Kohdentaminen

Alma-verkosto tarjoaa monipuoliset kohdentamisen ratkaisut oikean yleisön tavoittamiseen. Kohdentamalla saa paremman hyötysuhteen mainosnäytöille.

Yleisökohdennus – perustuu sosiodemografioihin ja kiinnostusalueisiin
Retargeting – uudelleenkohdentaminen

Mainontaa on myös mahdollista kohdentaa mm. alueellisesti, aikaperusteisesti, sään, laitteiden, selainten tai käyttöjärjestelmien mukaan. Kysy lisää vaihtoehdoista.

Miksi kohdentaa mainontaa?

  1. Yleisökohdentaminen parantaa aina kohderyhmän tavoittavuutta
  2. Kun tavoitteena on tietyn rajatun kohderyhmän tavoittaminen, saa yleisökohdentamalla paremman hyötysuhteen mainosnäytöille
  3. Mainonnan tehot kasvavat kun viesti on räätälöity sopivaksi eri kohderyhmille

Yleisökohdentaminen


Yleisökohdentaminen on ratkaisu tarkasti määritellyn kohderyhmän tavoittamiseen mainonnan avulla Alman kanavissa. Yleisökohdentamisen pohjana toimii Alman verkkomedioiden kävijöistä yhdistetyt, yhteensä 8,5 miljoonan profiloidun selaimen tiedot. Voit kohdentaa viestisi valitsemalla halutut ominaisuudet 11 eri sosiodemografisesta piirteestä ja 28 kiinnostuksen kohteesta.


Kohdennusmahdollisuudet


Voit yhdistellä alla olevista kriteereistä tarpeitasi vastaavat vaihtoehdot ja kohdistaa viestisi suoraan oikealle kohderyhmälle.


Sosiodemografiset

  • Sukupuoli
  • Ikä
  • Koulutus
  • Talouden tulot
  • Asumistapa
  • Asumusmuoto
  • Talotyyppi
  • Onko taloudessa lapsia ja minkä ikäisiä
  • Ammattiasema
  • Työskentelysektori (päättäjäkohdennus)
  • Yrittäjyys (päättäjäkohdennus)
  • Yrityskoko (päättäjäkohdennus)

Kiinnostuksen kohteet

  • Aktiiviurheilu
  • Eläimet
  • Kulttuuri ja taiteet
  • Matkailu
  • Moottoriajoneuvot
  • Muoti ja kauneus
  • Musiikki
  • Mökkeily
  • Pelaaminen (tietokone ja konsoli)
  • Penkkiurheilu
  • Perhe ja vanhemmuus
  • Piha ja puutarha
  • Rahapelaaminen
  • Ruoka ja viini
  • Sijoittaminen (päättäjäkohdennus)
  • Sisustaminen ja arkkitehtuuri
  • Talous
  • Tee se itse
  • Terveys, kuntoilu ja hyvinvointi
  • Tiede ja tekniikka
  • Tyyli ja trendit
  • Työ ja ura
  • Ulkoilu ja luonto
  • Valokuvaus
  • Viihde, elokuvat ja julkkikset
  • Vimpaimet ja tietotekniikka
  • Ympäristö ja ekologia
  • Yöelämä

Uudelleenkohdentaminen


Retargeting eli uudelleenkohdentaminen on mainonnan kohdentamista sellaisille kävijöille, jotka ovat aiemmin nähneet mainosviestisi, klikanneet mainosta tai vierailleet sivustollasi. Retargeting-kampanjan tavoitteena on usein muistamisen tai konversion tehostaminen.

Uudelleenkohdentamista voidaan toteuttaa alla olevin tavoin:

  1. Uusi mainosviesti näytetään kävijöille, jotka ovat nähneet tai klikanneet edellistä viestiä
  2. Mainosviesti näytetään vain niille kävijöille, jotka ovat aiemmin vierailleet mainostajan sivustolla
  3. Mainosviesti näytetään tietyn median tietyssä osiossa vierailleille, esimerkiksi Kauppalehden Pörssi-osiossa vierailleille.

Retargeting-jatkoviestit näytetään Alma-verkostossa. 


Aineisto-ohjeet


Materiaalin toimitusohjeet löydät Aineisto-ohjeet -sivulta.