Hyvä johtaja huolehtii myös itsestään

Rekrytoinnin syynä on usein se, että työyhteisöstä on menetetty osaaja. Hyvistä osaajista kiinni pitäminen vaatii panostusta hyvään johtamiseen. Ja tämä taas vaatii huomion kiinnittämistä johtajien hyvinvointiin, muistuttaa Marja Pylkkänen, Alma Career Oy:n toimitusjohtaja. Hän antaa viisi vinkkiä itsestä huolehtimiseen.

Lokakuun alussa pidetyssä Nordic Business Forumissa teemana oli vaikuttavuus, jonka taustalla on hyvä johtaminen.

John C. Maxwell nosti esille johtajan jatkuvan itseensä investoimisen. Myös Arianna Huffington korosti itsestään huolehtimista: riittävää unta ja työ- ja vapaa-ajan tasapainoa. Hän totesi, että "Tehdäkseen hyviä päätöksiä johtajan tulee olla hyvässä kunnossa". Väsyneenä päätöksiä voi tehdä vain tehdäkseen päätöksiä ja saadakseen avointen asioiden listaa lyhyemmäksi. Silloin seuraukset esimerkiksi rekrytoinneissa voivat olla ikäviä.

Marja Pylkkänen heräsi huolehtimaan omasta hyvinvoinnistaan, kun hymy ei ollut enää herkässä eikä uusia ideoita meinannut syntyä. Projekti jatkuu.

Puhumme paljon työhyvinvoinnista ja sen kehittämisestä, mutta unohdamme usein, että työhyvinvointiin ja jaksamiseen vaikuttava suurin tekijä olemme me itse. Jokainen meistä voi ottaa itse vastuuta omasta hyvinvoinnistaan, eikä siihen edes vaadita isoja panostuksia tai valtavan suuria muutoksia. Kiinnittämällä huomiota pieniin asioihin, kuten riittävään unen määrään ja veden nauttimiseen päivän mittaan, voi omalle vireystilalleen tehdä ihmeitä.

Herätys omista kokemuksista

Joskus muutoksien aikaansaamiseksi tarvitaan herätys. Itse koin sellaisen toissa keväänä huomatessani, kuinka iltapäivällä keskittymiskyvystä ei enää ollut tietoakaan. Lisäksi muistini alkoi pätkiä ja huomasin tiuskivani lähimmille kollegoilleni. Hymy ei ollut herkässä eikä uusia ideoitakaan syntynyt entiseen tahtiin.

Asiakkaille päin yhdistyminen ei näy niin vahvana, kun he saavat pitää tutun brändin, joihin he ovat kiintyneitä.

Viisi asiaa, jotka jokainen meistä voi tehdä.

Koska syksyn pimenevien iltojen myötä aihe on taas erityisen ajankohtainen, kokosin omien kokemuksieni ja tekemieni muutosten pohjalta viisi asiaa, jotka jokainen meistä voi tehdä. Niillä voi parantaa omaa hyvinvointiaan ja vireystilaansa sekä olla parempi johtaja ja kollega.

Viisi vinkkiä:

1) Syö itsesi virkeäksi

Hyvä aamiainen on päivän peruspilareita. Käynnistyäkseen elimistö ja aivot tarvitsevat energiaa. Hyvään aamiaiseen kuuluu sopivassa suhteessa kuituja, proteiineja ja hyviä rasvahappoja. Aamiaisen merkitys korostuu varsinkin silloin, jos olet tottunut syömään lounasta myöhään. Hyvin rytmitetyt, monipuoliset ja terveelliset aamiainen ja lounas auttavat pitämään verensokerin tasaisena. Verensokerin heilahtelu (jalostettu vehnä, pikaruoka, makeiset) ja lasku puolestaan aiheuttavat väsymyksen tunnetta ja keskittymisvaikeuksia.

2) Vesi on viisasten juoma, muista juoda riittävästi

Vettä olisi hyvä juoda muutama litra päivässä. Jos juot paljon kahvia, muista lisätä myös veden juontia. Nestehukka heikentää toimintakykyä, häiritsee keskittymistä ja aiheuttaa väsymystä. Ihmisen vireystilassa tapahtuu luonnollinen notkahdus iltapäivällä vireystilan vaihtelujen myötä. Kun huolehdit riittävästä veden juomisesta aamupäivän aikana, huomaat olevasi selvästi pirteämpi iltapäivän kokouksissa. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan.

