvavan, mutta vähemmän kuin vuonna 2015.

Kansantalouden kehitys vaikuttaa sekä kulutuskysyntään että mainonnan määrään. Mainonnan rakennemuutos jatkuu vuonna 2016; mainonta verkossa kasvaa, ja painetun median mainonta laskee. Mainonnan kokonaismäärän ei arvioida kasvavan Suomessa vuonna 2016.

Loppuvuodesta 2015 toteutunut Talentum-yrityskauppa kasvattaa Alma Median liikevaihtoa ja liikevoittoa vuonna 2016. Alma Media arvioi vuoden 2016 liikevaihdon ja liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä kasvavan vuoden 2015 tasosta. Vuoden 2015 liikevaihto oli 291,5 milj. euroa ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 23,4 milj. euroa.

 

Arviot vuoden 2015 näkymistä

23.10.2015

Alhainen korkotaso, heikentynyt euro ja laskenut öljyn hinta parantavat kasvun edellytyksiä pitkällä aikavälillä, mutta vuoden 2015 osalta talouskasvun arvioidaan Euroopassa ja erityisesti Suomessa jäävän edelleen heikoksi. Heikko talouden kehitys vaikuttaa mainonnan määrään, jonka ei arvioida kasvavan Suomessa vuonna 2015.

Alma Media arvioi vuoden 2015 liikevaihdon laskevan ja liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä pysyvän samalla tasolla tai laskevan vuoden 2014 tasosta. Vuoden 2014 liikevaihto oli 295,4 milj. euroa ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 21,4 milj. euroa.

21.7.2015 

Alhainen korkotaso, heikentynyt euro ja laskenut öljyn hinta parantavat kasvun edellytyksiä pitkällä aikavälillä, mutta vuoden 2015 osalta talouskasvun arvioidaan Euroopassa ja erityisesti Suomessa jäävän edelleen heikoksi. Heikko talouden kehitys vaikuttaa mainonnan määrään, jonka ei arvioida kasvavan Suomessa vuonna 2015. 

Alma Media arvioi vuoden 2015 liikevaihdon laskevan ja liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä pysyvän samalla tasolla tai laskevan vuoden 2014 tasosta. Vuoden 2014 liikevaihto oli 295,4 milj. euroa ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 21,4 milj. euroa.

17.6.2015

Alhainen korkotaso, heikentynyt euro ja laskenut öljyn hinta parantavat kasvun edellytyksiä pitkällä aikavälillä, mutta vuoden 2015 osalta talouskasvun arvioidaan Euroopassa ja erityisesti Suomessa jäävän edelleen heikoksi. Heikko talouden kokonaiskasvu vaikuttaa mainonnan määrään, jonka Alma Media arvioi pysyvän ennallaan tai kasvavan vain vähän Suomessa vuonna 2015.

Alma Media arvioi vuoden 2015 ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihdon laskevan vuoden 2014 ensimmäisen vuosipuoliskon tasosta. Liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä yhtiö arvioi olevan joko samalla tasolla tai kasvavan. Vuoden 2014 ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihto oli 148,4 milj. euroa ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 8,8 milj. euroa.

30.4.2015

Alhainen korkotaso, heikentynyt euro ja laskenut öljyn hinta parantavat kasvun edellytyksiä pitkällä aikavälillä, mutta vuoden 2015 osalta talouskasvun arvioidaan Euroopassa ja erityisesti Suomessa jäävän edelleen heikoksi. Heikko talouden kokonaiskasvu vaikuttaa mainonnan määrään, jonka ei arvioida kasvavan Suomessa vuonna 2015.

Alma Media arvioi vuoden 2015 ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihdon ja liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä laskevan vuoden 2014 ensimmäisen vuosipuoliskon tasosta. Vuoden 2014 ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihto oli 148,4 milj. euroa ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 8,8 milj. euroa.

13.2.2015

Alhainen korkotaso, heikentynyt euro ja laskenut öljyn hinta parantavat kasvun edellytyksiä pitkällä aikavälillä, mutta vuoden 2015 osalta talouskasvun arvioidaan Euroopassa ja erityisesti Suomessa jäävän edelleen heikoksi. Heikko talouden kokonaiskasvu vaikuttaa mainonnan määrään, jonka ei arvioida kasvavan Suomessa vuonna 2015.

