Aineisto-ohjeet, Alma Talent

Printtimainonta

Ilmoitusvaraukset ja aineiston toimitus

printtimainonta.almatalent(a)almamedia.fi, puh. 010 665 8130 (arkisin klo 8.30–16.30)

Alma Media -konsernin mediamyynnin ehdot

Aikakauslehdet

Arvoasunto, Arvopaperi, Fakta, Kauppalehti Optio, Metallitekniikka, Mikrobitti, Talouselämä ja Tivi. Käytettävät kuvat ja grafiikka korkearesoluutioisina CMYK-kuvina (300 dpi) EPS, JPG tai TIFF muodossa.

Tabloid-lehdet

Kauppalehti, Markkinointi&Mainonta, Mediuutiset, Tekniikka&Talous ja Uratie. Käytettävät kuvat ja grafiikka korkearesoluutio CMYK-kuvina (220 dpi) EPS, JPG tai TIFF muodossa.

Tiedostomuoto

Aineistot on lähetettävä painokelpoisina PDF-tiedostoina, vähintään Acrobat 5 (PDF 1.4) muodossa. Kuvat CMYK-muodossa. Grafiikka ja logot prosessiväreissä CMYK. Ei seuraavia elementtejä: RGB tai Index-värejä, ICC-profiileja, OPI-linkkejä, ei saa sisältää mitään väriprofiileja. Ilmoitusaineistot digitaalisena. Aineistoja säilytetään enintään 3 kk.

HUOM! Aikakauslehdissä ja Markkinointi&Mainonta-ilmoituksissa huomioitava: leikkausvara 5 mm ja kulmamerkit. Sisämarginaalisuositus 10 mm.

Kirjasimet

Fontit on sisällytettävä PDF-tiedostoon.

Käytettävät kirjasinleikkaukset

Suosittelemme käyttämään Adoben kirjasinleikkauksia. TrueType -kirjasinleikkauksia ei saa käyttää. Tekstit tulisi konvertoida poluiksi mikäli mahdollista. Tabloid-lehdissä emme suosittele alle 9 pisteen ja negatekstissä alle 12 pisteen tekstikokoa ilmoituksissa.

Erottelusuositukset

Aineiston teossa on huomioitava sanomalehtikevennys. Kokonaisväripeitto 240 %. Pisteenleviämä keskisävyissä 22 %. Käytettävä profiili esim. ISOnewspaper26v4. Kauppalehdessä toistuva sävyala 3-90 %

Harmaatasapaino

Cyan                  Magenta         Yellow
20 %                  14 %                   14 %
30 %                   22 %                  22 %
40 %                  30 %                   30 %
50 %                  40 %                  40 %

Tavoitedensiteetti (+0,1):

Cyan                  Magenta         Yellow              Black
0,85                    0,85                    0,85                    1,10

Suosittelemme 75 % akromaattista (GCR) erottelua.

Maksimi musta väh. 85 %, joka alkaa jo vaaleista sävyistä. (musta alkaa kun cyan on 5 %)

Pidätämme oikeuden muuttaa ilmoituksen väripitoisuuden lehden painoprosessia vastaavaksi.

Emme suosittele 4-värimustan käyttöä emmekä pistekooltaan pienien negatekstien tai elementtien käyttöä painomenetelmästä johtuvan mahdollisen kohdistusheiton vuoksi.

Sivunvalmistus ja taitto, Kauppalehti ja Kauppalehti Optio

Ahaa Sivunvalmistus Oy, p. 03 357 1100

Sivunvalmistus, muut lehdet

Faktor Oy, Alvar Aallon katu 3C, 00100 Helsinki

Yhteyshenkilöt, Faktor

Toni Piipponen, 044 788 3899
Carita Ranta, 044 724 8193 
Simo Winqvist, 0400 883 326 

_______________________________________

Tekniset tiedot

Lehti
Talouselämä
Tekniikka&Talous
Kauppalehti
Kauppalehti Optio
Lehden koko
205×265 mm
280×400 mm
280 x 400 mm
220 x 297 mm
Painopinta-ala
205×265 mm
253×365 mm
253 x 365 mm
220 x 297 mm
Palstat, kpl
3
5
3, 5 ja 6
 
Painomenetelmä
Offset
Sanomalehti-offsetrotaatio
Offset-rotaatio
Offset-rotaatio
Rasteritiheys
60 linjaa/cm
40 linjaa/cm
60 linjaa/cm
70 linjaa/cm
Resoluutio
300 dpi
200-300 dpi
220 dpi
350 dpi
Painopaperi
Kansi: Novapress 115g/m2 tai vastaava. Sisäsivut: UPM Satin 54g/m2 tai vastaava.
Erikoissanoma-lehtipaperi 52 g/m2 tai vastaava.
Vaaleusaste 72.
Erikoissanomalehtipaperi, 48,8 g/m2, 68 vaalea
Kansi: Galerie Art 150 g/m2. Sisäsivut: Galerie Brite 65 g/m2
Sidonta
nidonta
nidonta
nidonta
liimasidonta
Painopaikka
PunaMusta Oy Kaapelikatu 1
33330 Tampere
Alma Manu Oy Patamäenkatu 9
33900 Tampere
   
