Aineisto-ohjeet

Perusaineistot tulee toimittaa viimeistään 3 kokonaista arkipäivää ennen kampanjan alkua klo 12.00 mennessä (png-, gif-, jpg- tai flash-aineistot ja kolmannen osapuolen tägimateriaali). Erikoisaineistot tulee toimittaa 5 kokonaista arkipäivää ennen kampanjan alkua klo 12.00 mennessä.

Aineistojen toimitusosoite on: verkkomainonta(a)almamedia.fi

Kirjoitathan otsikkokenttään mainostavan asiakkaan nimen ja kampanja-ajan. Kerro lisäksi viestissä:

1) mainostajan nimi
2) kampanja-aika
3) mainosratkaisu (esim. Alma RON, Almascope, mobiiliverkosto)
4) Näyttöjen määrä
5) URL-osoite, johon mainoksen klikkaukset ohjataan

Mainosaineistot voidaan toimittaa kuva- (jpg, gif ja png) tai flash-muodoissa tai vaihtoehtoisesti kolmannen osapuolen täginä.

Mikäli aineisto on html-muodossa, otatahan yhteyttä: verkkomainonta(a)almamedia.fi



Perusmainosmuodot desktop


Perusmainosmuodot desktop


Paraatipaikka

980 x 400 px

80 kt

Panorama

980 x 120 px

40 kt

Pidennetty suurtaulu

160 x 600 px 

40 kt

Jättiboksi

468 x 400 px

40 kt

Boksi

300 x 250 px

40 kt

Cross-device karuselli

Cross-device karuselli

Paraati

  • Aineisto: kuvia 5-8, formaattina jpg. 300x300px TAI 600x600px koossa, kuvien yhteenlaskettu kt-raja: 300kt
  • Kuvat numeroituna haluttuun järjestykseen 1.jpg, 2.jpg
  • Jokaisella kuvalla voi olla oma linkitysosoite, linkkien ilmoittaminen 1.jpg = http://www.sivusto.fi jne.
  • Demo (deskari ja tabletti): http://www.iltalehti.fi/ilona/?ad=carousel3d

Boksi

  • Aineisto: kuvia 3-8, formaattina jpg. 300x300 koossa, kuvien yhteenlaskettu kt-raja: 300kt
  • Kuvat numeroituna haluttuun järjestykseen 1.jpg, 2.jpg
  • Jokaisella kuvalla voi olla oma linkitysosoite, linkkien ilmoittaminen 1.jpg = http://www.sivusto.fi jne.

Jättiboksi

  • Aineisto: kuvia 3-8, formaattina jpg. 468x400px koossa, kuvien yhteenlaskettu kt-raja: 300kt
  • Kuvat Numeroituna haluttuun järjestykseen 1.jpg, 2.jpg
  • Jokaisella kuvalla voi olla oma linkitysosoite, linkkien ilmoittaminen 1.jpg = http://www.sivusto.fi jne.

Mobiilimainonta

Katso tarkemmat aineisto-ohjeet:


    Mobiilimainonta

    Huomioithan seuraavat erityispiirteet mobiilimainonnan yhteydessä muiden aineisto-ohjeiden ohella.


    Kuvamainokset

    • Mobiilipanoramaan toimitettava aineistot 600x300 px koossa
    • Tägin takaa tulevan aineiston tulee olla 300x150 px koossa
    • Mobiiliparaatiin toimitettava aineistot 600x600 px koossa
    • Tägin takaa tulevan aineiston tulee olla 300x300 px koossa
    • Mobiiliboksiin toimitettava aineistot 300x250 tai 600x500 px koossa
    • Tiedostomuoto: PNG, JPEG, GIF tai AGIF, max 60 kt
    • Mainokseen on mahdollista saada seuraavat ohjaukset: www- tai mobiilisivulle, puhelinsoittoon, tekstiviestin lähettämiseen, videoon, sovelluskauppaan, yhteystiedon tallentamiseen ja passbook-kuponkiin

    Swipe-kuutio

    • Pyörivä kuutio, jossa voi olla 3-5 sivua.
    • Kuutio pyörähtää kerran automaattisesti. Käyttäjä voi pyörittää kuutiota pyyhkäisemällä.
    • Aineisto: 3-5 kpl 600x600px kokoista kuvaa (png, jpg tai gif) max 60kt/kuva. Linkitysosoite/osoitteet.