Alma Media arvioi vuoden 2015 ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihdon ja liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä laskevan vuoden 2014 ensimmäisen vuosipuoliskon tasosta. Vuoden 2014 ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihto oli 148,4 milj. euroa ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 8,8 milj. euroa.



Arviot vuoden 2014 näkymistä

24.10.2014

Talouskasvun arvioidaan Euroopassa ja erityisesti Suomessa jäävän heikoksi myös vuonna 2014. Alma Median digitaalisten palveluiden liikevaihdon kasvu ei vallitsevassa markkinatilanteessa vielä täysin kompensoi painetun median myynnin laskua. 

Alma Media arvioi vuoden 2014 liikevaihdon pysyvän vuoden 2013 tasolla. Liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä arvioidaan laskevan vuoden 2013 tasosta. Vuoden 2013 liikevaihto oli 300,2 milj. euroa ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 24,2 milj. euroa.

18.7.2014

Talouskasvun arvioidaan Euroopassa ja erityisesti Suomessa pysyvän heikkona myös vuoden 2014 jälkipuoliskolla. Alma Median digitaalisten palveluiden liikevaihdon vahva kasvu ei vallitsevassa markkinatilanteessa vielä täysin kompensoi painetun median myynnin laskua.

Alma Media arvioi vuoden 2014 liikevaihdon pysyvän vuoden 2013 tasolla. Liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä arvioidaan laskevan vuoden 2013 tasosta. Vuoden 2013 liikevaihto oli 300,2 milj. euroa ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 24,2 milj. euroa.

29.4.2014

Alma Median painetun sanomalehtiliiketoiminnan, erityisesti alueellisen median, liikevaihto ja tulos eivät kehittyneet ennakoidusti vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Tämän johdosta yhtiö laski 15.4.2014 tilinpäätöstiedotteessaan 13.2.2014 antamaansa arviota sekä liikevaihdon että tuloksen kehittymisestä ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.

Taloudellinen toimintaympäristö Suomessa on pysynyt odotettua heikompana alkuvuonna 2014. Painetun median mainonnan markkina on laskenut ennakoitua enemmän. Toimintaympäristön ja erityisesti mainonnan myynnin ennustettavuus on nykyisessä taloudellisessa tilanteessa poikkeuksellisen vaikeaa.

Alma Media arvioi 13.2.2014 tilinpäätöstiedotteessaan vuoden 2014 ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihdon olevan vuoden 2013 vastaavan ajanjakson tasolla tai hieman tätä alempana. Liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä arvioitiin olevan välillä 9,0 - 10,5 milj. euroa.

Yhtiön uuden arvion mukaan liikevaihto ensimmäiseltä vuosipuoliskolta jää edellisvuoden vastaavaa ajankohtaa pienemmäksi ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä jää alle 13.2.2014 tilinpäätöstiedotteessa arvioidun tason.

Vuoden 2013 ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihto oli 151,2 milj. euroa ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 10,1 milj. euroa.

15.4.2014

Alma Median painetun sanomalehtiliiketoiminnan, erityisesti alueellisen median, liikevaihto ja tulos eivät ole kehittyneet ennakoidusti vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Tämän johdosta yhtiö laskee tilinpäätöstiedotteessaan 13.2.2014 antamaansa arviota sekä liikevaihdon että tuloksen kehittymisestä ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.

Taloudellinen toimintaympäristö Suomessa on pysynyt odotettua heikompana alkuvuonna 2014. Painetun median mainonnan markkina on laskenut ennakoitua enemmän. Toimintaympäristön ja erityisesti mainonnan myynnin ennustettavuus on nykyisessä taloudellisessa tilanteessa poikkeuksellisen vaikeaa.

Alma Media arvioi 13.2.2014 tilinpäätöstiedotteessaan vuoden 2014 ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihdon olevan vuoden 2013 vastaavan ajanjakson tasolla tai hieman tätä alempana. Liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä arvioitiin olevan välillä 9,0 - 10,5 milj. euroa.

