Kohdista viestisi suoraan oikealle kohderyhmälle.

Kohdentaminen

Alma-verkosto tarjoaa monipuoliset kohdentamisen ratkaisut oikean yleisön tavoittamiseen. Kohdentamalla saa paremman hyötysuhteen mainosnäytöille.

Yleisökohdennus – perustuu sosiodemografioihin ja kiinnostusalueisiin
Retargeting – uudelleenkohdentaminen

Mainontaa on myös mahdollista kohdentaa mm. alueellisesti, aikaperusteisesti, sään, laitteiden, selainten tai käyttöjärjestelmien mukaan.

Sijaintiin perustuvaa kohdennusta voidaan tehdä desktopissa maa-, maakunta-, kaupunki- ja postinumerotasolla. Mobiilissa voidaan tämän lisäksi kohdentaa hyvin tarkasti GPS-sijainnin avulla, tällöin määritellään karttapiste ja sen ympärille säde, jonka sisällä mainontaa näytetään.

Iltalehden sääosiossa voidaan kohdentaa mainontaa reaaliaikaisesti vallitsevan sään mukaan. Voidaan esimerkiksi näyttää eri aineistoja aurinkoisella ja sateisella säällä tai näyttää mainosta ainoastaan kylmällä säällä. 

Kysy lisää kohdentamisen vaihtoehdoista mediamyynnistä.


Yleisökohdentaminen


Yleisökohdentaminen on ratkaisu tarkasti määritellyn kohderyhmän tavoittamiseen mainonnan avulla Alman kanavissa.

Yleisökohdentamisen pohjana toimii Alman verkkomedioiden kävijöistä yhdistetyt, yhteensä 9,5 miljoonan profiloidun selaimen tiedot. Voit kohdentaa viestisi valitsemalla halutut ominaisuudet 12 eri sosiodemografisesta piirteestä ja 28 kiinnostuksen kohteesta.

Miksi kohdentaa mainontaa?

  1. Yleisökohdentaminen parantaa aina kohderyhmän tavoittavuutta
  2. Kun tavoitteena on tietyn rajatun kohderyhmän tavoittaminen, saa yleisökohdentamalla paremman hyötysuhteen mainosnäytöille
  3. Mainonnan tehot kasvavat kun viesti on räätälöity sopivaksi eri kohderyhmille

Aineisto-ohjeet

Materiaalin toimitusohjeet löydät Aineisto-ohjeet -sivulta.


Kohdennusmahdollisuudet


Voit yhdistellä alla olevista kriteereistä tarpeitasi vastaavat vaihtoehdot ja kohdistaa viestisi suoraan oikealle kohderyhmälle.


Sosiodemografiset

Mainostaja voi valita kohdennuksen 12:sta eri demografiavaihtoehdosta, kuten esimerkiksi sukupuoli, ikä, ammattiasema ja kulutustottumukset. Demografiatiedot perustuvat käyttäjille tehtäviin kyselyihin ja tilastolliseen mallintamiseen. Kyselytutkimuksella kerätään edustava otos sosiodemografisia tietoja, jotka yleistetään kokonaisyleisöön tilastollisin menetelmin.

  • Sukupuoli
  • Ikä
  • Koulutus
  • Talouden tulot
  • Asumistapa
  • Asumusmuoto
  • Talotyyppi
  • Onko taloudessa lapsia ja minkä ikäisiä
  • Ammattiasema
  • Työskentelysektori (päättäjäkohdennus)
  • Yrittäjyys (päättäjäkohdennus)
  • Yrityskoko (päättäjäkohdennus)

Kiinnostuksen kohteet

Jokainen selain jättää jälkeensä anonyymin, ainutlaatuisen lukukiinnostusprofiilin, joka päivittyy jatkuvasti perustuen luettuihin sisältöihin. Almassa yleisökohdennuksen käyttöön on profiloitu 9,5 miljoonaa selainta. Näistä profiileista Alma on muodostanut noin 30 valmista kiinnostusaluetta, jotka tavoittavat riittävän määrän selaimia ollakseen kiinnostavia mainonnan kohdentamisen näkökulmasta. Tämän lisäksi pystytään luomaan täysin uusia kiinnostusalueita mainostajan tarpeiden mukaan. Käyttäjien kiinnostusalueet tarjoavat varman ja tarkan kohdennuksen, joka päivittyy jatkuvasti selainkäyttäytymisen perusteella.

  

  • Aktiiviurheilu
  • Eläimet
  • Kulttuuri ja taiteet
  • Matkailu
  • Moottoriajoneuvot
  • Muoti ja kauneus
  • Musiikki
  • Mökkeily
  • Pelaaminen (tietokone ja konsoli)
  • Penkkiurheilu
  • Perhe ja vanhemmuus
  • Piha ja puutarha
  • Rahapelaaminen
  • Ruoka ja viini
  • Sijoittaminen (päättäjäkohdennus)
  • Sisustaminen ja arkkitehtuuri
  • Talous
  • Tee se itse
  • Terveys, kuntoilu ja hyvinvointi
  • Tiede ja tekniikka
  • Tyyli ja trendit
  • Työ ja ura
  • Ulkoilu ja luonto
  • Valokuvaus
  • Viihde, elokuvat ja julkkikset
  • Vimpaimet ja tietotekniikka
  • Ympäristö ja ekologia
  • Yöelämä

Uudelleenkohdentaminen


Retargeting eli uudelleenkohdentaminen on mainonnan kohdentamista sellaisille kävijöille, jotka ovat aiemmin nähneet mainosviestisi, klikanneet mainosta tai vierailleet sivustollasi. Retargeting-kampanjan tavoitteena on usein muistamisen tai konversion tehostaminen.

Uudelleenkohdentamista voidaan toteuttaa alla olevin tavoin:

  1. Uusi mainosviesti näytetään kävijöille, jotka ovat nähneet tai klikanneet edellistä viestiä
  2. Mainosviesti näytetään vain niille kävijöille, jotka ovat aiemmin vierailleet mainostajan sivustolla
  3. Mainosviesti näytetään tietyn median tietyssä osiossa vierailleille, esimerkiksi Kauppalehden Pörssi-osiossa vierailleille.

Retargeting-jatkoviestit näytetään Alma-verkostossa. 

Videot

Katso vinkit kohdennettuun mainontaan alla olevalta videolta.