    Rich Media -ratkaisut

    Katso täältä Rich Media -mainosmuotojen ohjeet.

    HTML5-aineistot


    HTML5-aineistot

    Yleistä

    Syksyn 2015 myötä selainten Flash-tuki on selkeästi heikentynyt. Suosittelemme animoitujen/toiminnallisten aineistojen tekemistä HTML5-muotoon. Vastaanotamme kuitenkin edelleen Flash-aineistoja, jolloin back up -kuvan toimittaminen on pakollista, jotta Flashia tukemattomille selaimille voidaan näyttää mainoksen back up -kuva.


    Teknologiat

    • Kevyiden kirjaston käyttäminen aineistoissa on sallittua, kirjastojen on toivottua sisältyä aineistopakettiin. jQueryn käyttämistä ei suositella
    • Suurien fonttitiedostojen lataamista ulkoisesti ei suositella. Fonttitiedostojen koot on laskettava mukaan kilotavurajoihin. Fontin voi lisätä pakettiin vain jos on siihen soveltuva lisenssi
    • Jos dataa haetaan ulkoisilta palvelimilta, pitää palvelimen kestää julkaisijan sivuston kävijämäärän aiheuttama kuorma
    • Aineiston toiminnallisuudessa on huomioitava yhteysvirheet
    • Aineiston vaikutus suorituskykyyn on huomioitava (CPU-kuormitus maksimissaan noin 20 %)
    • Kaikki ulkoinen data on ladattava https:n kautta

    Vaaditut toiminnallisuudet

    • Kursorin on muututtava klikattavilla alueilla niin, että se indikoi selkeästi kyseessä olevan linkin
    • Linkkien on auettava uuteen välilehteen

    Tiedostokoot

    Ensilataus

    • On pyrittävä mahdollisimman pieneen ensilataukseen. Tämä voidaan toteuttaa optimoimalla kuvia ja tiedostoja sekä lataamalla raskaat tiedostot sivun latautumisen jälkeen
    • Aineistokoot ja suositus niiden ensilatauksen kilotavurajaksi löytyvät alta

    Pikselikoko

    Maksimikilotavuraja ensilataukselle

    160x600

    100 KB

    300x250

    100 KB

    468x400

    100 KB

    980x120

    100 KB

    980x400

    200 KB

    1600x1200 (tapetti)

    300 KB


    Lazy load/polite load

    • Tarkoittaa tiedostojen lataamista aineistoon vasta, kun sivusto on latautunut
    • Tätä on käytettävä, jos aineisto ei mahdu kilotavurajoihin. Ensilatauksen on mahduttava kilotavurajaan
    • Vaikka ensilatauksen jälkeen aineistoon voidaan ladata lisää dataa, on kuitenkin vältettävä turhia latauksia

    Linkitykset

    • Linkitykset tulee toteuttaa aineistoon window.open(url, …) -komennolla tai normaaleina <a>-tageina
    • Adobe Edgellä tehtäviin aineistoihin linkitykset tulee toteuttaa compositionReady-eventillä
    • Klikkejä ei mahdollisesti saada rekisteröityä kaikissa aineistoissa, esimerkiksi jos klikattavat alueet luodaan dynaamisesti

    Aineistojen toimitus

    Aineistotoimituksen yhteydessä on ilmoitettava selaimet, joilla aineisto toimii. Selaimille joissa aineisto ei toimi, voidaan näyttää back up –kuvaa. Back up –kuvalle käytetään normaaleja sivuston kilotavurajoja.

    HTML5-aineistot tulee toimittaa zip-tiedostona, joka sisältää kaikki aineiston käyttämät tiedostot. index.html tulee sijaita zip-tiedoston juuressa. Mainoksen sisältö näytetään iframen sisällä.

    Tägin takaa ajettavien HTML5-aineistojen tulee myös noudattaa tätä ohjeistusta.


    Lisätietoja

    • Lisätietoja Alman verkkomainonnanhallinnasta: verkkomainonta(a)almamedia.fi
    • IAB:n suosituksia HTML5-aineistoista löydät täältä.