Yhtiön uuden arvion mukaan liikevaihto ensimmäiseltä vuosipuoliskolta jää edellisvuoden vastaavaa ajankohtaa pienemmäksi ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä jää alle 13.2.2014 tilinpäätöstiedotteessa arvioidun tason.

Vuoden 2013 ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihto oli 151,2 milj. euroa ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 10,1 milj. euroa.

13.2.2014

Talouskasvun arvioidaan Euroopassa vähitellen vahvistuvan, mutta pysyvän Suomessa vielä heikkona vuoden 2014 ensimmäisellä puoliskolla. Mediamainonnan laskun arvioidaan hidastuvan ensimmäisen vuosipuoliskon kuluessa.

Alma Media arvioi, että vuoden 2014 ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihto on vuoden 2013 vastaavan ajanjakson tasolla tai hieman tätä alempana. Liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä arvioidaan olevan välillä 9,0 – 10,5 milj. euroa. Vuoden 2013 ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihto oli 151,2 milj. euroa ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 10,1 milj.euroa.



Arviot vuoden 2013 näkymistä

25.10.2013

Talouskasvun arvioidaan Euroopassa ja erityisesti Suomessa pysyvän heikkona myös vuoden 2013 neljännellä vuosineljänneksellä. Mediamainonnan lasku ja mediakulutuksen asteittainen siirtyminen digitaalisiin kanaviin laskevat painetun median liikevaihtoa ja kannattavuutta. Alma Median digitaalisten palveluiden vahva kasvu ei vallitsevassa markkinatilanteessa vielä kokonaan riitä kattamaan painetun median myynnin laskua.

Alma Media pitää ennallaan osavuosikatsauksesssa 19.7.2013 antamansa arvion, jonka mukaan vuoden 2013 toisen vuosipuoliskon ja koko vuoden liikevaihto sekä liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä laskee vuoden 2012 vastaavien ajanjaksojen tasoista. Vuoden 2012 toisen vuosipuoliskon liikevaihto oli 157,9 milj. euroa ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 17,4 milj.euroa. Koko vuoden 2012 liikevaihto oli 320,1 milj. euroa ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 33,5 milj. euroa. 

19.7.2013

Talouskasvun arvioidaan Euroopassa ja erityisesti Suomessa pysyvän heikkona myös vuoden 2013 jälkipuoliskolla. Mediamainonnan lasku ja mediakulutuksen asteittainen siirtyminen digitaalisiin kanaviin laskevat painetun median liikevaihtoa ja kannattavuutta. Alma Median digitaalisten palveluiden vahva kasvu ei vallitsevassa markkinatilanteessa vielä kokonaan riitä kattamaan painetun median myynnin laskua. 

Alma Media arvioi vuoden 2013 toisen vuosipuoliskon ja koko vuoden liikevaihdon sekä liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä laskevan vuoden 2012 vastaavien ajanjaksojen tasoista. Vuoden 2012 toisen vuosipuoliskon liikevaihto oli 157,9 milj. euroa ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 17,4 milj.euroa. Koko vuoden 2012 liikevaihto oli 320,1 milj. euroa ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 33,5 milj. euroa.

26.4.2013

Talouden yleinen epävarmuus konsernin päämarkkinoilla sekä mediakulutuksen siirtymä painetusta mediasta sähköisiin kanaviin vaikeuttaa sisältö- ja ilmoitusliikevaihtojen kehityksen ennustamista. Digitaaliset palvelut kasvattavat edelleen osuuttaan mediamarkkinoista.

Talouskasvun arvioidaan Euroopassa pysyvän heikkona vuoden 2013 alkupuolella. Digitaalisten palveluiden myynnin kasvu ei riitä kattamaan kokonaan painetun median myynnin laskua. Alma Media pitää ennallaan tilinpäätöstiedotteessa 15.2.2013 antamansa arvion, jonka mukaan vuoden 2013 ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihto ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä laskevat vuoden 2012 ensimmäisen vuosipuoliskon tasosta. Vuoden 2012 ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihto oli 162,2 milj. euroa ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 16,1 milj. euroa.