         
Lehti
Tivi
Mikrobitti
Arvopaperi ja Arvoasunto
Markkinointi&
Mainonta
Lehden koko
217×280 mm
205×275 mm
205×275 mm
260×370 mm
Painopinta-ala
217×280 mm
205x275 mm
205×275 mm
260×370 mm
Palstat, kpl
4
3
4
5
Painomenetelmä
Offset
Offset
Heatset/Offset
Sanomalehti-offsetrotaatio
Rasteritiheys
78 linjaa/cm
60 linjaa/cm
78 linjaa/cm
40 linjaa/cm
Resoluutio
300 dpi
300 dpi
300 dpi
200 dpi
Painopaperi
Kansi: Galerie Art Gloss 130 g/m2 tai vastaava. Sisäsivut: Star Silk 75 g/m2 tai vastaava.
Kansi: Galerie Art Gloss 200g/m2 tai vastaava. Sisäsivut: MyBrite Silk 80 g/m2 tai vastaava.
Kansi: Galerie Art Gloss 200 g/m2 tai vastaava. Sisäsivut: Galerie Silk 80 g/m2 tai vastaava.
Erikoissanoma-lehtipaperi 55 g/m2 tai vastaava.
Vaaleusaste 80.
Sidonta
liimasidonta
liimasidonta
liimasidonta
nidonta
Painopaikka
PunaMusta Oy
Kosti Aaltosen tie 9 80140 Joensuu
PunaMusta Oy
Kosti Aaltosen tie 9 80140 Joensuu
PunaMusta Oy
Kosti Aaltosen tie 9
80140 Joensuu
Alma Manu Oy
Patamäenkatu 9
33900 Tampere
         
Lehti
Mediuutiset
Fakta
Metallitekniikka
Tekniikan Historia
Lehden koko
280×400 mm
217×280 mm
210×297 mm
217×280 mm
Painopinta-ala
253×368 mm
217×280 mm
210×297 mm
217×280 mm
Palstat, kpl
5
3–4
4
4
Painomenetelmä
Sanomalehti-offsetrotaatio
Heatset Web Offset
Offset
Offset
Rasteritiheys
40 linjaa/cm
78 linjaa/cm
78 linjaa/cm
78 linjaa/cm
Resoluutio
200 dpi
300 dpi
300 dpi
300 dpi
Painopaperi
Erikoissanoma-lehtipaperi 52 g/m2 tai vastaava.
Vaaleusaste 72.
Kansi: Galerie Art Gloss 200 g/m2 tai vastaava. Sisäsivut: Nova-press Silk 80 g/m2 tai vastaava.
Kansi: Galerie Art Gloss 130 g/m2 tai vastaava. Sisäsivut: Star Silk 75 g/m2 tai vastaava.
Kansi: Galerie Art Gloss 200 g/m2 tai vastaava. Sisäsivut: Galerie Silk 80 g/m2 tai vastaava.
Sidonta
nidonta
liimasidonta
nidonta
stiftattu
Painopaikka
Sanomala Oy Martinkyläntie 9 A 01770 Vantaa
PunaMusta Oy
Kosti Aaltosen tie 9 80140 Joensuu
PunaMusta Oy
Kosti Aaltosen tie 9
80140 Joensuu
PunaMusta Oy
Kosti Aaltosen tie 9 80140 Joensuu

______________________________

Kauppalehden monikanavainen etusivu

Aineisto-ohjeet löydät täältä

Digimainonta

Ilmoitusvaraukset ja aineiston toimitus

digimainonta.almatalent(a)almamedia.fi, puh 010 665 2991.

Display-mainonnan materiaalit tulee toimittaa viimeistään kolme (3) arkipäivää, erikoisratkaisut viisi (5) arkipäivää ja sisältömarkkinoinnin ratkaisut kaksi (2) viikkoa ennen kampanjan alkua.

Katso tarkemmat myyntiehdot täältä >>

Ilmoita aineiston toimituksen yhteydessä seuraavat tiedot:

  1. mainostajan nimi
  2. kampanja-aika
  3. kohdemedia (palvelu + mainospaikka)
  4. www-osoite, johon mainoksen klikkaukset ohjataan.

Huom! Kun lähetät aineistoja sähköpostitse, kirjoita otsikkokenttään mainostavan asiakkaan nimi ja kampanja-aika.

Kampanjan näyttöjen kertyminen

Kampanjan näyttöjen kertymistä seurataan Alma Median käyttämän mainonnanhallintajärjestelmän kautta. Mikäli kampanja alittaa 95 % kampanjan näyttötavoitteesta, kampanjaa joko jatketaan kunnes näytöt täyttyvät tai puuttuvat näytöt hyvitetään asiakkaan seuraavassa kampanjassa.

_______________________________

Mainoskoot, display-mainonta

Mainospaikat 

Koko (pikseleinä) 

Koko (max. kt.) 

Paraati 

980 x 400 px 

80 kt

Panoraama 

980 x 120 px tai 980 x 160 px 

40 kt 

Jättiboksi 

468 x 400 px tai 490 x 400 px 

40 kt 

Tuplajättiboksi 

490 x 600 px tai 468 x 600 px 

60 kt 

Pidennetty suurtaulu 

160 x 600 px 

40 kt 

Boksi 

300 x 250 px 

40 kt 

Jättibanneri 

728 x 90 px 

30 kt 

Suurtaulu 

140 x 350 px tai 160 x 350 px 

40 kt 

Vain Kauppalehdessä

Mainospaikat 

Koko (pikseleinä) 

Koko (max. kt.) 

Painike (uutiset-osio) 

170 x 250 px 

20 kt 

Painike (pörssi- ja yritykset-osio) 

160 x 200 px 

20 kt 

Painike (toimitilat-osio) 

240 x 200 px 

20 kt 

Megaparaati 

980 x 600 px 

120 kt 

Markkinapaikka 

150 x 200 px 

10 kt 

Pörssi-osion räätälöity yläbanneri 

648 x 100 px 

40 kt 

Tiedostomuoto: GIF, JPG, PNG, HTML5, Flash tai kolmannen osapuolen tagi.

Huom! Flash-tuki on heikentynyt uusimmilla Chrome-selaimilla vuoden 2015 syksyn jälkeen. Mikäli sinulla on kysymyksiä liittyen Flash-aineistojen toimivuuteen, voit ottaa yhteyttä osoitteeseen digimainonta.almatalent@almamedia.fi. Alla löytyy ohjeet myös HTML5-aineistojen toimittamista varten.

Markkinapaikkaan ei käy Flash eikä tagi. Kohdennetuissa Almascope-kampanjoissa ei voida käyttää tagin takaa tulevaa HTML5-aineistoa. Myöskään kohdentamattomista kampanjoista, joissa aineisto on tagin takaa tuleva HTML5-aineisto, ei saada klikkeihin perustuvaa yleisödataa.

