lk2_s638x0_q80_noupscale

Tieto auttaa palvelemaan paremmin

Digitaalisen kuluttajatiedon hyödyntäminen on mediayhtiöiden liiketoiminnalle yhä kriittisempi perusta. Älykkäästi ryhmiteltynä ja muokattuna kuluttajatieto, siis meidän kaikkien verkossa liikkuvien ihmisten jättämistä digitaalisista jäljistä koostuva tietomassa, on tärkeää valuuttaa.

Sitä hyödynnetään arkipäiväisessä työssä sekä mainonnan yleisökohdentamiseen että sisältöjen ohjaamiseen – molemmat oleellisia palvelu- ja käyttökokemusta parantavia tekijöitä sisältöjen lukijoille ja palveluiden käyttäjille. Kuluttajadatan käyttäminen auttaa myös mainonnan suunnittelussa sekä sen toimivuuden mittaamisessa.

Kuluttajakäyttäytymisestä kertovan tiedon kerääminen ja hyödyntäminen herättää ihmisissä myös helposti kysymyksiä, paljolti siksi että asia on verrattain uusi. Kuinka paljon minusta tiedetään? Ovatko henkilötietoni turvassa? Mihin kaikkeen minun tietojani voidaan käyttää?

Kuluttajatiedon vastuullinen kerääminen, käyttäminen ja säilyttäminen on Alma Median liiketoiminnalle ensiarvoisen tärkeää.

Alma Media -konserni on sitoutunut suojaamaan palveluidensa käyttäjien yksityisyyttä ja pyrkii tarjoamaan internet-sivustojensa vierailijoille turvallisen ja varman käyttökokemuksen.

Digitaalisen kuluttajatiedon analysoiminen ja hyödyntäminen on yhä olennaisempi osa mediayhtiöidenkin liiketoimintaa, toteaa Alma Median viestintäjohtaja Rauno Heinonen.​

Henkilötietoja, kuten nimi, sosiaaliturvatunnus tai osoitetietoja ei kerätä, ellei niitä erikseen kuluttajan suostumuksella kysytä.

Yhtiö on julkaissut internet-sivuillaan tietosuojaperiaatteet, joista selviää kuluttajan kannalta tärkeimmät asiaan liittyvät tiedot ja ohjeet. Lisäksi käyttäjällä on oikeus kieltäytyä käyttäytymisensä seurannasta silloin, kun kolmas osapuoli toimii tiedon kerääjänä. Yhtiö on myös pyrkinyt estämään sopimusteitse mahdolliset datavarkaudet sellaisissa tilanteissa, joissa esimerkiksi mediatoimisto sovitusti käyttää Alma Median dataa asiakkaansa mainoskampanjaan.

Yleisötiedon keräämisellä ja hyödyntämisellä muun muassa mainontaan on  hyvät, kuluttajien etua huomioivat perusteet. Alma Mediassa tähän asiaan  liittyvät vastuullisuuden ja eettisyyden näkökulmat on tiedostettu ja toimintaa kehitetään luottamuksen ylläpitämiseksi.

Rauno Heinonen, Alma Median viestintäjohtaja
@RaunoAHeinonen

Tiesitkö, että suurin osa suomalaisista tutustuu vain pintapuolisesti palveluiden käyttöehtoihin rekisteröityessään uusiin verkkopalveluihin eikä miltei neljännes lue niitä lainkaan? Tiesitkö, että esimerkiksi suomalaisista Facebookin käyttäjistä yli puolet tietää erittäin tai melko huonosti, mitä tietoja heistä palvelulla on oikeus käyttää? Tiedot käyvät ilmi Alma Median teettämästä uunituoreesta kyselytutkimuksesta. Lue tuloksista lisää täältä.