15.2.2013 

Talouden yleinen epävarmuus konsernin päämarkkinoilla sekä mediakulutuksen siirtymä painetusta mediasta sähköisiin kanaviin vaikeuttaa ilmoitus- ja levikkiliikevaihtojen kehityksen ennustamista. Digitaaliset palvelut kasvattavat edelleen osuuttaan mediamarkkinasta.

Talouskasvun arvioidaan Euroopassa pysyvän heikkona vuoden 2013 alkupuolella. Digitaalisten palveluiden myynnin kasvu ei riitä kattamaan kokonaan painetun median myynnin laskua. Alma Media arvioi vuoden 2013 ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihdon ja liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä laskevan vuoden 2012 ensimmäisen vuosipuoliskon tasosta. Vuoden 2012 ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihto oli 162,2 miljoonaa euroa, liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 16,1 miljoonaa euroa.



Arviot vuoden 2012 näkymistä

25.10.2012  

Makrotalouden epävarmuus konsernin päämarkkinoilla vaikeuttaa poikkeuksellisen paljon ilmoitus- ja levikkiliikevaihtojen kehityksen ennustamista. Digitaalisten palveluiden odotetaan edelleen kasvattavan osuuttaan mediamarkkinasta.  Alma Media ennakoi, että vuoden 2012 alusta voimaan tullut arvonlisäveron muutos voi pienentää konsernin julkaisemien sanomalehtien levikkejä.

Alma Media toistaa osavuosikatsauksessaan 20.7.2012 antamansa arvion, jonka mukaan yhtiö arvioi koko vuoden liikevaihdon kasvavan ensisijaisesti toteutuneiden yrityskauppojen johdosta vuoden 2011 tasosta. Liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä odotetaan alittavan vuoden 2011 tason. Vuoden 2011 liikevaihto oli 316,2 milj. euroa, liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 42,9 milj. euroa ja liikevoitto 42,0 milj. euroa. 

20.7.2012

Makrotalouden epävarmuus konsernin päämarkkinoilla vaikeuttaa poikkeuksellisen paljon ilmoitus- ja levikkiliikevaihtojen kehityksen ennustamista. Digitaalisten palveluiden odotetaan edelleen kasvattavan osuuttaan mediamarkkinasta.  Alma Media ennakoi, että vuoden 2012 alusta voimaan tullut arvonlisäveron muutos voi pienentää konsernin julkaisemien sanomalehtien levikkejä.

Alma Media toistaa osavuosikatsauksessaan 27.4.2012 antamansa arvion, jonka mukaan yhtiö arvioi koko vuoden liikevaihdon kasvavan ensisijaisesti toteutuneiden yrityskauppojen johdosta vuoden 2011 tasosta. Liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä odotetaan alittavan vuoden 2011 tason. Vuoden 2011 liikevaihto oli 316,2 milj. euroa, liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 42,9 milj. euroa ja liikevoitto 42,0 milj. euroa.

27.4.2012

Makrotalouden epävarmuus konsernin päämarkkinoilla vaikeuttaa poikkeuksellisen paljon ilmoitus- ja levikkiliikevaihtojen kehityksen ennustamista. Digitaalisten palveluiden odotetaan edelleen kasvattavan osuuttaan mediamarkkinasta. Alma Media ennakoi, että vuoden 2012 alusta voimaan tullut arvonlisäveron muutos voi pienentää konsernin julkaisemien sanomalehtien levikkejä.

Alma Media arvioi vuoden 2012 liikevaihdon kasvavan ensisijaisesti toteutuneiden yrityskauppojen johdosta vuoden 2011 tasosta. Liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä odotetaan alittavan vuoden 2011 tason. Vuoden 2011 liikevaihto oli 316,2 milj. euroa, liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 42,9 milj. euroa ja liikevoitto 42,0 milj. euroa.

15.2.2012 

Makrotalouden epävarmuus konsernin päämarkkinoilla vaikeuttaa poikkeuksellisen paljon ilmoitus- ja levikkiliikevaihtojen kehityksen ennustamista. Digitaalisten palveluiden odotetaan edelleen kasvattavan osuuttaan mediamarkkinasta. Alma Media ennakoi, että vuoden 2012 alusta voimaan tullut arvonlisäveron muutos voi pienentää konsernin julkaisemien sanomalehtien levikkejä.