Yleinen ohjeistus videon ja äänen käyttämiseen mainonnassa

Mainoksessa voidaan käyttää ääntä. Ääni käynnistyy 0.5 sekunnin viiveellä, kun käyttäjä vie hiiren mainoksen päälle (mouseover) ja loppuu, kun käyttäjä vie hiiren pois mainoksen päältä. Mikäli mainoksen videossa on käytössä auto-play, täytyy videon käynnistyä ilman ääntä. Käyttäjän pitää voida sulkea video.

Videon osalta suosittelemme käyttämään Alma Median standardoituja videoratkaisuja, joiden toimivuus on testattu. Mikäli videota halutaan käyttää muissa mainosmuodoissa, on toteutus tehtävä kyseisen paikan aineisto-ohjeiden mukaisesti.

_______________________________

HTML5-aineistot

Syksyn 2015 myötä selainten Flash-tuki on selkeästi heikentynyt. Suosittelemme animoitujen/toiminnallisten aineistojen tekemistä HTML5-muotoon. Vastaanotamme kuitenkin edelleen Flash-aineistoja, jolloin back up -kuvan toimittaminen on pakollista, jotta Flashia tukemattomille selaimille voidaan näyttää mainoksen back up -kuva.

Teknologiat

  • Kevyiden kirjastojen käyttäminen aineistoissa on sallittua, kirjastojen on toivottua sisältyä aineistopakettiin. jQueryn käyttämistä ei suositella.
  • Suurien fonttitiedostojen lataamista ulkoisesti ei suositella. Fonttitiedostojen koot on laskettava mukaan kilotavurajoihin. Fontin voi lisätä pakettiin vain jos on siihen soveltuva lisenssi.
  • Jos dataa haetaan ulkoisilta palvelimilta, pitää palvelimen kestää julkaisijan sivuston kävijämäärän aiheuttama kuorma.
  • Aineiston toiminnallisuudessa on huomioitava yhteysvirheet.
  • Aineiston vaikutus suorituskykyyn on huomioitava (CPU-kuormitus maksimissaan noin 20 %).
  • Kaikki ulkoinen data on ladattava https:n kautta.

Vaaditut toiminnallisuudet

  • Kursorin on muututtava klikattavilla alueilla niin, että se indikoi selkeästi kyseessä olevan linkki.
  • Linkkien on auettava uuteen välilehteen.

Tiedostokoot

Ensilataus

  • On pyrittävä mahdollisimman pieneen ensilataukseen. Tämä voidaan toteuttaa optimoimalla kuvia ja tiedostoja sekä lataamalla raskaat tiedostot sivun latautumisen jälkeen.
  • Aineistokoot ja suositus niiden ensilatauksen kilotavurajaksi löytyvät alta.

Pikselikoko      

Maksimikilotavuraja ensilataukselle

160 x 600 px

100 kb

300 x 250 px

100 kb

468 x 400 px

100 kb

980 x 120 px

100 kb

980 x 400 px

200 kb

1600 x 1200 px (tapetti) 

300 kb

Lazy load/polite load

  • Tarkoittaa tiedostojen lataamista aineistoon vasta, kun sivusto on latautunut.
  • Tätä on käytettävä, jos aineisto ei mahdu kilotavurajoihin. Ensilatauksen on mahduttava kilotavurajaan.
  • Vaikka ensilatauksen jälkeen aineistoon voidaan ladata lisää dataa, on kuitenkin vältettävä turhia latauksia.

Linkitykset

  • Linkitykset tulee toteuttaa aineistoon window.open(url, ...) -komennolla tai normaaleina <a>-tageina.
  • Adobe Edgellä tehtäviin aineistoihin linkitykset tulee toteuttaa compositionReady-eventillä.
  • Linkkien tulee olla aineiston sisällä.
  • Klikkejä ei mahdollisesti saada rekisteröityä kaikissa aineistoissa, esimerkiksi jos klikattavat alueet luodaan dynaamisesti.

Aineistojen toimitus

  • Aineistotoimituksen yhteydessä on ilmoitettava selaimet, joilla aineisto toimii. Selaimille joissa aineisto ei toimi, voidaan näyttää back up -kuvaa. Back up -kuvalle käytetään normaaleja sivuston kilotavurajoja.
  • HTML5-aineistot tulee toimittaa zip-tiedostona, joka sisältää kaikki aineiston käyttämät tiedostot. index.html tulee sijaita zip-tiedoston juuressa. Mainoksen sisältö näytetään iframen sisällä.
  • Tägin takaa ajettavien HTML5-aineistojen tulee myös noudattaa tätä ohjeistusta.

Lisätietoja

  • Lisätietoja Alma Talentin verkkomainonnanhallinnasta: digimainonta.almatalent(a)almamedia.fi
  • IAB:n suosituksia HTML5-aineistoista: http://www.iab.fi/media/pdf-tiedostot/standardit-ja-oppaat/html5_ohjeistus_iab_finland.pdf
  • Kohdennetuissa Almascope-kampanjoissa ei voida käyttää tagin takaa tulevaa HTML5-aineistoa. Myöskään kohdentamattomista kampanjoista, joissa aineisto on tagin takaa tuleva HTML5-aineisto, ei saada klikkeihin perustuvaa yleisödataa.

_______________________________

Flash-aineistot

Flash-tuki on heikentynyt uusimmilla Chrome-selaimilla vuoden 2015 syksyn jälkeen. Mikäli sinulla on kysymyksiä liittyen Flash-aineistojen toimivuuteen, voit ottaa yhteyttä osoitteeseen digimainonta.almatalent@almamedia.fi. Yläpuolella löytyy ohjeet myös HTML5-aineistojen toimittamista varten.

Flash-mainoksia voidaan näyttää vain selaimissa, joissa on asennettuna Adobe Flash Player 8 tai uudempi versio. Muissa kokoonpanoissa näytetään Back-up -versio (normaali GIF/JPEG-banneri).

