Usein kysyttyä


Alle on koottu vastauksia tavallisimpiin kysymyksiin, joita Alma Mediasta kiinnostuneet sijoittajat esittävät.

1. Mitkä ovat Alman taloudelliset tavoitteet?

Alma Median pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet ovat:

  • digitaalisen liiketoiminnan kasvu yli 15 % vuodessa
  • sijoitetun pääoman tuotto (ROI), yli 15 % vuodessa
  • osinko yli 50 % osakekohtaisesta tuloksesta

Taloudelliset tavoitteet

Tavoitetaso

2011

2012

2013

2014

2015

Digitaalisen liiketoiminnan kasvu %

> 15%

16,3%

36,8%

8,4%

11,9%

8,7%

Sijoitetun pääoman tuotto, ROI %

> 15%

26,1%

13,8%

10,0%

9,8%

6,9%

Osinkosuhde*

> 50%

103%

45%

50%

63%

92%

* Sisältää pääomanpalautuksen osakkeenomistajille.

2. Mikä on Alman osinkopolitiikka?

Kasvun tukemiseksi Alma Media pyrkii painottamaan investoinnit, velan takaisinmaksun ja voitonjaon sekä yhtiön että sijoittajan näkökulmasta optimaalisesti. Alma Media jakaa tilikauden tuloksesta keskimäärin yli puolet osinkoina. Katso osinkosuhteen kehitys yllä olevasta taulukosta.

3. Millaiset tulevaisuuden näkymät Alma Medialla on?

Katso viimeisin näkemyksemme tulevasta kehityksestä täältä. Uudistamme toimintaamme ja tuotteitamme jatkuvasti jotta pystyisimme entistäkin ennakoimaan kuluttajien ja media-asiakkaiden muuttuvia tarpeita. Digitaaliset kuluttaja- ja yrityspalvelut ovat tärkeässä roolissa Alman tulevaisuuden menestymisessä.

4. Eikö sanomalehtien painaminen ole hiipuvaa liiketoimintaa?

Monimediaistuessaan sanomalehdet merkitsevät Almalle kannattavaa liiketoimintaa.

5. Mikä on Alma Median visio ja strategia?

Lue visiostamme ja strategiastamme tarkemmin täältä.

6. Miten mediamainonta on kehittynyt Suomessa viime aikoina?

Seuraamme mainonnan määrän kehittymistä muun muassa TNS Gallup Oy:n kokoaman tilastotiedon avulla.

7. Miten Alma Median lehtien levikit ovat kehittyneet viime aikoina?

Alma Median alueellisten sanomalehtien maksulliset levikit ovat olleet laskussa digitaalisesti jaeltujen sisältöjen kasvattaessa suosiotaan. Irtonumeromyyntiin perustuvan Iltalehden myyntivolyymit ovat niin ikään laskeneet ostotottumusten muutosten ja sisältöjen digitalisoitumisen vuoksi. Suomalaisten sanomalehtien levikkitietoihin voi tutustua esimerkiksi Levikintarkastuksen verkkosivujen avulla.

8. Kuinka suuri osuus Alma Median liikevaihdosta kertyy digitaalisesta liiketoiminnasta?

Digitaalisen liiketoiminnan osuus vuonna 2015 Alma Median liikevaihdosta oli 36 %.

9. Kuinka suuri osuus Alma Median liikevaihdosta kertyy ulkomaan yksiköistä?

Osuus vuonna 2015 oli noin 16 %.

10. Onko Alma Medialla voimassa olevia optio-ohjelmia tai osakepalkkiojärjestelmiä?

Kyllä. Yhtiön avainhenkilöstön kannustinjärjestelmistä on kerrottu tarkemmin täällä.

11. Milloin Alma Media julkaisee taloudellisia katsauksia?

Alma Media julkaisee vuosittain kolme osavuosikatsausta (tyypillisesti huhti-, heinä- ja lokakuun lopussa); tilinpäätöstiedotteen (helmikuussa) sekä vuosikertomuksen (maaliskuussa). Katso aikatauluja tarkemmin Alma Median Sijoittajan kalenterista.

12. Julkaiseeko Alma Media painetun vuosikertomuksen?

Alma Media julkaisee ainoastaan digitaalisen vuosikatsauksen, johon on pääsy yhtiön internet-sivuilta. Digitaalista vuosikatsausta ja tilinpäätöstä voi lukea joko internet-selaimella tai tulostamalla sen pdf-tiedostona.

13. Ketkä ovat Alma Median suurimmat omistajat?

Alma Median suurimpien osakkeenomistajien joukossa on muita saman toimialan yrityksiä, pankkeja, vakuutusyhtiöitä sekä muita institutionaalisia sijoittajia sekä yksityishenkilöitä. Kerran kuussa päivittyvä lista suurimmista osakkeenomistajista esitetään Osake ja omistus -osiossa.

14. Miten ilmoitan omistusosuuksien muutoksista?

Listayhtiön osakkeenomistajalla on velvollisuus ilmoittaa omistusosuuksiensa muutoksista sekä Finanssivalvonnalle että asianomaiselle listayhtiölle. Listayhtiöllä puolestaan on velvollisuus julkistaa osakkeenomistajan tekemä liputusilmoitus.

Arvopaperimarkkinalaissa on määritelty rajat, missä tapauksissa tämä ns. liputusilmoitus on tehtävä. Ilmoitus on tehtävä, kun omistusosuus saavuttaa tai ylittää 5, 10, 15, 20, 25, 30, 50 tai 90 prosenttia tai kaksi kolmasosaa yhtiön äänimäärästä tai osakkeiden lukumäärästä taikka vähenee alle 5, 10, 15, 20, 25, 30, 50 tai 90 prosentin tai kahden kolmasosan yhtiön äänimäärästä tai osakkeiden lukumäärästä.

Liputusilmoitus on tehtävä ilman aiheetonta viivytystä. Lisätietoa Finanssivalvonnan internet-sivuilta.

Liputusilmoitukset Alma Medialle lähetetään sähköpostitse osoitteeseen flagging@almamedia.fi

Tehdyistä ilmoituksista pyydetään myös ilmoittamaan Rauno Heinoselle puh. 010 665 2251.

RaunoHeinonen

Rauno Heinonen

Viestintäjohtaja +358 10 665 2251

Lähetä sähköpostia