Alma Media arvioi vuoden 2012 liikevaihdon kasvavan ensisijaisesti toteutuneiden yrityskauppojen johdosta vuoden 2011 tasosta. Liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä odotetaan alittavan vuoden 2011 tason. Vuoden 2011 liikevaihto oli 316,2 milj. euroa, liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 42,9 milj. euroa ja liikevoitto 42,0 milj. euroa.



Arviot vuoden 2011 näkymistä

13.1.2012

Alma Media arvioi, että konsernin koko vuoden 2011 liikevaihto kasvaa ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä jää alle edellisvuoden tason. Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä jää edellisvuoden tasosta johtuen joulukuulle kohdistuneista kuluista sekä ennakoitua heikommin toteutuneesta joulukuun levikki- ja ilmoitusmyynnistä.

Aiemmin Alma Media oli arvioinut, että sen liikevaihto ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä kasvavat edellisvuoden tasosta. Vuonna 2010 Alma Median liikevaihto oli 311,4 milj. euroa, liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 43,9 milj. euroa ja liikevoitto 43,4 milj. euroa.

28.10.2011

Alma Media arvioi sanomalehti- ja verkkomainonnan kasvavan vuonna 2011 edelliseen vuoteen verrattuna. Alma Media arvioi iltapäivälehtien irtonumeromyynnin laskevan edelleen. Maakunta- ja paikallislehtien ja Kauppalehden levikkiliikevaihdon odotetaan pysyvän vertailukauden tasolla. Konsernin materiaali- ja jakelukustannusten ennakoidaan kasvavan vertailukauden tasosta.

Alma Media arvioi koko vuoden liikevaihdon ja liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä kasvavan vuoden 2010 tasosta. Vuoden 2010 liikevaihto oli 311,4 milj. euroa, liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 43,9 milj. euroa ja liikevoitto 43,4 milj. euroa.


22.7.2011

Alma Media arvioi sanomalehti- ja verkkomainonnan kasvavan vuonna 2011 edelliseen vuoteen verrattuna. Alma Media arvioi iltapäivälehtien irtonumeromyynnin laskevan edelleen. Maakunta- ja paikallislehtien ja Kauppalehden levikkiliikevaihdon odotetaan pysyvän vertailukauden tasolla. Konsernin materiaali- ja jakelukustannusten ennakoidaan kasvavan vertailukauden tasosta.

Alma Media arvioi koko vuoden liikevaihdon ja liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä kasvavan vuoden 2010 tasosta. Vuoden 2010 liikevaihto oli 311,4 milj. euroa, liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 43,9 milj. euroa ja liikevoitto 43,4 milj. euroa.


29.4.2011

Alma Media arvioi sanomalehti- ja verkkomainonnan kasvavan vuonna 2011 edelliseen vuoteen verrattuna. Alma Media arvioi iltapäivälehtien irtonumeromyynnin laskevan edelleen. Maakunta- ja paikallislehtien ja Kauppalehden levikkiliikevaihdon odotetaan pysyvän vertailukauden tasolla. Konsernin materiaali- ja jakelukustannusten ennakoidaan kasvavan vertailukauden tasosta. 

Alma Media arvioi koko vuoden liikevaihdon ja liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä kasvavan vuoden 2010 tasosta.  Vuoden 2010 liikevaihto oli 311,4 milj. euroa, liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 43,9 milj. euroa ja liikevoitto 43,4 milj. euroa.

16.2.2011

Alma Media arvioi, että sanomalehti- ja verkkomainonnan kasvavan vuonna 2011 edelliseen vuoteen verrattuna.  Alma Media arvioi iltapäivälehtien irtonumeromyynnin laskevan edelleen. Maakunta- ja paikallislehtien levikkien odotetaan laskevan lievästi. Kauppalehden levikin odotetaan pysyvän ennallaan tai laskevan lievästi. Konsernin materiaali- ja jakelukustannusten ennakoidaan kasvavan vertailukauden tasosta.  

Alma Media arvioi koko vuoden liikevaihdon ja liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä kasvavan vuoden 2010 tasosta.  Vuoden 2010 liikevaihto oli 311,4 milj. euroa, liikevoitto 43,4 milj. euroa ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 43,9 milj. euroa.