Flash-kampanjaan tarvitaan seuraavat osat:

  • Yksi tai useampi Flash-ratkaisu
  • Back-up-kuvat jokaista Flash-ratkaisua kohden
  • Kampanjan kohde-URL
  • Tieto bannerin katsomiseen tarvittavasta Flash Player –versiota

Toimi näin:

1. Muuta linkkinapin toiminto Flash-sovelluksessa seuraavasti: on(release) {getURL("http://www.palvelin.com","_blank")} muotoon: on (release) { getURL(_root.clickTAG, "_blank") }

Huomaa, että clickTAG täytyy olla expression-muodossa (ilman lainausmerkkejä). Älä laita URL-osoitteita Flash-tiedostojen sisään.

HUOM! Mikäli aineistossa on useita linkkejä:

Jokaiselle linkille on luotava oma clickTAGinsä, esimerkiksi: on (release) {getURL(_root.clickTAG1, "_blank")} on (release) {getURL(_root.clickTAG2, "_blank")} on (release) {getURL(_root.clickTAG3, "_blank")}

Muista liittää mukaan tieto linkkien kohteista, esimerkiksi: clickTAG1 linkitetään osoitteeseen: www.kauppalehti.fi/yritykset clickTAG2 linkitetään osoitteeseen: www.kauppalehti.fi/blogit clickTAG3 linkitetään osoitteeseen: www.kauppalehti.fi/keskustelu

2. Tuo jokaisesta ratkaisusta back-up-GIF/JPEG -versio, joka näytetään, jos käyttäjällä ei ole selaimessaan asennettuna tarvittavaa Flash Plugin -versiota.

3. Liitä mukaan kampanjan kohde-URL ja tieto siitä, mikä Flash Plugin -versio bannerin näyttämiseksi tarvitaan. Erillistä HTML-tiedostoa (Sniffer) ei tarvita.

Huom: Käytä vain Action Script 2:n clickTAG -muotoa (ei Action Script 3). Action Script 3:n osalta emme voi taata klikkilaskennan toimivuutta ja kohdesivujen avautumista.

_______________________________

Videomainonta

Videoparaati

Kun Alma tekee videon teknisen toteutuksen ja hostaa videon

  • Alma tarjoaa videon asiakkaalle avaimet käteen-toteutuksena. Pakettiin kuuluu videon hostaus, tekninen toteutus sekä videon konvertointi oikeaan muotoon.
  • Videoparaati koostuu seuraavista osista:
    • Taustakuva
    • Aloituskuva, jota klikkaamalla käyttäjä käynnistää videon
    • Video
    • Videon jälkeinen kuva (ei pakollinen, mutta erittäin suositeltava)
  • Video on sijoitettu paraatin oikeaan laitaan. Kts. muoto
  • Kampanjaraportissa näkyvät tiedot videon käytöstä (play, pause, ended)
  • Videoparaatiin saa halutessaan impressioseurannan, klikkiseurannan ja huomioarvotutkimuksen
  • Taustakuva ja videon jälkeinen kuva voidaan linkittää eri osoitteisiin
  • Esimerkki nähtävissä Iltalehdessä. 

Tekniset tiedot

  • Videoparaatin mitat: 980 x 400 px
    • Kuvat JPEG, GIF tai PNG:
    • Taustakuva 980 x 400 px
    • Aloituskuva 640 x 360 px (Play-nappi tulee automaattisesti aloituskuvaan)
    • Videon jälkeinen kuva 640 x 360 px
    • Kuvien yhteenlaskettu kilotavuraja: 80 kt
  • Videoksi käy lähes kaikki sähköisessä muodossa ja/tai ladattavissa olevat videot (ei kuitenkaan Youtube-linkit). Esimerkiksi mainosfilmit käyvät hyvin.

Video

  • Koko: 640 x 360 px
  • MP4, maks. 3 MB, maks. 1 min, videokoodekki H.264 ja audiokoodekki AAC
  • Tarvittaessa käännämme videon oikeaan muotoon

Toimitettavat aineistot

  • Mainostaja toimittaa videon, taustakuvan, videotilakuvan ja tiedon halutaanko taustakuva klikattavaksi ( + kohde-URL)
  • Alma Talent tarjoaa videon hostauspalvelun videoparaatia varten.

Yleiset toimivuudet

  • Videosta ei saada klikattavaa (taustakuvasta ja videon jälkeisestä kuvasta voidaan sen sijaan linkittää eri osoitteisiin)
  • Videoparaatin video ei toimi OSX käyttöjärjestelmässä Firefox selaimella
  • Videosoittimen painikkeiden ulkonäössä on selainkohtaisia erityispiirteitä

Videoparaati

Kun asiakas tekee videoparaatin teknisen toteutuksen ja hostaa videon

  • Mainoksen aineiston pitää sijaita kuorman kestävällä palvelimella
  • Videotiedostossa pitää olla moov-osa tiedoston alussa (progressive download)
  • Mikäli videossa on käytössä auto-play, täytyy videon käynnistyä ilman ääntä.
  • Videoparaatin mitat: 980 x 400 px
  • Kuvien yhteenlaskettu kilotavuraja: 80 kt
  • MP4, maks. 3 MB, maks. 1 min, videokoodekki H.264 ja audiokoodekki AAC
  • Mikäli aineisto ei toimi jollain tietyllä selaimella / käyttöjärjestelmällä on tästä informoitava varausta tehtäessä

Videomegaparaati

Kun Alma tekee videon teknisen toteutuksen ja hostaa videon

Alma tarjoaa videomegaparaatin asiakkaalle avaimet käteen-toteutuksena. Pakettiin kuuluu videon hostaus, mainoksen tekninen toteutus sekä videon konvertointi oikeaan muotoon

