Kokonaisvaltaista palvelua mediatalolta
Mediatalot ovat vuosi vuodelta laajentaneet
tuotevalikoimaansa perinteisen median ulkopuolelle erilaisiin järjestelmä- ja
asiantuntijapalveluihin. Alma Median asiakkaille palveluiden keskittäminen tuo
helppoutta ja varmuutta toimintaan.
”Almassa palveluliiketoimintaa on tehty jo 2000-luvun
alkupuolelta asti. Aloitimme järjestelmäpalveluiden kehittämisen kiinteistönvälityksen
alalta. Tämä oli tietysti luontevaa, sillä lehti-ilmoittelu on aina ollut yksi
asuntokaupan kivijaloista – ala oli siis omalle henkilöstöllemme jo tuttu ja
asiakaskunta olemassa”, kertoo Alma Median Markkinapaikat-ryhmän johtaja Raimo Mäkilä.
Etuovi.comin asumiseen liittyvät palvelut olivat
ensimmäinen askel kohti laajempia kuvioita Markkinapaikoissa. Sittemmin liiketoimintayksikön
palveluliiketoimintaa on laajennettu myös rekrytointiin sekä autokauppaan ja autojen
maahantuontiin liittyviin palveluihin.
Kiinteistönvälityksessä ja autokaupassa Alman
tarjoamat palvelut kattavat nykyisin käytännössä koko asiakkaan liiketoiminnan tilausjärjestelmistä
varaston- ja kohteiden hallintaan ja myynti-ilmoitteluun. Rekrytoinnissa Alma
tarjoaa asiakkailleen niin ikään laajan skaalan erilaisia palveluita:
HR-konsultointia, rekrytointityökaluja sekä opastusta hyviin rekrytointeihin ja
erottuvuuteen.
Uudenlaista ansaintaa
Miksi mediatalo sitten haluaa laajentaa tekemistään tällä
tavoin melko kauas alkuperäisestä ydintoiminnastaan?
”Kun perinteinen median käyttö vähenee, meidän on
löydettävä uusia ansaintamalleja. Palveluliiketoiminta on luonnollinen paikka
laajentaa, sillä työntekijämme ovat hyvin sisällä asiakkaiden arjessa monella
eri alalla. Asiakkaamme voivat hyödyntää perinteistä mediaa bisneksessään
rajallisesti, joten totta kai mietimme, miten voisimme tarjota heille parhaan
mahdollisen palvelukokonaisuuden”, vastaa Alma Mediapartnersin toimitusjohtaja Riikka Wulff.
Mäkilä ja Wulff kertovat, että Alman asiakkailta saama palaute on ollut positiivista ja kannustavaa. Monen yrityksen arkea helpottaa jo pelkästään se, että kaikki tai ainakin iso osa erilaisista ulkoa ostettavista palveluista voidaan hoitaa saman yhteyshenkilön ja palveluntarjoajan kautta. Kun kaikki palvelut tarjotaan yhdeltä luukulta, ne myös toimivat hyvin yhteen.
”Pystymme antamaan henkilökohtaista, räätälöityä
palvelua ja joustamaan asiakkaan tarpeiden mukaan. Kuuntelemme asiakkaita tarkasti
ja saamme pyynnöt ilman turhia mutkia eteenpäin”, Wulff sanoo.
Toisaalta taustalla oleva iso konserni tuo asiakkaan
suuntaan vakautta ja luotettavuutta.
Kannattavaa toimintaa
Raimo Mäkilä muistelee jo 1980-luvulla media-alalla
puhutun, että suhdanneriippuvuudesta olisi hyvä päästä eroon. Puhtaasti median
keinoin ei tähän ole vieläkään päästy, mutta palveluihin laajentamisessa
saattaa häämöttää ratkaisu.
”Palveluliiketoiminta tuo vakautta myyntiin ja asiakassuhteisiimme.
Siihen faktaan, että mainonta myy sykleissä, emme oikein pysty vaikuttamaan.
Nousukaudella yritykset laittavat herkästi rahaa mainontaan, kun taas
taantumassa siitä on nopea karsia. Sen sijaan vuosikausia käytössä oleviin
järjestelmiin sitoudutaan tiukemmin: niiden hankintaa harkitaan ehkä pidempään
kuin median käyttöä, mutta niistä ei myöskään luovuta yhtä herkästi silloin,
kun menee huonosti”, Mäkilä selittää.
Almassa on myös huomattu, että ilmoittelutiheys
mediassa on suurempi niillä asiakkailla, jotka ostavat muutkin palvelunsa
samasta talosta. Laaja palvelutarjoama tuo siis jonkin verran kilpailuetua
muihin mediataloihin nähden. Palveluliiketoiminnan asiakkaista kilpailtaessa ei
kuitenkaan ole merkitystä, onko palvelun tarjoajan tausta mediassa vai jossain
muualla.
”Näen itse pelkästään luontevaksi, että tarjoamme
mediaa käyttäville asiakkaillemme myös muita palveluita. Asiakkaatkaan eivät
ole meidän referenssejämme kyseenalaistaneet, sillä yhteyshenkilöillämme on jo
ennestään vahva tuntemus eri toimialoihin mediakumppanuuksien kautta”, Wulff
kertoo.
Mediasta kasvaa palvelu
Markkinapaikkojen palveluiden lisäksi Almassa on koko konsernitasolla määrätietoisesti toteutettu strategiaa, jossa digitaalista palveluliiketoimintaa kasvatetaan kannattavasti perinteisen, painettuun mediaan perustuvan liiketoiminnan rinnalla.
Digitaaliseen palveluliiketoimintaan voidaan eri markkinapaikkojen lisäksi laskea myös muun muassa Kauppalehti Tietopalvelut, jonka palveluista asiakas löytää vaivatta kattavat ja tarkat tiedot yrityksistä, kiinteistöistä ja henkilöistä. Palveluliiketoimintaa tekee myös Alma Manu, joka on kehittänyt vakiintuneen paino- ja jakelutoiminnan kylkeen uusia liiketoiminnan aihioita aina kauppakasseista pakettijakeluihin.
Lue lisää:
Alma Median tuotteet ja palvelut
Alma Median strategia
Päivämäärä: 4.2.2016
Teema: Alma ratkaisut
Teksti: Linda Pynnönen