jukka_viitasaari_ville_rinne03_s638x0_q80_noupscale

Hetki lyö

Mitä suuret edellä, sitä pienemmät perässä. Maailmalla monet lehdet ovat alkaneet viime aikoina kehittää erityisiä maksumuurin takaisia premium-sisältöjä lisätäkseen lukijoiden kiinnostusta maksullisiin digisisältöihinsä. 

Myös Alma Media -konserniin kuuluva Aamulehti julkisti pian vuodenvaihteen jälkeen uuden tällaisen verkkojulkaisun. Maksullinen Hetki-iltapäiväjulkaisu ilmestyy verkossa joka arkipäivä kello 15.30. Konseptiltaan se eroaa esimerkiksi Helsingin Sanomien maksullisesta verkon iltapäiväjulkaisusta siten, että nimensä mukaisesti Hetki on hyvin tiivis lukupaketti, jonka pyrkimyksenä on tarjota lukijalleen nopea kokonaiskatsaus päivän alueellisiin ja valtakunnallisiin uutisiin sekä puheenaiheisiin.

Julkaisun formaatti on aina sama: jokainen Hetki sisältää yhdeksän juttua, sääennusteen karttoineen sekä lyhyen sarjakuvan. Kaikki jutut tehdään pelkästään Hetkeä varten ja ne ovat yleensä mitaltaan selvästi tavallisia lehtijuttuja lyhyempiä. Visuaalisesti Hetki näyttää painettua sanomalehteä ilmavammalta ja kuvia jutuissa on usein lukuisia. 

Erilainen konsepti valittiin täysin tietoisesti, vakuuttaa kehitysjohtaja Seppo Roth. 

”Hetki on julkaisu, jolla on selkeä alku ja loppu. Siinä mielessä se poikkeaa täysin internetin verkkolehtien perinteisestä ajattelusta. Me Hetken tekijät uskomme, että julkaisun loppuun pääseminen tuottaa lukijoille tyydytyksen tunteen.”

Toimittajat Tuukka Välimäki (vas.) ja Tiina Vuorimäki sekä kehitysjohtaja Seppo Roth työssä Aamulehden verkkotoimituksessa.​

Aamulehden Hetkeä ei ole tilattavissa erillisenä maksullisena tuotteena, vaan ainoastaan osana lehden laajempia digitilauspaketteja. Rothin mukaan Aamulehdessä on kuitenkin käyty keskusteluja siitä, pitäisikö Hetki lanseerata myös erillisenä, maksullisena applikaationa. 

”Maailmalla lehtitalot ovat tehneet kokeiluja tällaisilla rajatuilla sisältösovelluksilla. Ainakaan vielä ne eivät ole ilmeisesti kuitenkaan olleet valtavia rahasampoja.”

Pelkästään verkossa ilmestyvä Hetki on osa Aamulehden strategiaa, jonka ytimessä on digitaalisesta liiketoiminnasta saadun liikevaihdon kasvattaminen. Aamulehdessä Hetki nähdään yhtenä uusista lippulaivatuotteista, jonka tehtävänä on lisätä lehden maksullisten digipakettien houkuttelevuutta. Hetken lanseerauskampanjan aikana reilusti yli 2000 ihmistä onkin tarttunut mahdollisuuteen kokeilla maksullisia sisältöjä. 

”Tavoitteessa ollaan”, kuittaa Roth.

Ainakin yhtä hienoa kuin maksullisten tilausten määrän kasvu on hänen mielestään kuitenkin ollut muutos, jonka Hetken tekeminen on käynnistänyt Aamulehden toimituksessa. 

”Sillä on ollut iso merkitys koko toimituksen ajatusmaailman kääntämiseksi digital first -ajatteluun. Muutos ei tapahdu juhlapuheilla, vaan tekemällä.” 

Hetken tekijät ovat huomanneet, että julkaisua on vapauttavaa tehdä, koska sen tekemistä eivät rajoita minkäänlaiset painetun lehden tekemiseen vuosikymmenien saatossa liittyneet konventiot. 

”Yllättäen tuntuu, että kaikkein kiinnostavimmat jutut ovat siellä. Hetken jutut ovat lyhyitä ja simppeleitä juttuja, paluuta perusasioihin. Olemme alkaneet täällä toimituksessa välillä miettiä, että teemmekö nykyisin painettua lehteä liian vaikeasti”, Roth toteaa. 

Seuraava uudistus jo nurkan takana

”Meillä on nyt meneillään erittäin määrätietoinen digitaalinen kehitystyö. Laiva kääntyy”, tokaisee kehitysjohtaja Seppo Roth, kun häneltä utelee, mitä muuta Aamulehti tekee kasvattaakseen digitaalista liiketoimintaansa. 

Rothin mukaan Aamulehti panostaa nyt verkon uusien mainosratkaisujen kehitystyöhön, erityisesti mobiili-, video- ja natiivimainonnan ratkaisuihin. Yhtä tärkeää on varmistaa, että Aamulehden digitaalisten sisältöjen tarjonta vastaa kuluttajien vaatimuksia, mutta tukee samanaikaisesti lehden pyrkimyksiä kasvattaa digitaalisia tilaustuottojaan.

Osana tätä palapeliä Aamulehti otti sivustollaan käyttöön maksumuurin jo yli vuosi sitten. Seuraava iso askel sivuston kehittämisessä otetaan jouluun mennessä, jolloin lehden on määrä saada päätökseen sekä asiakkuudenhallintansa että koko verkkosivustonsa uudistus. Rothin mukaan molempien hankkeiden tavoitteena on parantaa sivuston käyttökokemusta. 

”Jo suunnitteluvaiheessa olemme tehneet nyt paljon aikaisempaa perusteellisempaa työtä hyvän käyttäjäkokemuksen takaamiseksi. Opitaan virheistä ja tehdään paremmin.”