  • Videomegaparaati koostuu seuraavista osista:
    • Taustakuva
    • Aloituskuva, jota klikkaamalla käyttäjä käynnistää videon
    • Video
    • Videon jälkeinen kuva (ei pakollinen, mutta erittäin suositeltava)
  • Video on sijoitettu megaparaatin keskelle. Kts. muoto.
  • Kampanjaraportissa näkyvät tiedot videon käytöstä (play, pause, ended)
  • Videomegaparaatiin saa halutessaan impressioseurannan, klikkiseurannan ja huomioarvotutkimuksen
  • Taustakuva ja videon jälkeinen kuva voidaan linkittää eri osoitteisiin

Tekniset tiedot

  • Videomegaparaatin mitat: 980 x 600 px
  • Kuvat - JPEG, GIF tai PNG:
  • Taustakuva 980 x 600 px
  • Aloituskuva 640 x 360 px (Play-nappi tulee automaattisesti aloituskuvaan)
  • Videon jälkeinen kuva 640 x 360 px
  • Kuvien yhteenlaskettu kilotavuraja: 80 kt
  • Videoksi käy lähes kaikki sähköisessä muodossa ja/tai ladattavissa olevat videot (ei kuitenkaan youtube-linkki). Esimerkiksi mainosfilmit käyvät hyvin.

Video

  • Koko: 640 x 360 px
  • MP4, maks. 3Mb, maks. 1min, Videokoodekki H.264 ja audiokoodekki AAC
  • Tarvittaessa käännämme videon oikeaan muotoon

Toimitettavat aineistot

  • Kuvat, video sekä linkitysosoite/-osoitteet lähetetään osoitteeseen digimainonta.almatalent@almamedia.fi
  • Alma tarjoaa videon hostauspalvelun videomegaparaatia varten.

Yleiset toimivuudet

  • Videosta ei saada klikattavaa (taustakuvasta ja videon jälkeisestä kuvasta voidaan sen sijaan linkittää eri osoitteisiin)
  • Videoparaatin video ei toimi Os X käyttöjärjestelmässä Firefox selaimella, käyttäjiä Kauppalehdessä noin 1%
  • Videosoittimen painikkeiden ulkonäössä on selainkohtaisia erityispiirteitä

Videomegaparaati

Kun asiakas tekee teknisen toteutuksen ja hostaa videon

  • Mainoksen aineiston pitää sijaita kuorman kestävällä palvelimella
  • Videotiedostossa pitää olla moov-osa tiedoston alussa (progressive download)
  • Mikäli videossa on käytössä auto-play, täytyy videon käynnistyä ilman ääntä.
  • Videoparaatin mitat: 980 x 600 px
  • Kuvien yhteenlaskettu kilotavuraja: 120 kt
  • MP4, maks. 3 MB, maks. 1 min, videokoodekki H.264 ja audiokoodekki AAC
  • Mikäli aineisto ei toimi jollain tietyllä selaimella / käyttöjärjestelmällä on tästä informoitava varausta tehtäessä

Instream-videomainos

Video

  • Formaatti: mp4
  • Codec: H.264
  • Resoluutio: 640 x 360 px
  • Bitrate: 2000 kbit/s
  • Framerate: 24, 25, 30 FPS
  • Kesto: maks. 20 sek

Audio

  • Codec: AAC-LC
  • Channels: Stereo
  • Data rate: 160 kbit/s
  • Sample rate: 48 kHz
  • Kohdesivun URL toimitettava Alma Talentille

Ohjeet 3. osapuolen tagi-videoille:

Video

  • Formaatti: mp4
  • Codec: H.264
  • Resoluutio: 640 x 360 px
  • Bitrate: 750 kbit/s
  • Framerate: 24, 25, 30 FPS
  • Kesto: maks. 20 sek.
  • Moov-osa tiedoston alkuun
  • (Fast Start / Progressive download)

Audio

  • Codec: AAC-LC
  • Channels: Stereo
  • Data rate: 128 kbit/s
  • Sample rate: 48 kHz
  • Kohdesivun URL toimitettava Alma Talentille

Artikkelivideo

  • VAST2 ja VPAID yhteensopiva
  • Alma Talent tarvitsee joko URL:in videoon tai aineiston toimitettuna
  • Aineisto tulee toimittaa 5 päivää ennen kampanjan alkamista

Aineisto-ohjeet

  • Resoluutio: max. 1920 x1080 px – min. 640 x 360 px
  • Suurin sallittu tiedostokoko: 200 MB
  • Videoformaatit: mov, flv, mpeg4, mp4, avi, jne.
  • Pituus: maks. 30 sekuntia
  • Kuvasuhde: 16:9 (4:3 ei ole mahdollinen)
  • Koodekit: Kaikki videokoodekkiformaatit, paitsi: ProRes 4444, HDV 720p60, Go2 Meeting 3 & 4, ER AAC LD, REDCODE
  • Ääni: on
  • Suurin sallittu luova, jonka houstaa toimisto: 5 MB

Lisäksi jompikumpi seuraavista:

  1. URL uudelleenohjaus (klikatessa)
  2. VAST uudelleenohjaus

_______________________________

Mainospaikkakohtaiset tekniset tiedot

Dominanssi = paraatipaikka + pidennetty suurtaulu + tuplajättiboksi

Tapetti

  • Tapetin koko on 1 600 x 1 200 pikseliä. Tapettia varten tarvitaan kaksi aineistoa eri osioihin
  • Etusivun ja uutisosioiden uutissisältöä sisältävän alueen leveys on 1 170 pikseliä ja tapettia näkyy sisällön vasemmalla puolella 215 pikseliä ja oikealla puolella 215 pikseliä. kts. malli tästä http://media.kauppalehti.fi/media/aineisto-ohjeet/paraatitapetti_uutisosiossa.jpg
  • Sivuston muilla osioissa (esim. pörssi) toteutuksessa tulee huomioida, että sisältöalueen leveys on 996 pikseliä ja tapettia näkyy sisällön vasemmalla puolella 302 pikseliä ja oikealla puolella 302 pikseliä, kts. malli tästä http://media.kauppalehti.fi/media/kauppalehti.fi/tapetti-muut-osiot2.jpg
  • ROS -kampanjoihin, jotka näkyvät läpi Kauppalehti.fi-sivuston, tulee toimittaa tapetista molemmat versiot.

