thomas_kolster

Menestyvä brändi ottaa vastuuta

Nopeasti muuttuvassa maailmassa menestyvät brändit, joilla on tarkoitus. Vastuun ottaminen ja ongelmien ratkaiseminen ovat avaimet yrityksen menestymiseen, sanoo Goodvertising-kirjan kirjoittanut Thomas Kolster.

”Kaikki se, mitä olemme tähän asti pitäneet itsestäänselvyytenä, on muutoksessa. Pahinta, mitä yritys voi itselleen tehdä, on junnata paikoillaan hyväksymättä sitä, että maailma ympärillämme sekä ihmisten kulutustavat ja tottumukset muuttuvat”, Thomas Kolster toteaa.

Vastuullisen mainostamisen ja yrityskulttuurin käsitteen, goodvertisingin, lanseerannut Kolster uskoo, että yritykset voivat menestyä vain pyrkimällä aidosti hyvään. Loistavallakaan markkinoinnilla ei voi pelastaa tilannetta, jos brändi ei tuota lisäarvoa asiakkaidensa elämään.

”Aiemmin markkinoinnin tavoitteena on ollut saada ihmiset haluamaan asioita, joita yritys myy. Tulevaisuudessa asetelma on toinen: meidän täytyy myydä niitä asioita, joita ihmiset tarvitsevat”, Kolster sanoo.

Tämä vaatii yhteispeliä useaan suuntaan, ja erityisesti markkinointia tekevien ammattilaisten rooli korostuu. Mainostajien on kuunneltava asiakkaiden tarpeita entistä herkemmin ja osattava perustella muutostarpeet yrityksen strategisista päätöksistä vastaaville.

thomas_kolster_4_770x370

Kolster haastaa yrityksiä miettimään tarkoitustaan pidemmälle. Tarkasteluun on syytä ottaa niin yrityksen strategia, markkinointi, kohderyhmä, tuote kuin liiketoimintamallikin. Omaa olemassaolon syytä voi hakea käymällä rehellisin silmin läpi näitä viittä osa-aluetta.

Kaiken tekemisen taustalla pitäisi olla pyrkimys ratkaista jokin olemassa oleva ongelma: joko yksittäisen ihmisen arkipäivässä näkyvä tai laajemmin koko yhteiskunnassa ilmenevä.

”Tämä ajatustyö ja suunnanmuutos kannattaa tehdä nyt, sillä jos et sinä sitä tee, niin kilpailijasi ehtii ensin. Sen jälkeen se on liian myöhäistä. Monilla aloilla kilpailua on niin paljon, että jokaisen toimijan ei vain ole mahdollista löytää omaa ongelmaa ratkaistavaksi”.

Kolster kannustaa yrityksiä myös kuuntelemaan ennakkoluulottomasti ideoita oman talon ulkopuolelta. Hän näkee yhteistyössä valtavan voiman:

”Pienillä startupeilla ja nuorilla keltanokilla on tuoreet ideat, ja isoilla yrityksillä resurssit toteuttaa ne. Yhteistyötä tekemällä yritykset voisivat tarttua entistä isompiin ongelmiin ja tarjota ratkaisuja niihin, saaden samalla takuuvarmasti huomiota ja hyötyä liiketoimintaansa. Moni ongelma maailmassamme on sen kokoinen, ettei yksikään yritys voi sitä yksin ratkaista.”

Päivämäärä: 8.4.2016
Teema: Trendit
Teksti: Linda Pynnönen
Kuvat: Ville Rinne

Jaa artikkeli