    Flash- ja täginaineistot

    Flash- ja tägiaineistot

    Flash- ja tägiaineistojen ohjeet:

    • Flash-aineistoille on toimitettava gif/jpg-backup-materiaali. Flash-mainoksia voidaan näyttää vain selaimissa, joissa on uudehko Adobe Macromedia Flash Player (vähintään versio 9). Vanhemmissa versioissa sekä laitteissa, jotka eivät tue flashia (esimerkiksi iPad ja iPhone) näytetään mainoksen backup-kuva
    • Tägin takaa latautuvilla flash-mainoksilla on oltava määrityksenä wmode=opaque tai wmode=transparent -parametri ja aineistolle tulee olla backup-kuva
    • Maksimi tiedostokoko on 40 kt (paraatikokoiset aineistot 80 kt)
    • Clicktag-komento kirjoitetaan muodossa (ActionScript 2.0): 
    on(release){ getURL(_root.clickTAG, "_blank"); }
    • Aineistojen mukana on toimitettava aina myös URL-osoite, johon aineistot linkitetään. Linkin pitää aueta erilliseen ikkunaan. URL ei saa olla flash-tiedoston sisällä
    • Mainostajan tulee testata aineisto yleisimmillä selaimilla (esimerkiksi Internet Explorer, Firefox, Chrome, Opera, Safarin yleisimmät versiot) Jos mainos esitetään tägin kautta, saa mainoksen näyttää vain sellaisilla selaimilla ja käyttöjärjestelmillä, joilla se on testattu

    Tulospohjainen mainonta


    Tulospohjainen mainonta

    Huomioithan seuraavat erityispiirteet tulospohjaisen mainonnan yhteydessä muiden aineisto-ohjeiden ohella.

    • Jokaiseen kampanjaan on toimitettava vähintään kolme (3) mainosmuotoa:
      • panoraama 980x120 px tai jättibanneri 728x90 px
      • boksi 300x250 px
      • suurtaulu 140x350 px tai pidennetty suurtaulu 160x600 px
    • Tiedostojen maksimikoko 40 kt
    • Aineisto on oltava toimintaan ohjaava (kehote, kilpailu, tarjous tms) sekä klikattava koko alueelta. Aineisto ei saa sisältää ääntä tai videota
    • Tulospohjaisessa mainonnassa vain yksi (1) clicktag/aineisto on sallittu

    Liikkuva kuva


    Liikkuva kuva


    Instream-videomainonta

    Preroll-videon ohjeet

    Video

    • Format: mp4
    • Codec: H.264
    • Resolution: 640x360 px
    • Bitrate: 2000 kbit/s
    • Framerate: 24, 25, 30 FPS
    • Kesto: max 20 sek
    • AudioCodec: AAC-LC
    • Channels: Stereo
    • Data rate: 160 kbit/s
    • Sample rate: 48 kHz

    Kohdesivun url ilmoitettava mainostrafiikkiin.


    Ohjeet 3rd party tagi-videoille

    Video

    • Format: mp4
    • Codec: H.264
    • Resolution: 640x360 px
    • Bitrate: 750 kbit/s
    • Framerate: 24, 25, 30 FPS
    • Kesto: max 20 sek
    • Moov-osa tiedoston alkuun (Fast Start / Progressive download)
    • AudioCodec: AAC-LC
    • Channels: StereoData rate: 128 kbit/s
    • Sample rate: 48 kHz

    Kohdesivun url ilmoitettava mainostrafiikkiin. 

    VPAID-toteutuksia ei tueta.

    Aineistot tulee toimittaa viimeistään 3 työpäivää ennen kampanjan alkua.

    Artikkelivideomainos

    • Resoluutio: max 1920*1080 – min 640*360
    • Suurin sallittu tiedostokoko: 200 MB
    • Videoformaatit: mov, flv, mpeg4, avi, etc.
    • Pituus: 30 sek. max (pidemmät lisäveloituksesta)
    • Kuvasuhde: 16:9 (4:3 ei tuettu)
    • Koodekit: kaikki videokoodekkiformaatit, paitsi: ProRes 4444, HDV 720p60, Go2 Meeting 3 & 4, ER AAC LD, REDCODE
    • Ääni: on
    • URL uudelleenohjaus (klikatessa) TAI VAST uudelleenohjaus
    • Suurin sallittu luova, jonka houstaa toimisto: 5 MB

    Inbanner-videomainonta