Tapetti myydään aina pakettina: tapetti + paraatipaikka / tapetti + panoraama.

Tapettiaineiston tekniset tiedot

  • Mainosmuoto: tapetti
  • Koko (pikseleinä): 1 600 x 1 200 px
  • Koko (max. kt.): 300 kt

Tiedostomuoto: GIF, JPG, PNG, HTML5-zip (katso myös HTML5-ohje), kolmannen osapuolen tagi tai flash+backup-kuva.

Tapettiaineistoon kuuluvan paraatipaikan ja panoraaman tekniset tiedot

Paraatipaikka

  • Koko (pikseleinä): 980 x 400 px
  • Koko (max. kt.): 80 kt

Panoraama

  • Koko (pikseleinä): 980 x 120 px / 980 x 160 px
  • Koko (max. kt.): 40 kt

Katso yllä tarkemmat tiedot tapettiaineistosta eri osioissa.

Emme suosittele jättämään valkoista aluetta tapetin keskelle. JPG- tai Flash-formaateissa se ei juurikaan pienennä tiedoston kokoa.

Dynaaminen tapetti pysyy koko ajan näkyvissä, kun sivua skrollataan alaspäin. Taustavärin lisääminen tapetin ympärille on mahdollista, ilmoita aineistoviestissä taustavärin hex-koodi (esim. #ffffff). Tapetti on myös mahdollista saada panoraaman/paraatin ympärille kiinnitetyksi, jolloin sivua alaspäin vieritettäessä tapetti skrollautuu piiloon.

Mainoksen ydinviesti tai kehote tulee sijoittaa panoraaman/paraatipaikan yhteyteen. Ydinviestiä tukeva viesti kannattaa sijoittaa tapetin yläosaan lähelle sisällön reunaa, sillä pienemmillä näyttöresoluutioilla tapetin alaosa ja reuna-alueet saattavat jäädä piiloon. Se, kuinka paljon tapettia näkyy, riippuu kävijän näytön leveydestä. Jos kävijällä on kovin pieni näyttö, niin tapetti ei välttämättä näy lainkaan tai näkyy vain osittain. Tästä syystä tapetissa kannattaa suosia sellaista kuvaa, jonka ymmärrettävyys ei kärsi erilaisista näyttöjen leveyksistä.

Klikattavan tapetin tulisi sisältää kehote, joka ohjaa käyttäjää klikkaamaan. Tapetin toteutuksen tulee olla hillitty ja se on hyväksytettävä Alma Talentin toimesta viimeistään viisi (5) päivää ennen kampanjan alkua. Alma Talentilla on oikeus pyytää korjauksia toteutukseen.

Pikalinkki

Pikalinkkimainos muodostuu aina kolmesta osasta: otsikko, mainosteksti ja www-osoite. Lisäksi pikalinkkimainokseen on mahdollista liittää logo-kuva (erillinen kuvatiedosto).

Merkkimäärärajoitukset:

  • Otsikko: maks. 20 merkkiä
  • Mainosteksti: maks. 50 merkkiä
  • Näytettävä www-osoite: maks. 20 merkkiä

Logo: 145 x 40 px, maks. 15 kt, GIF, JPEG tai PNG

Pikalinkkimainoksessa otsikko näkyy lihavoituna. Otsikon alapuolella olevassa tekstissä ei voi käyttää tehosteita, kuten lihavointia tai alleviivausta. www-osoite näkyy pikalinkkimainoksessa alimpana. Kuvallinen logo sijoitetaan otsikon yläpuolelle.

Keskustelunhaltuunotto

Keskustelunhaltuunotto sisältää kolme osaa:

  1. Panoraama: 980 x 120 px, max. 40 kt.
  2. Pidennetty suurtaulu: 160 x 600 px, max. 40 kt.
  3. Tekstilinkki: Yhden rivin lause + osoite (johon linkistä halutaan ohjata)

Käytettävissä oleva koko on palstan leveys, johon mahtuu noin sata kirjainmerkkiä (välilyönnit mukaan laskettuna)

___________________________

Uutiskirje

Boksi 300 x 300 px. Vain staattinen jpg tai gif (flash tai 3. osapuolen tagi eivät käy), maks. 40 kt.

___________________________

Studio

Studio-artikkeleiden kuvat tulee olla JPG-muodossa.

Blogit

Kysy tarkemmat aineisto-ohjeet yhteyshenkilöltäsi tai Alma Talentin mediamyynnistä: myynnintuki.almatalent@almamedia.fi

___________________________

Tablettimainonta

Interstitiaali

Tabletin interstitiaali on kokosivun mainosmuoto, joka näkyy Kauppalehden ja Option näköislehtien sivujen välissä

  • Koko: pysty 1536 x 2008 px, vaaka 2048 x 1496 px (retina), kuvien yhteenlaskettu maksimikoko on 5 MB
  • Tablettiin tarvitaan sekä pysty- että vaakamainosaineisto
  • Tiedostomuoto: png-kuva tai hyvälaatuinen jpg-kuva

Rich Media -interstitiaali

Katso HTML5 aineisto-ohje tästä

Rich Media -mainoksista tulee toimittaa myös staattinen versio. Huomaa myös tarkistaa Rich Media -mainosten aineisto-ohjeet iOS- ja Android-sovelluksiin.

___________________________

Kauppalehden monikanavainen etusivu

Aineisto-ohjeet löydät täältä

Mobiilimainonta

Ilmoitusvaraukset ja aineiston toimitus

digimainonta.almatalent(a)almamedia.fi, puh 010 665 2991.

Mobiiliaineistot on toimitettava viimeistään kolme (3) arkipäivää ja erikoisratkaisut viisi (5) arkipäivää ennen kampanjan alkua.

