Some-markkinoinnin trendit: 7 asiaa, jotka sinunkin pitäisi tehdä juuri nyt

Osallistuin maaliskuun lopussa Social Media Marketing World -konferenssiin San Diegossa Yhdysvalloissa. Mukaan tarttui vaikka mitä pientä ja kivaa, jota pystyn roolissani Alma Median sosiaalisen median asiantuntijana hyödyntämään. Ainakin näitä seitsemää asiaa aion itse edistää some-markkinoinnin saralla.

1. Facebook, Facebook, Facebook

Varsin selvää kaikin tavoin oli Facebookin järjetön ylivalta kaikessa. Kyllä, Pinterest sopii käsityöblogaajalle, Instagram fitness-brändille ja Twitter hyväntekeväisyysjärjestön brändinnostatukseen, mutta Facebook massallaan jyrää kaiken yli.

Ei ole juuri alaa, jossa Facebook ei kuitenkaan olisi se suurin someliikenteentuoja. Ja vaikka se on nykyään ”you have to pay to play”, tarpeeksi isolla orgaanisella reachilla ja muutamien fiksujen eurojen yhdistelmällä saat hetkessä enemmän aikaan kuin missään muussa somekanavassa.

2. Natiivivideot

Facebook teki muutoksen uutisfiidiinsä 25.3.2015, joka salli videoiden upottamisen suoraan Facebookista esimerkiksi median verkkosivuille. Facebook on nyt siis myös videonjulkaisualusta.

Samalla feedissä nostettiin myös nimenomaan näiden natiivi-, eli suoraan Facebookkiin ladattujen videoiden arvoa algoritmissä. Natiivivideot ovat nykyään myös Twitterissä (max. 30 s) ja Instagramissa olleetkin pidempään (max. 15 s). Joko sinun brändisi tekee natiivivideoita? 

jukka_viitasaari_ville_rinne03_s638x0_q80_noupscale

3. Livevideot älypuhelimissa

Samoin kuin live-televisio on nykyään töllön kunkku, on livevideo on ”uusi musta” somessa. Twitterin ostama Periscope ja start-up appsi Meerkat ovat nyt kuumia.

Medioista mukaan hyppäsivät saman tien muun muassa Washington Post, Mashable ja People, jotka lähettävät videoita niin livehaastattelutilanteista, tiedotustilaisuuksista tai päivän pienen uutislähetyksen siitä mistä he kirjoittavat tänään netissä/lehdessä.

image005_s638x0_q80_noupscale (1)

4. Työntekijälähettilyys

Kukaan nettiä selaava ei ole voinut tänä talvena välttyä ”employee advocacy” -termiltä. Pari isoa ohjelmallista lähettilyyttä kokeillutta yritystä kiteytti omat tunnelmansa seuraaviksi:

  • Muista korostaa, että lähettilyys on kaksisuuntaista ja hyödyttää molempia. Työntekijälle rakennetaan henkilökohtainen brändi ja laajat seuraajajoukot somessa sekä annetaan koulutusta, työnantaja saa entistä paremmin sitoutuneen työntekijän joka auttaa oikeiden asioiden viestinnässä.
  • Työntekijän lähettämä viesti on 6 X luotettavampi kuin yrityksen.
  • Älä valvo ihmisiä liikaa, ongelmia yleensä liioitellaan.
  • Älä pakota ketään mukaan. Jos joku viestii jo omalla tavallaan, älä yritä lähteä muuttamaan sitä.
  • Muista rekrytä myös ”kuuntelijoita” ja sisällön jakajia, jotka eivät välttämättä keskustele, heilläkin on arvonsa.

5. Some asiakaspalvelukanavana

Kukaan ei meistä sitä halunnut, mutta sellainenhan siitä tuli. Twitter on edelleen nopein palautteenantokanava, mutta ehdottomasti eniten palautetta annetaan Facebookissa. Jokaiseen viestiin on vastattava, jokaisessa kanavassa, joka kerta.

Tutkimusten mukaan vuoteen 2020 mennessä asiakkaiden netissä antamat arviot tuotteesta/palvelusta voivat nousta tärkeämmiksi kuin tuotteen hinta ostopäätöstä tehtäessä.

6. ROI

Ikuisuuskeskustelu somen ROI:sta eli sen tuomasta liiketaloudellisesta arvosta, näytti kääntyneen ns. tiukan taalakohtaisen ROI:n puoleen.

Vielä pari vuotta sitten jenkkiseminaareissa puhuttiin paljon pehmeistä tavoitteista, brändiarvosta, engagement ratesta, nyt vain klikeistä ja euroista.

image001--utfrqz8ufe_s638x0_q80_noupscale

7. Analytiikka

Et voi edes kutsua itsesi sosiaalisen median markkinoijaksi jos et analysoi jatkuvasti tekemistäsi. Linkkeihin aina utm-koodit mukaan (Älä hyväksy vastausta siitä, että utm:n ottaminen mukaan olisi ”hankalaa” tai ”vaikeuttaisi työprosessia”. Ei vaikeuta.), seurantapikselit joka paikkaan (järkyttävää, mutta 90 % Fortune 500 -yrityksistä ei vielä käytä seurantapikseleitä!) ja some mukaan perusmarkkinointiraportteihin samalla tarkkuuden tasolla kuin muutakin raportoidaan.

Mikä on mielestäsi mielenkiintoisin trendi, johon pitäisi tarttua? Kommentoi alle!

Someterveisin,
Heli Ruotsalainen                                          

Liiketoimintapäällikkö ja sosiaalisen median asiantuntija, Alma Diverso 

LinkedIn: Heli Ruotsalainen |Twitter/Periscope/Meerkat: @heliruots| Skype: helialma | Instagram @ruotsalainenhm | Snapchat: ruotsalainenh | Pinterest: helir | Tumblr: TotuusHQ | WhatsApp/Telegram: 050 438 28547