3) Lisää liikuntaa

Liikunta nostaa vireystilaa ja kohentaa mielialaa. Liikuntasuositusten mukaan ihmisten tulisi liikkua reippaasti vähintäänkin 10 minuuttia kerrallaan yhteensä ainakin 150 minuuttia viikossa. Lisäksi tarvitaan lihaskuntoharjoittelua vähintään kaksi kertaa viikossa. Alueellisen terveys- ja hyvinvointitutkimuksen (ATH) mukaan vain keskimäärin joka kymmenes suomalainen täyttää liikuntasuositukset. Ei siis ihme, että väsymme töissä helposti ja kärsimme selkäongelmista ja ylipainosta. Lisäksi kun yleiskunto on huono, iskevät flunssa ja muut taudit helpommin. Jos et vielä harrasta liikuntaa, kokeile esimerkiksi 30 minuutin reipasta kävelylenkkiä työpäivän jälkeen. Jätä puhelin kotiin ja kuuntele vaikka musiikkia. Liikunta auttaa rentoutumaan ja siirtämään ajatukset pois työasioista. Jos matkustat paljon työn takia, aamulenkki on hyvä tapa valmistautua päivän palavereihin ja nähdä samalla kaupunkia.

4) Haasta itseäsi

Nordic Business Forumissa johtamisesta puhunut John C. Maxwell totesi, että ”hyvä johtaja ei voi antaa sitä, mitä hänellä ei ole”. Jatkuva itsensä haastaminen ja kehittäminen on tärkeää. Oppia voi monella tapaa, esimerkiksi lukemalla, keskustelemalla tai osallistumalla seminaareihin. Itse aloitin noin vuosi sitten kansanterveystieteen opinnot, ja vaikka opiskelu ei ehkä suoranaisesti liitykään nykyiseen työhöni, olen saanut opinnoista ammennettua valtavasti esimerkiksi omaa hyvinvointiani ajatellen. Aivan uuden alan opiskelu on myös tehokasta irrottautumista arkisista työasioista. Ja parasta uuden oppimisessa on se, että omasta työstäänkin innostuu aivan uudella tavalla, ja innostuminenhan tunnetusti tarttuu.

5) Nuku tarpeeksi

Unentarve on jokaisella yksilöllinen, mutta tavallisesti riittävä unen pituus on noin 6–8 tuntia. Unen määrä ja laatu ovat asioita, joihin voimme vaikuttaa suuressa määrin itse. Nukkumaan mentäessä olisi tärkeää rauhoittaa mieli, tunteet ja kehollinen aktivaatio. Puhelimen tai tabletin selailu kannattaakin lopettaa hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa tai, mikäli mahdollista, jättää ne makuuhuoneen ulkopuolelle, kuten Arianna Huffington suositteli.

Jos kalenterissasi on paljon edustustilaisuuksia ja nukut huonosti, kannattaa kiinnittää huomiota myös alkoholin nauttimiseen. Alkoholin säännöllinen käyttö lisää vilkeunta ja uni muuttuu katkonaisemmaksi. Jos unen määrä ja laatu eivät ole riittävät, se kostautuu päiväväsymyksenä, ajatusten harhailuna ja keskittymiskyvyn puutteena. Pidempi univaje vaikuttaa myös päätöksentekokykyyn ja heikentää vastustuskykyä.

Nämä ovat pieniä asioita, joilla on suuri merkitys työhyvinvoinnille ja jaksamiselle. Kun itse voit hyvin, olet paremmin läsnä ja jaksat luoda ympärillesi innostavaa ilmapiiriä.

Vireää ja vauhdikasta jatkoa toivottaen

Marja Pylkkänen

Mikäli haluat lukea lisää projektistani, joka siis jatkuu edelleen, voit lukea siitä täältä:

http://monsterklubi.fi/blog/vireystila-parani-pienin-muutoksin