Katso tarkemmat myyntiehdot täältä >>

Ilmoita aineiston toimituksen yhteydessä seuraavat tiedot:

  1. mainostajan nimi
  2. kampanja-aika
  3. kohdemedia (palvelu + mainospaikka)
  4. www-osoite, johon mainoksen klikkaukset ohjataan.

Huom! Kun lähetät aineistoja sähköpostitse, kirjoita otsikkokenttään mainostavan asiakkaan nimi ja kampanja-aika.

Kampanjan näyttöjen kertyminen

Kampanjan näyttöjen kertymistä seurataan Alman käyttämän mainonnanhallintajärjestelmän kautta. Mikäli kampanja alittaa 95 % kampanjan näyttötavoitteesta, kampanjaa joko jatketaan kunnes näytöt täyttyvät tai puuttuvat näytöt hyvitetään asiakkaan seuraavassa kampanjassa.

_______________________________

Mobiiliparaati

Mobiiliparaati käy kaikille kolmelle mobiilin mainospaikalle: ykkös-, kakkos- ja kolmospaikalle

  • Ykköspaikka: ennen uutissisältöä
  • Kakkospaikka: 3. uutisen jälkeen uutisvirrassa
  • Kolmospaikka: 9. uutisen jälkeen uutisvirrassa (vain kauppalehti.fi)

Aineisto-ohjeet

  • Mainoksen koko: 600 x 600 pikseliä (3. osapuolen tagin kautta tuleviin aineistojen tulee olla 300 x 300 pikseliä)
  • Formaatti: PNG, JPEG, GIF, max 60 kt.
  • Mainokseen voidaan asettaa jokin seuraavista ominaisuuksista (Alma Talent tekee ominaisuuden asettamisen asiakkaan toiveesta):
    • linkki www- tai mobiilisivuille
    • linkki videoon
    • linkki sovelluskauppaan
    • linkki puhelinsoittoon (ei toimi Windows puhelimissa)
    • linkki yhteystiedon tallentamiseen
    • linkki tekstiviestin lähettämiseen
    • linkki passbook-kuponkiin (click-to-calender, click-to-call, click-to-sms, click-to-video, click-to-appstore, click-to-contact, online-video)

HUOM! Mobiilin mainosaineistossa ei voida käyttää document.writea. Mikäli aineistoista löytyy document.write, tulee aineistosta toimittaa myös back-up-versio, ilman document.writea. Tämä voidaan trafikoida mobiilin selainversioon.

_______________________________

Rich Media

Mobiilin Rich Media -ratkaisut näkyvät iOS- ja Android-puhelimissa sekä osassa Windows-puhelimia.  Mainokset kohdennetaan niin, että ne näkyvät vain laitteilla, joilla ne toimivat oikein. Kaikki Rich Media -ratkaisut (pois lukien interstitiaali) voidaan laittaa mille tahansa kolmesta mainospaikasta.

Katso esimerkkitoteutuksia täältä >>

Rich Media -mainosaineistoissa ei voida käyttää document.writea. Mikäli aineistoista löytyy document.write, tulee aineistosta toimittaa myös back-up-versio, ilman document.writea. Tämä voidaan trafikoida mobiilin selainversioon.

Mobiilin Rich Media -ratkaisujen aineisto-ohjeet

Swipekuutio

  • Pyörivä kuutio jossa voi olla 3-5 sivua
  • Kuutio pyörähtää kerran automaattisesti, jonka jälkeen käyttäjä pyörittää kuutiota pyyhkäisemällä
  • Kuution sivuilla voi olla linkki, click-to-call, click-to-SMS, click-to-video, Store Locator, online video, FB, Twitter tai Google+ Like -nappi
  • Mainoksen voi tehdä myös tavallisena pyyhkäisymainoksena, jolloin mainos ei pyöri vaan liukuu sivulta toiselle

Aineisto-ohjeet

  • Mainoksen koko: 600 x 600 pikseliä (3. osapuolen tagin kautta tuleviin aineistojen tulee olla 300 x 300 pikseliä)
  • Yksittäisen kuvan maksimikoko: 60 kt
  • Formaatti: PNG, JPEG, GIF
  • Mainostaja toimittaa linkit ja/tai muut aineistot, jotka halutaan mainokseen
  • Linkit: jokaisella kuvalla voi olla oma linkkinsä, tai kaikki kuvat voivat osoittaa samaan osoitteeseen
  • Alma Talent toteuttaa mainoksen ilman erillisiä tuotantokustannuksia mainostajan toimittamien materiaalien pohjalta

Puoliswipe

  • Mainos, jossa puolet on pyörivää ja puolet staattista kuvaa
  • Toimii hyvin esimerkiksi jos halutaan esitellä eri tuotteita, mutta pitää yhteystiedot näkyvillä

Aineisto-ohjeet

  • Taustakuva 600 x 600 pikseliä, josta jätetään alin puolisko tyhjäksi
  • 3-5 kappaletta 600 x 300 px -kokoisia kuvaa pyörivään osioon
  • Formaatti: JPG, PNG tai GIF
  • Yksittäisen kuvan maksimikoko 60 kt
  • Linkit: Jokaisella kuvalla voi olla oma linkkinsä, tai kaikki kuvat voivat osoittaa samaan osoitteeseen

Kuva-video-kuva

  • Videomainos, jossa mainospaikkaa klikkaamalla aukeaa video koko ruutuun
  • Kun käyttäjä poistuu videosta, hänelle näytetään toinen mainoskuva, josta voi klikata laskeutumissivulle

Aineisto-ohjeet

  • Kuvamateriaali: Kaksi kuvaa 600 x 600 pikseliä, (3. osapuolen tagin kautta tuleviin aineistojen tulee olla 300 x 300 pikseliä)
  • Yksittäisen kuvan maksimikoko 60 kt
  • Formaatti: JPG, PNG tai GIF
  • Videomateriaali: MP4 (Codec H.264, Audio codec AAC, videon resoluutio 640 x 360
  • Koko korkeintaan 3 MB ja kesto korkeintaan 1 minuutti
  • Ensimmäinen ruutu ei saa olla musta
  • Linkki: Kohde, mihin käyttäjä ohjataan mainosta klikatessa