Arviot vuoden 2010 näkymistä

29.10.2010

Alma Media arvioi, että sanomalehtimainonta kasvaa vuonna 2010 maltillisesti edelliseen vuoteen verrattuna. Verkkomainonnan odotetaan kasvavan selvästi edelliseen vuoteen verrattuna. Alma Media arvioi iltapäivälehtien irtonumeromyynnin laskevan edelleen. Maakunta- ja paikallislehtien levikkien odotetaan laskevan lievästi. Kauppalehden levikin odotetaan pysyvän ennallaan tai laskevan lievästi.

Alma Media arvioi koko vuoden liikevaihdon kasvavan maltillisesti vuoden 2009 tasosta mediamainonnan kasvun seurauksena. Koko vuoden 2010 liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä ennustetaan kasvavan vertailuvuoden tasosta. Vuoden 2009 liikevaihto oli 307,8 milj. euroa, liikevoitto 41,4 milj. euroa ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 42,6 milj. euroa.

Aikaisemmin Alma Media arvioi koko vuoden vertailukelpoisen liikevaihdon kasvavan maltillisesti vuoden 2009 tasosta mediamainonnan asteittaisen kasvun seurauksena. Vertailukelpoisen liikevoiton odotettiin olevan lähellä edellisvuoden tasoa.


22.7.2010 

Alma Media arvioi iltapäivälehtien irtonumeromyynnin laskevan edelleen. Maakunta- ja paikallislehtien levikkien odotetaan laskevan lievästi. Kauppalehden levikin odotetaan pysyvän ennallaan tai laskevan lievästi. Alma Media arvioi, että sanomalehtimainonta kasvaa vuonna 2010 maltillisesti edelliseen vuoteen verrattuna. Verkkomainonnan odotetaan kasvavan selvästi edelliseen vuoteen verrattuna.

Alma Media arvioi koko vuoden vertailukelpoisen liikevaihdon kasvavan maltillisesti vuoden 2009 tasosta mediamainonnan asteittaisen kasvun seurauksena. Vertailukelpoisen liikevoiton odotetaan olevan lähellä vertailukauden tasoa.

9.7.2010

Alma Median vertailukelpoinen liikevoitto vuoden 2010 toiselta neljännekseltä jää vastoin yhtiön aiempaa ohjausta hieman alle vertailukauden tason (Q2/2009: 12,2 milj. euroa). Syynä tähän on ennakoitua heikompi liikevaihdon kasvu ja kokonaiskulukehitys, johon osaltaan vaikuttaa kaudella kirjattu, mutta osin aiempia kausia koskeva 0,3 milj. euron tietotekniikkakulu.

Alma Media ennakoi huhtikuun lopussa toisen neljänneksen vertailukelpoisen liikevaihdon ja liikevoiton olevan lähellä edellisvuoden tasoa.


30.4.2010

Heikko markkinatilanne on jatkunut Suomen mediamarkkinalla vuoden 2010 alkupuolella.

Alma Media arvioi iltapäivälehtien irtonumeromyynnin laskevan edelleen. Maakunta- ja paikallislehtien levikkien odotetaan laskevan lievästi. Vuoden 2010 osalta Kauppalehden levikin odotetaan pysyvän ennallaan tai laskevan lievästi. Alma Media arvioi, että sanomalehtimainonta kasvaa vuonna 2010 maltillisesti edelliseen vuoteen verrattuna. Verkkomainonnan odotetaan kasvavan selvästi edelliseen vuoteen verrattuna.

Alma Media arvioi tilikauden 2010 vertailukelpoisen liikevaihdon ja liikevoiton kasvavan maltillisesti vuoden 2009 tasosta mediamainonnan asteittaisen kasvun seurauksena. Toisen neljänneksen liikevaihdon ja liikevoiton odotetaan olevan lähellä edellisvuoden tasoa.

12.2.2010

Heikon markkinatilanteen arvioidaan jatkuvan Suomen mediamarkkinoilla vuoden 2010 alkaessa. Ilmoitusmyynnin markkinan odotetaan kääntyvän asteittaiseen kasvuun, mikäli kansantuote kasvaa ennakoidusti vuoden 2010 aikana.