Videoparaati

  • Videoparaatissa osa bannerista on varattu videolla ja osassa voi olla tekstiä ja linkitys laskeutumissivulle
  • Video lähtee pyörimään käyttäjän klikatessa videota

Aineisto-ohjeet

  • Kuvamateriaali: yksi kuva 600 x 600 pikseliä, jossa 600 x 338 pikselin tila videolle
  • Tiedostomuoto: JPEG, GIF tai PNG
  • Taustakuva videoon samankokoisena kuin videolle varattu tila
  • Videomateriaali: MP4 (Codec H.264, Audio codec AAC, videon resoluutio 640x360
  • Koko korkeintaan 3 MB ja kesto korkeintaan 1 minuutti
  • Ensimmäinen ruutu ei saa olla musta
  • Huom! Tägin kautta tulevaa videoparaatia ei voida ajaa iPhonella, Applen omista säädöistä johtuen.

Easyvideo

  • Videomainos, joka rakennetaan asiakkaan puolesta
  • Mainoksesta puolet on videota ja puolet staattista aluetta
  • Video käynnistyy automaattisesti ja äänet voi asettaa päälle klikkaamalla
  • Staattisesta alueesta voi klikata laskeutumissivulle
  • Mainos ei näy Windows-puhelimissa

Aineisto-ohjeet

  • Videomateriaali: MP4 (Codec H.264, Audio codec AAC, videon resoluutio 640 x 360 px)
  • Koko korkeintaan 10 MB, ei kestorajoitusta
  • Ensimmäinen ruutu ei saa olla musta
  • Mainoksen koko: 300 x 250 pikseliä
  • Logo: Korkeus max. 50 pikseliä ja leveys max 80 pikseliä
  • Tiedostokoko max. 20 kt
  • Formaatti PNG
  • Kehote: Teksti max. 60 merkkiä
  • Taustaväri: #000000
  • Linkki: Kohde, mihin käyttäjä ohjataan mainosta klikatessa

Store Locator

  • Mainosta klikkaamalla aukeaa karttanäkymä, joka näyttää mainostajan lähimmän liikkeen
  • Käyttäjä voi navigoida liikkeeseen, soittaa mainostajalle tai klikata mobiilisivulle

Aineisto-ohjeet

  • Kuvamateriaali: 600 x 600 pikseliä, kuvan maksimikoko on 60 kt
  • Formaatti: PNG, JPEG, GIF
  • Mainostajan tulee toimittaa liikkeiden nimi- ja osoitetiedot Excel-tiedostona
  • Mainostajan logo voidaan asettaa sekä kartan yläosaan että kartassa sijaitsevien liikkeiden kohdille
  • Kartassa olevien elementtien värejä voidaan myös muokata
  • Alma Talent toteuttaa mainoksen ilman erillisiä tuotantokustannuksia mainostajan toimittamien materiaalien pohjalta

Ohjeet liikkeiden listaamiselle:

  • Liikkeiden tiedot tulee olla täytettynä Excel-muodossa esimerkkitiedostoon
  • Pakolliset tiedot: liikkeen nimi, osoite, postinumero, kaupunki
  • Valinnaiset tiedot: latitude ja longitude koordinaatit, puhelinnumero, sähköpostiosoite, www-sivu
  • Custom-kohtiin voi lisätä vapaasti tietoa, esim. aukioloajat, tarjous tai muu lisätieto
  • Esimerkki Excel-tiedoston voi ladata tästä linkistä 

Kalenterimainos

  • Mainosta klikkaamalla aukeaa kalenterimuistutus, jonka käyttäjä voi tallentaa puhelimen kalenteriin

Aineisto-ohjeet

  • Aineisto: 600 x 600 pikseliä (3. osapuolen tagin kautta tuleviin aineistojen tulee olla 300 x 300 pikseliä), kuvan koko maksimissaan 60 kt
  • Formaatti: JPG, PNG tai GIF

Mainostaja toimittaa aineiston, johon kalenterimuistutus tulee (kts. mobiiliparaati tai swipekuutio) sekä tiedot kalenterimuistutukseen:

  • Otsikko
  • Tekstisisältö
  • Tapahtuman alkamis- ja loppumisajankohta
  • Muistutuksen ajankohta esim. puoli tuntia ennen tapahtuman alkua

Raaputuspinta

  • Mainos, jossa käyttäjä voi pyyhkiä bannerin pintaa
  • Pinta voi olla esim. sadetta, jäätä, likaa, arpapintaa jne. Alta paljastuu mainos, joka voi olla klikattava

Aineisto-ohjeet

  • Aineisto: kaksi kuvaa koossa 600 x 600 pikseliä. Toinen kuva raaputettava pinta ja toinen alta paljastuva kuva
  • Tiedostomuoto: PNG, JPEG tai GIF
  • Pyyhittävässä pinnassa tulisi olla selkeä kehote pyyhkimään
  • Linkit: kohde, mihin käyttäjä ohjataan mainosta klikatessaan

Välisivun interstitiaali

  • Kokosivun kokoinen mainosmuoto, joka näkyy artikkeleiden välissä kun käyttäjä selaa artikkeleita pyyhkäisemällä
  • Mainos näkyy Android- ja iPhone-sovelluksissa sekä app.kauppalehti.fi:n uutisvirrassa – mainos ei näy Windows appissa
  • iPhone-sovelluksessa pyyhkäisy tapahtuu ylä–alasuunnassa ja Android-sovelluksessa sekä app.kauppalehti.fi-sivustolla sivusuunnassa
  • Näyttömääriä tälle mainosmuodolle ei voida arvioida ennen tehtyä kampanjaa

Aineisto-ohjeet

  • Koot: 300 x 440 px ja 600 x 880 px (iPhone-sovellus)
  • Mainoksessa voi olla linkki mainostajan mobiilisivustolle
  • Formaatti: PNG, JPEG, GIF, maksimissaan 60kt