Alma Media arvioi, että iltapäivälehtien irtonumeromyynti laskee edelleen vuonna 2009 toteutuneen kehityksen mukaisesti. Kauppalehden levikin odotetaan laskevan vähäisesti vuoden 2009 tasosta levikin rakenteellisten muutosten takia. Työllisyyden kehityksen arvioidaan vaikuttavan Alma Median alue- ja paikallislehtien levikkeihin. Alma Media arvioi, että sanomalehtimainonnan markkina kasvaa hieman Suomessa vuonna 2010. Verkkomainonnan kasvun odotetaan vahvistuvan vuoden 2010 aikana suhteessa vertailuvuoteen.

Alma Media arvioi vertailukelpoisen liikevaihdon ja liikevoiton kasvavan maltillisesti mediamainonnan asteittaisen kasvun seurauksena vuoden 2009 tasosta. Ensimmäisen vuosineljänneksen liikevaihdon ja liikevoiton odotetaan olevan lähellä edellisvuoden tasoa.



Arviot vuoden 2009 näkymistä

17.12.2009

Alma Media tarkentaa viimeisen neljänneksen 2009 liikevoittoennustettaan

Alma Media arvioi, että konsernin vertailukelpoinen liikevoitto vuoden 2009 viimeiseltä neljännekseltä on hieman edellisvuoden viimeisen neljänneksen (9,5 MEUR) liikevoittoa parempi. Alma Media arvioi lokakuussa 2009 viimeisen neljänneksen vertailukelpoisen liikevoiton lähestyvän vertailujakson tasoa. Yhtiö arvioi edelleen, että koko vuoden 2009 vertailukelpoinen liikevaihto ja liikevoitto jäävät vertailuvuoden tasosta.

Ennakoitua myönteisemmän liikevoiton kehityksen taustalla on marraskuun arvioitua parempi ilmoitusmyynti Alma Median suurimmissa sanomalehdissä. Myös arviot joulukuun ilmoitusmyynnistä ovat nousseet.

29.10.2009

Epävarmuus ilmoitusmyynnin kehityksen osalta jatkuu.

Alma Media arvioi iltapäivälehtien irtonumeromyynnin laskevan edelleen. Maakunta- ja paikallislehtien sekä Kauppalehden maksullisten levikkien odotetaan kehittyvän neutraalisti tai maltillisesti laskien. Alma Media arvioi, että sanomalehti- ja verkkomainonta pysyy myös loppuvuoden 2009 edellisvuotta alemmalla tasolla.

Alma Media arvioi koko vuoden vertailukelpoisen liikevaihdon ja liikevoiton laskevan ilmoitusmyynnin vähenemisen seurauksena vuoden 2008 tasosta. Viimeisellä neljänneksellä liikevaihto jää vuoden 2008 vastaavasta ajanjaksosta ja liikevoiton arvioidaan lähestyvän vertailukauden tasoa.

23.7.2009

Epävarmuus ilmoitusmyynnin kehityksen osalta jatkuu kolmannella neljänneksellä ja loppuvuonna 2009.

Alma Media arvioi iltapäivälehtien irtonumeromyynnin laskevan edelleen. Maakunta- ja paikallislehtien sekä Kauppalehden maksullisten levikkien odotetaan edelleen kehittyvän neutraalisti tai maltillisesti laskien. Alma Media arvioi, että sanomalehti- ja verkkomainonta pysyy myös toisella vuosipuoliskolla edellisvuotta alemmalla tasolla.

Alma Media arvioi koko vuoden vertailukelpoisen liikevaihdon ja liikevoiton laskevan ilmoitusmyynnin vähenemisen seurauksena vuoden 2008 tasosta. Kolmannella neljänneksellä liikevaihto ja liikevoitto jäävät vuoden 2008 vastaavan ajanjakson tasosta.

29.4.2009

Epävarmuus Suomen mediamarkkinoilla jatkuu poikkeuksellisen korkeana.

Alma Media arvioi iltapäivälehtien irtonumeromyynnin laskevan edelleen. Maakunta- ja paikallislehtien sekä Kauppalehden levikkien odotetaan kehittyvän neutraalisti tai lievästi laskien. Alma Media arvioi, että sanomalehti- ja verkkomainonnan kehitys jatkuu negatiivisena edelliseen vuoteen verrattuna.

Alma Media arvioi vertailukelpoisen liikevaihdon ja liikevoiton laskevan mediamainonnan vähenemisen seurauksena vuoden 2008 tasosta. Toisella neljänneksellä liikevaihto ja liikevoitto jäävät merkittävästi vuoden 2008 toisen neljänneksen tasosta.

13.2.2009

Epävarmuus Suomen mediamarkkinoilla on poikkeuksellisen korkealla tasolla vuoden 2009 alkaessa.

Alma Media arvioi, että iltapäivälehtien irtonumeromyynti laskee vuonna 2008 toteutuneen kehityksen mukaisesti. Kauppalehden levikin odotetaan pysyvän vuoden 2008 tasolla. Paikallis- ja maakuntalehtien levikeissä ei odoteta tapahtuvan suuria muutoksia. Alma Media arvioi, että sanomalehtimainonnan markkina pienenee Suomessa vuonna 2009 ja verkkomainonnan kasvu hidastuu. Loppuvuonna 2008 nopeasti voimistunut mediamarkkinan lasku on jatkunut tammi-helmikuussa.

Alma Media arvioi vertailukelpoisen liikevaihdon ja liikevoiton laskevan mediamainonnan vähenemisen seurauksena vuoden 2008 tasosta.



Arviot vuoden 2008 näkymistä

17.11.2008

Mediamyynnin hidastumisesta johtuen Alma Median koko vuoden 2008 vertailukelpoinen liikevoitto tulee jäämään edellisvuoden tasosta. Aikaisemmin koko vuoden liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä arvioitiin olevan vuoden 2007 (52,9 MEUR) tasolla.

Alma Media odottaa liikevaihtonsa kasvavan edellisvuodesta aikaisemman arvionsa mukaisesti.

29.10.2008

Alma Media odottaa liikevaihtonsa kasvavan edellisvuodesta. Yhtiö arvioi koko vuoden vertailukelpoisen liikevoiton olevan vuoden 2007 liikevoiton tasolla.

23.7.2008

Alma Media toistaa arvionsa, jonka mukaan yhtiö odottaa liikevaihtonsa kasvavan edellisvuodesta. Mediamarkkinoiden odotetaan kasvavan vuonna 2008, mutta epävarmuuden lisääntyvän. Mediamainonnan ja iltapäivälehtimarkkinoiden muutokset ovat yhtiön tuloksen kannalta merkittäviä tekijöitä.

Alma Media arvioi koko vuoden vertailukelpoisen liikevoiton olevan vuoden 2007 liikevoiton tasolla. Vertailukelpoisesta liikevoitosta 2007 on eliminoitu kertaluontoiset erät.

30.4.2008

Alma Media toistaa arvionsa, jonka mukaan yhtiö odottaa liikevaihtonsa kasvavan edellisvuodesta. Mediamarkkinoiden odotetaan kasvavan vuonna 2008, mutta epävarmuuden lisääntyvän. Mediamainonnan ja iltapäivälehtimarkkinoiden muutokset ovat yhtiön tuloksen kannalta merkittäviä tekijöitä.

Alma Media arvioi koko vuoden vertailukelpoisen liikevoiton olevan vuoden 2007 liikevoiton tasolla. Alkuvuoden liikevoitto jäänee kuitenkin edellisvuodesta. Vertailukelpoisesta liikevoitosta 2007 on eliminoitu kertaluontoiset erät.

13.2.2008

Alma Media odottaa liikevaihtonsa kasvavan edellisvuodesta. Mediamarkkinoiden odotetaan kasvavan vuonna 2008, mutta epävarmuuden lisääntyvän.

Koko vuoden vertailukelpoisen liikevoiton odotetaan olevan viime vuoden tasolla. Alkuvuoden liikevoitto jäänee kuitenkin edellisvuodesta. Vertailukelpoisesta liikevoitosta 2007 on eliminoitu kertaluontoiset erät.